rasmusrim Skrevet Juni 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2011 Jeg har kjøpt en Opel Zafira fra 2001. Den lekker mye olje, og går fra maks på peilepinnen til min. på ca 60 mil. Vi har vært i kontakt med to verksteder. Ett verksted sier at lekkasjen kan fikses med en totaloverhaling av motoren (kommer på ca 15 000,-), mens de andre sier at den eneste måten å være sikker på å bli kvitt lekkasjen på er å bytte hele motoren. De anbefaler oss å ikke gjøre noe da vi risikerer å betale masse penger uten å være sikre på å få fiksa noe som helst. Hvem burde vi stole på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Juni 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2011 (endret) Du må skille mellom ytre og indre oljeforbruk da. Ytre oljeforbruk er lekasje og indre oljeforbruk kommer av slitasje og ventiltetninger som lekker. Regner med at det gjelder 1.6 motor, de har som kjent produksjonsfeil som gjør at de før eller siden vil begynne å bruke olje. Det som skjer der er at sylinderene blir ovale slik at den øverste stempelringen ikke klarer å dra ned igjen oljen slik at oljen blir forbrent. Det kan også komme av at oljen lekker fra ventiltettningene og ned til sylinderene og blir forbrent. Uansett så har du kjøpt deg en problemmotor. Oljeforbruket kan føre til brente ventiler og ødelagt katalysator. Om du vil koste på den så vil en overhaling hjelpe, dvs helt nye stempler og skifte ventiltettninger. Det vil ikke hjelpe mye å skifte til en annen motor da problemet gjelder alle så overhalingen er løsningen her. Endret Juni 13, 2011 av opelduude Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rasmusrim Skrevet Juli 2, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2011 Takk for svar! Får se om jeg går for en overhaling... :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg