Gå til innhold

Guide : Registerreim bytte, Audi A6 C4 - 2.6/2.8 V6

Ranger emnet


Remulade

Anbefalte innlegg

Denne skal byttes hver 100.000km

I samme slengen bytter man vannpumpe, termostat, rullelager, og spennrulle

Tid: ca 5 timer

Utstyr :

Reg-reim kit, med overnevnte deler. (Kan kjøpes på Norsk bildelsenter f.eks)
Multireim (viftereim) Pga når man først er der nede så bytter man den i samme slengen
5L konsentrert frostvæske ( Jeg brukte G12/G12+) = rosa
Holder til reimhjul når man skrur ut skruer. ( Biltema har en fin en)
Varmesilikon
Bremserens
Diverse skraller/piper/ vanligt verktøy
Hvit markeringstusj
Dreneringspanne

Ellers, se på bildene og "gjør som meg"

Spesialverktøy :

Audi tools
Kan kjøpes på f.eks ebay

Kam holder : 3242
Veiv holder : 3243

Framgangsmåte:

Jeg hadde ikke deksel under motoren. Om du har, så må det vekk.

Først, skru av plastpanelene på motoren. Toppen skrues av ved å vri knottene 1/4 tørn.
Frontpanelet er festet med to små umbrakobolter

1_zps8def846d.jpg

Så trykker du en 17mm pipe på multireimspenner`n og vrir denne slik at reimen løsner.
(NB: merk deg hvordan den er routet opp. Det finnes forskjellige oppsett en dette)

2_zps26be90ed.jpg

3_zps01608020.jpg

Vri spenneren slik at servicehullene lines opp og stikk en borr spiker eller noe inni. Dette holder den i spent posisjon.

4_zps9ab8275c.jpg

Så skal pullyen på servopumpen av. Hold fast og skru ut umbrakoene.
(Verdt å nevne, Ta en liten hammer og tapp forsiktig bitset inn i bolten slik at man unngår å runde de av. Boltene blir fyllt med skitt og lort etter mange år.. Gjør dette med alle bolter)
10_zps45642d49.jpg

11_zpscb432048.jpg

Nå skal de 8 boltene på veivhjulet løsnes. De skal ikke skrues ut, kun løsnes.
Her er det spesielt viktig å få bitset HELT inn.

14_zpsf2c5947e.jpg

15_zpsc8cdda71.jpg

Bruk så en 24mm? pipe og vri veiven MED klokken!
(En slik bøyd fastnøkkel fungerer utmerket.)

16_zpsdabfdb5a.jpg

17_zps2eee5b44.jpg

TDC =
Kammene : "vingene" på kamhjulene skal være i en horisontal stilling. Dete ene hullet er pittelitt større en det andre. De to større hullene skal være innerst.
Veiven : Se etter en liten strek ( ca kl 1 ) som skal lines opp mot pilen på plastdekselet bak.

18_zps30d28aa2.jpg
Hullet til venstre er litt større

19_zpsa0e10f33.jpg

20_zps5ce726f7.jpg

Endret av Remulade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er veiven linet opp og kammene i riktig posisjon. Vi skal feste audiverktøyet.

21_zps75c7fe21.jpg

Kamverktøyet hektes på kammene og ved hjelp av pinnen holder man den inntil.

22_zps3a713b67.jpg

Veivlåseren skal monters i hullet til veivsensoren her.

23_zps69ea20c2.jpg

25_zpse3e359f5.jpg

Etter at du har sjekket av veiven ikke har flyttet seg kan du skru av veivhjulet.
Den har to små slots som gjør at den ikke kan monteres galt.

26_zpse8597e7b.jpg

Nå kan man fjerne plastdekselet bak. Mener å huske at det er festet med to 10mm bolter.
Er også et annet deksel rett over festet med to umbrakobolter rett under.

27_zpsdf88d632.jpg

28_zpsa7b75db0.jpg

 

Nå er alt forarbeidet gjort og vi er klar for reg reimen!
Spray bremserens eller noe lignende på kamhjulene og veivhjulet.
Lag merker med den hvite pennen. En på hvert kamhjul og en på veiven.

30_zpsb7478361.jpg

31_zps66eac4ef.jpg

Nå skal vi løsne spennrullen. Stikk en stor umbrako inni. Det er slik man justerer hvor stram reimen skal være.
Hold på den store umbrakoen ( Den grønne i bildet) mens du løsner den mindre umbrakoen samtidig med en annen skralle.

32_zpsc79a1839.jpg

Skru ut spennrullen og reimen detter av.

34_zpsfeb1b8a8.jpg

Legg den på bakken og tell antall tenner imellom 100 ganger før du er 10000% sikker og merk så av på den nye reimen.
I teorien er ikke dette nødvendig pga vi har spesialverktøyet, men for å være på den sikre siden gjør vi det.

35_zps45c39274.jpg

Endret av Remulade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg en panne under bilen. Nå skal vi gå løs på kjølesystemet.

36_zps716e6980.jpg

Med den nye vannpumpen som referanse leiter du deg fram til de 9 10mm boltene som holder den gamle fast.
Kjølevannet kommer til å fosse ut av motoren.

37_zpse1866c75.jpg

Så skrur vi ut termostathuset. Dette er festet med to umbrakoskruer. Mulig man må tappe forsiktig med en hammer for å få det av.

38_zps2689ea27.jpg

Rens inni hullet og i åpningen.

39_zps7dd941df.jpg

Pakningen skal på utsiden av termostaten. Kan festes forsiktig med silikon.

40_zpsb8927dc4.jpg

Husk å monter den riktig. Luftehullet skal være øverst.

41_zps72186a10.jpg

Vannpumpen får seg et tynt strøk med silikon for å holde på pakningen når vi skal montere alt ihop.

42_zps1251c289.jpg

Monter så alt på motoren inkludert det nye lageret som fulgte med kit`et.

43_zps8f36674a.jpg

Endret av Remulade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å feste reimen på høyre kamhjul og jobbet meg over til venstre, så videre nedover.
Tips : Fest reimen til kamhjulene med strips slik at de ikke popper av når du jobber deg nedover.

44_zps1c388ba7.jpg

Skru så spennrullen fast og popp reimen på. Dette kan være litt tricky men det går til slutt.
Etterpå strammer man den ved å vri umbrakoen ( den grønne ) og tigthe med den andre umbrakoen når man har rett spenning.
Man skal kunne vri reimen noenlunde 90grader med fingrene. Det skal være litt tungt.

45_zps54ed1c10.jpg

Skru så ut veivlåsen og fjern kamlåsene.
46_zps86add107.jpg

Nå er vi her
47_zps33006aa5.jpg

Ta av stripsene, og skru fast plastplaten med timingmerket på.
Fest veivpullyen med 4 bolter.
Dette er midlertidig for å sjekke om timingen er korrekt.

Vri så veiven rundt MED klokken. Vri rundt et par ganger og sjekk at veivmerket lines opp når kammene er i riktig posisjon.

Etter at man er sikker på at timingen er korrekt skrur man i de resterende 4 boltene i veiven.
Her blandet jeg 6L frostvæske. Det var AKKURAT nok! 1-winking.gif
Hell i forsiktig mens man kniper på radiatorslangene for å presse ut luft.

48_zpsd5546c73.jpg

Popp av plastdekselet ved frontruten. Under her er det en liten luftenippel. Den plastskruen på slangen. Skru denne ut et par tørn mens man fyller opp systemet. Skru igjen etterpå.

 

495_zpsb47cbdff.jpg

 

505_zps916420c1.jpg


Start så bilen og la den gå en liten stund. Lytt etter om det kommer en ulende lyd av spennrullen. Hvis ja, så har du strammet for mye. Stopp bilen og slakk litt på spenneren og start og lytt på nytt.
Min var for stram først, men ble helt fin etter en justering!

50_zps82ed84b8.jpg

Nå kan du montere på alle dekslene og sette på den nye multireimen. Vi er 99% ferdig!

Skru av lokket på ekspansjonstanken, start bilen og la den få varme seg opp. Slå av AC, , viftemotor osv. Ikke rus motoren pga vannpumpen pumper ikke vann enda. Man merker når termostaten åpner og det begynner å boble i eksp. tanken.
Om man fyller for mye så kan det "koke" over og lage masse søl.
Rus motoren litt her og der og la systemet få lufte seg helt. Jeg fant det mest effektivt å ta av og på lokket til tanken innimellom for å bygge opp trykk.
Etter 10 min eller mer kan du skru på lokket og systemet roer seg.

Sjekk for lekkasjer osv.

Skru på deksel under motoren og da var vi ferdig!

Denne jobben var utrolig mye enklere en først antatt pga masse arbeidsrom foran motoren.

Endret av Remulade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Et par ting. Verkstedmanualen nevner at man bør poppe av tannhjulene på kamakslene og la disse være løse når man setter på den nye reima. Dette MÅ man strengt tatt kun gjøre for å få perfekt resultat. Du nevner heller ikke at det finnes TO lufteskruer for kjølesystemet. Plassering av lufteskrue nummer to se vedlagt bilde. Ellers bra.

post-58462-13804853553006_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår