Gå til innhold

92 Cab (NG motor) går dårlig

Ranger emnet


audigeir

Anbefalte innlegg

Når bilen er kald så drar den dårlig, etter 2-3 min går det litt bedre men det tar tid å få turtall (må bruke tid) Det føles som den ikke får nok bensin og må gi gass sakte for å få den opp i fart.

 

Bilen starter enkelt og ingen prob. på tomgang (tomgangen er litt ujevn).

 

Har skiftet plugger, rotor, fordelerlokk, luftfilter og bensinfiler men ingen endring :(

 

Noen som har tips på hva jeg må sjekke?

Geir C
98 Audi A8 2.5Q
93 Cab 2.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får mest sannynlig for lite bensin. Det går en liten stund før lambda er operativ, noe som høres normalt ut med de 2-3 min du refererer til. Om dette er feilen så kan grunninnstillingen på bensintrykket justeres og problemet muligens opphøre.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du justerer noe som helst må du måle hvor stor strøm og retningen den går (+ eller -) inn på differensialtrykkregualtoren. Må måles på tomgang med varm motor og fungerende lambdasonde og temp-giver til ECU. Skal optimalt være 0 mA. Opptil +/- 5 mA er ok.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temp-giveren kan måles, skal være ca 3000 ohm ved kald motor og ca 250 ohm ved varm motor. Temp-giveren har jeg markert på bildet under.

 

AARforkl.jpg

 

Lambdaen kan måles, spenningen ut fra den skal pulsere om den er ok. Måling kan ikke utføres med digitalt multimeter, analogt fungerer. Aller best er scope og motoren må ikke være kald under målingen. Se bilde under.

 

Lambda.png

 

Spenningen måles i den høyre pluggen markert på bildet, den svarte ledningen. De to hvite er til varmeelementet.

 

LAmbda23e.jpg

 

Litt om det samme her: http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a6-ur-s4-s6-100-c4-1991-1997/269004-audi-100-2-3e-aar-gar-ujevnt-ved-gasspadrag-og-starter-tregt.html#post2799265

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg målt litt og temp.giveren viste 563 ohm ved varm motor og ca 6000 ved kald motor, det betyr at ECU temp.måler er defekt?

 

Hadde kun digitalt så får ikke målt Lambdan :(

så får lånt en analog fra jobb, men hvordan skal jeg måle når det kun er en ledning?

Endret av audigeir

Geir C
98 Audi A8 2.5Q
93 Cab 2.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg målt litt og temp.giveren viste 563 ohm ved varm motor og ca 6000 ved kald motor, det betyr at ECU temp.måler er defekt?

 

Det var noe høye verdier.

 

Da har jeg fått sjekket lambda (=ok ) + skiftet temp.sensor og bilen er fortsatt seg lik, men ble kanskje litt bedre.

Så da er det vel en justerings som må til ?

 

Du er HELT sikker på at du ikke har noen slanger e.l. som det er hull eller sprekker i slik at motoren suger falskluft? Reg.reim har ikke hoppet over en tann? Tenningsridspunktet er riktig?

Ble bilen plutselig slik, kom det gradvis eller alltid vært slik?

Du kan måle og justere bensinmengden, men dette skal KUN gjøres om alt annet er funnet i orden.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visuelt så virker slanger OK, men skal få kjøpt meg litt startgass for å sjekke ordentlig.

Reg.reim er jo en mulighet så skal få sjekket det og tenningen ser grei ut.

 

Kjøpt bilen sånn, bilen har stått ca et år. Men etter å ha kjørt bilen så har den blitt bedre :)

Så de to tingene som har gjort at bilen har blitt bedre er bensinfilter og temp.giveren.

I dag så har jeg mått ruset litt på gassen ved igangkjøring for ikke å "kvæle" den, men ikke alle gangene.

Under gass på drag så noen ganger så drar den litt for så å ikke klare å gi alt og så for å "skytte" igang.

Bilen starter uten problemer.

Tomgang er ca 750, men noen ganger under kjøring ( inn med clutchen) så kan den jobbe litt opp/ned for å finne riktig tomgang, men det varierer.

 

Mine tidligere 5er så har det vært feiltening, smell i eksos o.l. ved tenningsfeil, men mulig NG er annerledes?

Geir C
98 Audi A8 2.5Q
93 Cab 2.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg skiftet lambda for sikkerhets skyld og bilen ble faktisk litt bedre :)

Regreim sjekket og ok

Tenning sjekket og ok

Bilen går forsåvidt bra men er ikke helt med når en virkelig skal gi bunngass. Bilen er med litegrann, også får jeg ikke mer "guffe" for så å skyve til :)

Føles som regulatroen juster forbruket.

Har prøvd startgass for å finne lekasjer men slår ikke ut noen sted.

Er det noe annet jeg kan sjekke/kontrollere?

Geir C
98 Audi A8 2.5Q
93 Cab 2.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår