Gå til innhold

"motstandsblokk" i opel astra 1,6si 94mod

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

hei

 

det står en liten motstandsblokk i motorrommet på førersiden som man kan velge mellom 95 og 91 ett eller annet...

 

bilen ble merkbart hissigere på høyt turtall da jeg byttet fra 95(?) til 91(?)... husker ikke helt hvilke ohm vi målte de til, men tror det var ca.2000ohm, og di skillte ca.400ohm...

 

hørte fra en kamerat at jeg burde sette inn en motstand på 4700ohm der... noen som har prøvd dette, eller hørt om dette??

Toyota Levin AE101 GT APEX Supercharger

 

Passat stasjonsvogn 1,9tdi med diverse modifikasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstandsblokken er brukt til å enkelt justere tenningen med om du vil kjøre 91 oktan bensin eller 95 oktan bensin. Vil ikke akkurat anbefale å bytte ut denne med en hvilken som helst motstand. Blir tenningen justert feil, er det ikke bra for motoren for å si det sånn.

 

Å justere tenningen, er visstnok et gammelt trimmingstriks. Ved chiptrimming blir vel også tenningen justert.

 

Prøv denne tjenesten: http://www.bilinform.no/spor_mekanikeren/

 

Han som driver denne, jobber visst på et Opel-verksted og bør vite hva og hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, men det er fordi du bruker 95 oktan bensin på 91 oktan tenningsinnstilling. Dess mer mer oktan, jo kvikkere motor. I racing bruker de bensin med et oktan-tall på mer enn 100. Du hadde antagelig merket den samme effekten hvis du hadde kjørt med 98 oktan på en bil stilt inn på 95 oktan.

 

Er ingen bilmekaniker, men skal se om jeg kan forklare. Har hørt om dette da, dessverre er husken dårlig:)

 

91 oktan bensin tenner ikke så lett som 95 oktan. Slik at når en skal bruke 91 oktan, må en justere tenningstidpunktet sånn at bensinen greier å tenne bedre. Tenningstidspunktet er da tennpluggen antenner bensinen i sylinderen. Stempelet komprimerer bensinen, du får en gnist fra tennpluggen, bensinen antenner og denne energien skyver stempelet nedover. Via veivakselen vil da et annet stempel gå opp og komprimere en ladning bensin.

 

Ved å justere tenningstidspunktet, kan en få bensinen til å antenne når den er mer komprimert og dermed gir mer energi. 91 oktan må komprimeres mer enn 95 oktan. Ellers vil motoren gå dårlig, få tenningsbank osv. 95 oktan tenner som sagt bedre, og vil da med det samme tenningtidspunktet som 91 oktan går bra på, gi mer energi enn 91 oktan.

 

Tror det var slik det var. Ingen bilmekaniker som sagt og har egentlig ikke peiling. Sikkert noe feil i forklaringa, men sånn grovt sett er det vel det slik det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. hva med 98oct på 91oct innstilling??

 

kan d være skadelig å sette inn en motstand på 4700ohm, sånn som han mekanikerkammeraten min har hørt skal funke best??

 

han sier det som skjer når man diller med den tingen er at man stiller bensinblandingen, + litt på tenninga...??

 

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Toyota Levin AE101 GT APEX Supercharger

 

Passat stasjonsvogn 1,9tdi med diverse modifikasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du stiller jo på tenninga, kanskje også bensinblandinga. Det er mye elektronikk i biler nå så.....

 

Du kan jo prøve med 98 oktan, skulle vel gå det. Sjekk det opp med verksted eller instruksjonsboka først. Er litt usikker på å kjøre biler med katalysator på 98 oktan, selv om det er blyfri.

 

Når det gjelder den motstanden din, så vet jeg ikke helt. Antagelig er det mer inni den "motstandsblokka" enn bare en motstand. Du kan jo prøve hvis du tør..... well

 

Syns spranget fra rundt 2000 ohm med et skille på 200 ohm mellom 95 og 98, opp til 4700 ohm var vel mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æ vett ikkje å æ ska jørr nå... har kobla tebage te orginalen igjen..

 

fikk tlf fra en kamerat i forgårs som sa :

 

"du måkje finne på å kjøre med den snudd.. du ødelegge heile maskinen....."

 

en han kjente hadde vist gjort d...

 

 

 

eller what do you say??....:rolleyes:

Toyota Levin AE101 GT APEX Supercharger

 

Passat stasjonsvogn 1,9tdi med diverse modifikasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ødelegger motoren vet jeg ikke, men du sliter nok mer på den.

 

Jeg kjører med 95-innstilling på min egen Astra, har ikke rota noe med det. Men hadde en Ascona før med samme systemet (bare at det var 95/98), og der stilte jeg om fra 98 til 95. 98 oktan lå ei stund på 11-12 kr der jeg bodde da, så noe måtte gjøres for å redusere bensin-kostnadene.;)

 

Merka ikke noe særlig effekttap på det egentlig, men den bilen var ganske "daud" også da.

 

Vil du ha mer effekt, er det nok bedre å gå for vanlige trimmingstips. KN-filter, chip, eksos og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår