Gå til innhold

Valg av 5 1/4 komponentsett

Ranger emnet

petterk32

Anbefalte innlegg

Skal bytte ut orginalt komponentsett i min audi a4. Skal i første omgang spille det på spilleren, men på sikt forsterker. Er ikke så nøye om jeg kjøper dyre høyttalere med en gang som da blir bedre når jeg kjøper forsterker om det er sånn det funker.

Kjøpte infinity reference komponentsett, men det viste seg å være dårligere enn det orginale. Irriterende når man har brukt 1.695,- (noen som vil kjøpe det billig så si fra) og det orginale er 12 år gammelt.

Skal nå da bestille nytt sett. I forrige bilen hadde jeg rockford fosgate power til over 3.000 kroner som jeg heller ikke var særlig imponert av. Disse drev jeg da på forsterker.

Har hørt så mye bra om infinity så ble veldig skuffet. Vet ikke om jeg tør sjansen på å f.eks bestille infinity kappa når jeg var så lite fornøyd med reference.

Har lurt litt på å kjøpe polk audio db, noen som har erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Infinity settet skal være greit det, men det er ikke nok å bare montere det inn i de orginale festene, da blir det meste dårlig. Du må få laget til et skikkelig feste i mdf eller lignende, og dempe døra så mye du klarer. Ekstern forsterker er også en STOR fordel. Tipper orginalhøyttalerene dine har en veldig høy følsomhet, så det er nok derfor du opplever de som "bedre" enn infinity`ene.

RF settet du hadde, er ikke så bra, men koster en liten formue... bortkasta penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke sjans for at det blir bedre om jeg kjøper polk audio sett? Hvordan fungerer det med følsomhet, har du noen god forklaring på det? Jeg har dempematter liggende faktisk, er det bare å klistre det på døra bak?

Men det var i hovedsak diskanten som var dårlig, og den skal jo ikke ha verken mdf eller demping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder diskanten, så er plassering og vinkling viktig.

Følsomheten til et element forteller hvor høyt elementet kan spille med 1watt inn, målt på 1meter avstand. For at du skal kunne spille 1db høyere da, så må du tredoble effekten (eksempel: følsomhet 90db trenger da 3watt for å spille 91db, 6watt for å spille 92db osv) så da skjønner du at det er en viss forskjell på en høyttaler med 87db følsomhet, kontra en på 92db følsomhet feks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette heilt rett da cossiemk1? Er ikkje det dobling av effekten for å spille 3db høgare?

petterk32: Kva slags spiller har du? Har du skrudd av alle lydinnstillinger? Har du justert på delefilteret? Har du spilt inn høgtalerene? (lyden kan endre seg litt)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette heilt rett da cossiemk1? Er ikkje det dobling av effekten for å spille 3db høgare?

petterk32: Kva slags spiller har du? Har du skrudd av alle lydinnstillinger? Har du justert på delefilteret? Har du spilt inn høgtalerene? (lyden kan endre seg litt)

Jo, det stemmer det todleif, når jeg ser hva jeg har skrevet selv nå, så skjønner jeg ikke hvor jeg fikk det fra.... Det skal selvsagt være som du sier, og ikke motsatt som jeg skrev, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider