Beinet1 Skrevet Juni 8, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2011 Hei, Etter at jeg byttet til sommerdekk på min passat -98 (225/45/17) så har jeg merket meg rommlelyd fra forstillingen, høyre side. Rommlingen følger farten på bilen og reduseres i moderate venstresvinger. Det første jeg mistenker er hjullageret. Problemet er at jeg ikke kan kjenne noe slakk når jeg røsker i hjulet og det er heller ikke noe mer varmeutvikkling på denne sida enn andre. Kan dette forårsakes av noe annet enn hjullageret? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Juni 8, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2011 Høres ut om hjullager ja. Gjerne sånn "wrooom wrooom, wrooom" lyd Kan ofte ikke merke noe slakk på forhjulslager, før det er veldig slitt. -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flatpedal Skrevet Juni 8, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2011 Her er en grei tommelfiingerregel på ulyder i bilen: Kneppppp, kneppp: Dårlig drivledd/løse hjulbolter Uuuuuuuuuuuuuuuling: Dårlig hjullager Vrooooooooom, vroooooom: Hull i eksosanlegget Pyssssssshhhhhhhhh: Punktering Klakkkk, klakkk: Slark i hjulopphenget Siter Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet Juni 20, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2011 (endret) Jada...det var som svarte f... Jeg gikk igang med god giv i helga med å bytte høyre hjullager. Jeg laget meg et terseverktøy basert på en 20mm gjengestang og noen passende hylser og flatjern slik at jeg kunne "skru" ut det gamle lageret og få det nye på plass uten å ta ned fjærbenet. Dette funket utmerket og lageret ble byttet rimelig raskt. Under prøveturen var det absolutt ingen forskjell!! Det som må nevnes er at dekkene som hele tiden har vært på bakakselen ble monter fremme og omvendt denne sesongen med hensikt i å fordele slitasjen på hele hjulsettet. Det jeg gjorde, var å bytte tilbake igjen slik at dekkene ståd der de alltid har gjort og all rummling forsvant! Er dette mulig?? P.S. På en annen side, Jeg kan ikke finne i noe av bilens historikk at den har hatt hjullagerbytte tidligere, så 287000 kjørte km på orginallagrene er ganske imponerende :) Endret Juni 20, 2011 av Beinet1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg