Gå til innhold

Et par spørsmål om 96" Audi A6

Ranger emnet


kenthagen

Anbefalte innlegg

Lurte på et par ting.

 

1. Girkassen min oppfører seg litt rart, spesielt når bilen er kald. Når den skal fra 1 til 2, så "ruser" den seg opp, virker nesten som om at clutchen er inne litt for lenge, før den hopper inn i 2, og da får man et rykk i bilen. Resten av giringen går fint.

 

Tenkte jeg skulle skifte olje og oljefilter på girkassen, hvor for jeg kjøpt filter?

 

2. Av å til når jeg starter bilen, så får jeg automatisk kjørelys, og av å til ikke. Hva som gjør det? Har bestilt meg vacom, men tar vel ei stund før det kommer.

 

Forresten noen som har en link til kodene for vacom?

 

 

Er forresten en 1.9Tdi 90hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på et par ting.

 

1. Girkassen min oppfører seg litt rart, spesielt når bilen er kald. Når den skal fra 1 til 2, så "ruser" den seg opp, virker nesten som om at clutchen er inne litt for lenge, før den hopper inn i 2, og da får man et rykk i bilen. Resten av giringen går fint.

 

Tenkte jeg skulle skifte olje og oljefilter på girkassen, hvor for jeg kjøpt filter?

 

2. Av å til når jeg starter bilen, så får jeg automatisk kjørelys, og av å til ikke. Hva som gjør det? Har bestilt meg vacom, men tar vel ei stund før det kommer.

 

Forresten noen som har en link til kodene for vacom?

 

 

Er forresten en 1.9Tdi 90hk

 

Antar at det er automat du har. Ja den er treigere når den er kald. Min skifter ved høyere turtall når den er kald, men får ikke noe rykk i bilen. Jeg kjøpte olje/filter/pakning på http://www.blauparts.com.

Men vet ikke om du har samme kasse som 2.6/2.8 har. Bilxtra mener jeg har filter.

 

Litt usikker på hva du mener med automatisk kjørelys, men disse bilene har automatiske meldinger som popper opp i km-displayet avhenger av kilometer intervall. Hos meg blinker det LN2 nå for tiden.

Har du et lite klimapanel i midtkonsollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remulade: Ja såg den der, men stod ingenting om hvor han hadde kjøpt filteret.

 

Ja merker at den blir bedre når den har blitt litt varm, men får et skikkeli rykk mellom 1-2 giret, veldig irriterende. Samt at hvis jeg kjører opp en lang bakke, så holder den seg i 5 ganske lenge, og så hopper den over 4 og går rett i 3, og der ligger den opp hele bakken. Kan jo være fordi det bare er 90hk, at den ikke klarer å dra så godt. Tenkte jeg skulle chippen den HVIS jeg får fikset girkassen. Hos meg står det 1 n2 i displayet for tiden, samt at airbaglyset lyser en god stund etter at jeg starter bilen, venter på vagcom nå slik at jeg får lest av meldingene=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1n2 er LN2 som blinker i displayet ditt. Dette er en forhåndsinnstilt kode som viser at nå skal du på service. Er ingenting å bry seg om.

 

Her er hvordan man fjerner dette : http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/audi_sri.html

 

Girkassen din har bare 4 gir. Prøv å ta av batteriet en stund. Kanskje dette nuller ut hjernen eller noe. Verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står tydlig hvor i linken hvor filter er kjøpt. Remulade nevner også hvor det ble kjøpt lenger opp. Drar du på møller har de det der også.

 

Hvor langt er bilen din gått?

Det hjelper ikke å koble fra batteriet en stund.

Det hjelper å gjøre det hvis kassa er i nødmodus, men i ditt tilfelle er den ikke det.

 

Jeg tror det er girkassa di som er på vei til å takke for seg, eller at convertern din er kass.

Men uten å ha kjørt bilen din skal jeg ikke si noe sikkert om hva som er problemet.

 

EDIT:

Hvis du chipper ryker nok kassa di fort.

Girkassene er lagd etter motor og tåler ikke mer NM enn det som allerede er i bilen.

Det er i 98% av tilfeller ikke anbefalt og chippe biler med automatkasse.

Endret av Jesper1201

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, såg det etter at jeg hadde skrevet forrige kommentar.

 

Bilen har gått 248000. Men som sagt er jeg usikker på når olje og filter på girkassen sist ble skiftet, når jeg kjøpte bilen fikk jeg beskjed at den var skiftet på 240000, men han hadde ingen kvitteringer på det.

 

Ja synes at girkassen oppfører seg litt rart, for når den blir varm er den mye bedre å kjøre med, og den girer flott mellom de andre girene enn 1-2.

 

Har vært å fått meg Vagcom idag, og prøvde isted å koble til bilen med VCDS-Lite. Jeg gikk først i options å endret com port til 1 (som jeg hadde valgt i enhetsinnstillinger på pcen), kjørte så Auto-scan og etter en god stund fikk jeg opp litt info om bilen. Men når jeg gikk på Select Control Module, og f.eks valgte engine, eller Instruments, så fikk jeg bare etter en stund "No connection to controller", hva kan det skylles?

 

Ikke prøvd vagcom før, men leste litt i et par manualer på nettet, stod noe om at jeg kunne endre hastighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har fått VAG-COM til å virke bedre ved å endre oppsett for USB COM-porten:

Port-Settings/Advanced Latency timer: Endre fra 16 til 12 (noen har endret til 2)

 

Jeg vet ikke om det vil hjelpe, og om det gjør det så vet jeg ikke hvorfor, men kan være verdt et forsøk.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår