Gå til innhold

Basskasse 240/740

Ranger emnet

62deluxe

Anbefalte innlegg

Skal bygge basskasse til 240 men tenker og bygge den slik at jeg kan ha den i en 740 eller 940 senere. Har spurt på 740 siden men der er det ingen som gidder å måle for meg bare kjiipe der. Noen her som vet. Mener og ha sett at det finnes ferdig kasser til 240 740 osv men husker ikke hvor jeg så det på nettet noen som vet.

Tenker i dag på å bygge en kasse som er 1062mm lang på mm slik at den må bankes inn da sitter den godt. Men dumt om dette blir for langt på en 740 940, om det er lenger gjør ikke det noe da får jeg bare feste den på en annen måte.

Håper på svar får ikke begynt å bygge før jeg vet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal få målt på 740en.. husker ikkje hvor langt d var.. men, får ikkje gjort d før i kvell... men, er ikkje 740 lavere under hattehyllen en 240?

1993 Bmw 320i 24V Coupe --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=156879

x1988/91 Mercedes 190d 2,5 --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=54434

x 1991 Mercedes 190E 2.0 <- alt av deler selges

x 1985 Volvo 740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ska måle seinar i dag.. kordan kasse hadde du før? har du mål på denne? hvor store element hadde du? holder på å skal bygge ny kasse i biln min..

x1988/91 Mercedes 190d 2,5 --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=54434

x 1985 Volvo 740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 740en hadde jeg en kasse med en 12" JBL GTI. Kassen ble bygget slik at elementet stod mot der skiene skal gjennom så gikk kassa ned fra der over tanken og ned til selve bagasjerommet på grunn av ant liter elementet krevde og siden det er en 12 så må kassa legges så skrått for og få den under hattehylla mener det er ca 30 cm. Dette stjeler mange liter i kassa så jeg var nøtt til og la den gå ned til bagasjerommet med en liten vinkel. Hva slags bil skal du bygge i 240 eller 740. Kjekt med en kasse som passer i begge bilene. Tror den kassa jeg hadde i 740 passer i 240 også.

Med 10" er det litt lettere da får jeg alt over tanken så jeg får mere bagasjeplass. Må kutte litt i et plastdeksel på høyre siden der men men. Tenkte å feste forsterkerene på kassa med noe pleksi utenpå så ikke det blir noe krøll med ledningene når en drar bagasje inn og ut, det kan finne på og smelle godt.

I 240 så kommer det 2 slanger ned over tanken, legger kassa helt inn til disse. Er ikke bra at elementet står for nærme seteryggen med reflekskasse hvor røret peker samme vei som elementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal bygge kasse til 740.. til 12" element... du har ikkje nåkka tegninge ligganes?=P målte bredda mellom innerskjerma igrå, å målte ca113cm.. (var mørkt, å regnet som f... =/)

x 1985 Volvo 740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror 240'en har ca. 110cm mellom hjulbuene bak, men husk: du må ha noen cm klarering!!

jeg har 105cm x 90cm (B x L).

Dybden på min kasse går i TO etasjer, siden bagasjerommet også går i to etasjer.

Jeg har volum på 290 liter..

skulle vel helst hatt meg en stv, da optimalt volum for subben min er 1275 liter ifølge clarion.se

jeg mener å huske du har 35cm under hattehyllen (laveste stedet i bagasjen).

husk at når du skal regne volum, må du regne etter interne mål..

mao, er kassen 20x20x20cm og du har 22mm sponplater, husk å trekke fra platene, ikke bare ta (20 / 10) x (20 / 10) x (20 / 10) = 8 liter..

et fint triks i 240, er å lage en flat sponplate som går i høyde med baksetet.. det vil gi deg noen liter volum mellom platen og orginale hyllen.. da kan du bruke det volumet til feks en 10" sub som ikke er kravstor på liter.

evnt kan du jo putte 6x9 eller componentsett (sistenevnte med skillevegg).

jeg har bilde av en 244GLT med 10" som beskrevet her, kan poste om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tips!!

om du skal utnytte "hele" bagasjerommet, klipp ut ønsket form til kassen i papp!! (dvs slik du vil ha sideveggen). du må nemmelig sjekke at du klarer å få kassen inn i bagasjen!

min kasse er laget slik at jeg SÅVIDT får den inn!

Jeg må praktisk talt smøre kassen inn med glidemiddel!

når kassen min er inni bagasjen, er den HELT inntil "veggen" bak.

Jeg har litt klarering mellom setet fremme og kassen, men den sklir ikke fremmover, siden kassen går i to etasjer. Den kan bevege seg noen cm sidelengs, men den veier såpass at den ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassen jeg skal bygge skal romme 2 stk 10" i hvert sitt kammer.

Den totale lengden på kassen er 106 cm, det er det lengste som går inn i mellom innerskjermene. Høyden lager jeg til 30 cm så den også passer i 740. Men det store spørsmålet er hvor lang lang kasse kan en ha i en 740, er det lengre eller kortere en 106 cm mellom innerskjermene. Har regnet ut kasse med bassbox pro så alt er klart men mangler bare målet på 740 om jeg må gjøre kassen litt kortere for og kunne bruke den i 740 senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

Jeg har volum på 290 liter..

skulle vel helst hatt meg en stv, da optimalt volum for subben min er 1275 liter ifølge clarion.se

1275 LITER !?!?!?!?!?!

Hva slags monster har du baki der da??

'95 Nissan 200sx S14

-----

x'85 Volvo 240 TIC :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe digger det elementet ditt olav!

Foresten kunne du poste det bildet av den kassa med 10" +2x 6*9" ?

Er det 6*9 i hattehylla og 10" som peker mot baggasjen da?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har planer om å bygge bass kasse selv med 2 stk. 10"

tenkte å ha elementene mot sete ryggen og bass-røra opp i hattehylla, men jeg har hørt at det ikke er noen god løsning . Man skal vist ha røre og elemente på samma side..

noen som har hatt dette oppsette?

eller som har erfaring med basskasse i 240 som de har blitt fornøyd med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider