MotivAirArt Skrevet Juni 7, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2011 Min - 96 Voyager 2,5 TD har gradvis begynt å harke å hoste etter at jeg har startet opp. Dette er verst når den er kald. Rare lyder fra motorommet. Så kommer det sur eksosrøyk ut av eksosen bak, gjerne i slike dotter med blå, sur dieselrøyk når den harker på det verste. Men den blir bedre når motor er driftsvarm, men den harker litt da også. Kjenner at den lugger litt når jeg kjører. Noen som vet? Kan det være luftmengdemåler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MotivAirArt Skrevet Juni 12, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2011 Nå har jeg skiftet dyse nr.1 på motor, skiftet luftmengdemåler + pluss den lille vacummotoren som sitter på høyre siden av sikringsboksen i motorrommet. Ingen av disse tingene hjalp. Motor er fremdeles litt treg å starte, selv med gløding og 25 grader i lufta. Etter at den har harket og hostet å røyklagt en 5 - 10 minutter, går den bedre. Men det kommer slikke blå, dieselrøyk-dotter av eksosen jevnlig. Det virker veldig som det må være noe med dyser, evt ventiler? Denne lille motoren som sitter på høyre side av sikringsboksen, har 2 slanger som går inn i bakkant, hvor den ene går til en vacumklokke som ligger oppå motoren, bak ekspansjonstanken, og den andre går innpå bremsekraftforsterkeren i øverkant. Når jeg tar av en av disse slangene, så går motoren mye renere, men bremsepedalen blir jo hardere. Noen sonm har vært borti dette, og har noen tips, så mottaes de med takk. Har ikke lyst å gi opp denne bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MotivAirArt Skrevet Juni 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2011 Har nå skiftet alle dysene på motoren. Det skulle vise seg at dette ikke ble noe bedre. Den er fremdeles litt treg å starte (selv om alle de nye glødepluggene er i orden, og virker). Skuffende, men så tok jeg litt avfetting i motorommet dær jeg hadde holdt på å skru. Bare for å få det rent, og for at det ikke skulle lukte svidd av fett og sølt diesel etter luftingen av de nye dysene. Etter at jeg hadde spylt bort avfettingen med vann (mens motoren gikk på tomgang), oppdaget jeg at det det boblet i vannet som ble liggende rundt 3 av glødepluggene, som jeg skiftet i vinter. Disse skrudde jeg bedre til med en 10mm lang kopp, sånn at det sluttet og boble. Det skulle vise seg idag, at motoren er mye mer lettstartet, så det med de "utette" glødepluggene var nok årsaken til at den var litt treg å få igang. Men etter å ha skiftet alle disse delene, er det enda sånn at den lugger og harker litt på tomgang, og på litt turtall. Det er fortsatt slik at når jeg kommer opp i rundt 2000 omdr, så virker det som turboen ikke gir mere kraft, selv om jeg hører at det "suser/hviner" av den. Noen som har tips om dette?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maldal Import Skrevet Juni 20, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2011 Er registerkjede blitt skiftet på denne? Har vore borti at motoren blir vanskelig å starte og fusker mye viss registerkjede er strekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MotivAirArt Skrevet Juni 20, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2011 Registerkjede ble skiftet for ca 30 tusen km siden. Men har hørt at det kan ryke likevel, selv etter få kjørte km. Men nå har jeg fått iorden dette med at den var treg å starte, men fremdeles problem med at den harker og hoster mye etter oppstart, samt at det ryker mye sur dieselrøyk. Den blir litt bedre når motor har nådd driftstemp, men den harker litt innimellom, samt at den ikke drar godt nok. Hører at turboen jobber, men mister liksom helt kraften innimellom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maldal Import Skrevet Juni 20, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2011 kan jo hende dieselpumpa trenger en justering. Evt skifte dieselfilter og se om det hjelper. Mvh Maldal Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MotivAirArt Skrevet Juni 20, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2011 Har skiftet alt av filter, slanger som har med diesel å gjøre, luftmengdemåler, til og med glødeplugger og alle dysene er nye. Det samme er det samme. Har faktisk litt mistanke om luft/vacumlekkasje, eller noe som har med forbindelsen til turboen å gjøre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hdfxr Skrevet Juni 21, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2011 ser du skriver at motoren blir litt bedre når du trekker av vakumslangen på vakum motoren. anbefaler at du først sjekker egr ventilen. (resirkulasjonsventilen for eksos på innsuget) denne kan sote og ikke fungerer slik som den skal. vist ikke dette ikke fungerer, så bør du sjekke turboen din. ta av innsugslangen på turboen og kjenn etter på viftebladakslingen om det er noe slakk i denne. litt slakk opp og ned skal det være på denne, men ikke endeslakk (ut og inn) er det slakk i denne så fungerer turboen som en eksosbrems (kan gi mye sort eksosrøyk) og den kan lekke olje inn i innsug/eksos som gir blå/grå røyk av eksosen. Siter hjelp til selvhelp vær seriøs med seriøs begrunnelse med svarene når man blir spurt om hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MotivAirArt Skrevet Juni 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2011 Takker for tipset, "hdfxr"...er sånne som deg vi trenger på forum. Disse bilene er jo helt konge når alt er ok, så det hadde vært moro for både meg å andre om det hadde vært noe feil her. Jeg har kjøpt en komplett og bra delebil (registerhavari), så det er mange bra deler på den. I morgen skal jeg på et merkeverksted å få sjekket om det er slakk i kjede, samt få tatt en diagnosetest. Håper de finner ut noe, så skal jeg legge inn resultat her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frodsport Skrevet Juni 21, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2011 hadde samme promlem på min 97.mod byttet alt av filter, egr ventil ,den sorte lille vacum modulatoren og glødeplugger. problemet var et nesten avslitt reg.kjede som jeg nå har byttet. Helt kongebil når alt virker ja :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MotivAirArt Skrevet Juni 22, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2011 Har vært på verksted idag, og tatt diagnose. Feilkode på register, EGR-ventil og dyse med nåleløftføler. Registerert er helt utslitt, så de anbefalte meg å ikke bruke bilen i hele tatt. Det ser også ut som jeg ikke får dette dekt på garantien, da det er nye system for dette. Er det noen som vet hva prisen er på sånne registerskift? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frodsport Skrevet Juni 23, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2011 15 000 til 20 000 på verksted har jeg hørt snakk om.Gjør du det selv kommer vel kjedet,strammer,sleider på ca 2500. Mulig det må byttes drev på veiva,vet ikke pris på det. Jeg kjøpte deler hos Sarpsborg motor og byttet selv,ikke så vanskelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MotivAirArt Skrevet Juni 24, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2011 Kjedet mitt er ikke havarert, men like før fikk jeg beskjed om. Nå har jeg ordnet meg time på verksted, og det innebærer skifte av alle delene, samt oljeskift og innstilling etterpå. Totalpris på kr. 11.500.- og da får jeg jo skriftlig garanti i tillegg. Det synes jeg er verdt å koste på denne bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carlo60 Skrevet November 14, 2011 Rapporter Share Skrevet November 14, 2011 Hei MotvAirArt! Jeg oppleve de samme symptomene som du beskriver her og er stygg redd for at det er det samme som har skjedd med min også.....:shake Har nettopp skiftet clutchen som resulterte at bilen ikke vil starte og etter 3 verkstedbesøk fant de feil i brudd på turtall-sensor som resulterte at ikke motor fikk diesel. Jeg må nok igjen en tur til verksted og håper at ikke det er så galt men er redd for at det er akkurat det det er.:thanks Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carlo60 Skrevet November 16, 2011 Rapporter Share Skrevet November 16, 2011 Hei igjen! Jeg fikk sjokk da plutslig bilen sluttet å "lugge" og turbo slår inn igjen da er bilen i så langt friskmeldt....? Har du opplevd slik oppførsel på din bil? Del komme fremdeles mye røyk i oppstarten med den gi seg etter kort tid ellers fungere bilen som normalt igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.