Gå til innhold

Koble Frontsett inn på samme forsterker som Subwoofer?

Ranger emnet

740Bjørn

Anbefalte innlegg

Heisann. :) Har eit par spørsmål.

Har lagt inn anlegg i bilen min for ikkje så veldig lenge sio, og då kobla eg opp forsterker og 2 Subwoofere med kabelsats frå Biltema (ingenting med saken og gjere, men..), og fekk det til å virke. Rett etterpå kjøpte eg meg eit DLS frontsett med delefilter og saker, og det frontsettet kobla eg rett innpå Cd-spiller bare for å teste. Men så blei eg usikker på om eg kan koble frontsettet innpå samme forsterker som Subwooferane, så då blei dei bare ståandes innpå Cd-spelaren. Er ikkje fornøgd med lyden i heile tatt, så skal nå ta å koble de innpå ein eller anna forsterker.

Så spørsmålet mitt er om eg kan koble frontsettet innpå samme forsterker som Subwooferene er kobla til, eller vil det bare sprenge frontsettet? Forsterkeren er nemlig stillt inn slik at den sørger for at basserne gir 100% heile tida. Korleis er det med å koble opp to forsterkere i ein bil? Går det fint med tanke på kobling på batteriet osb.? Går det fint å koble to kabelsko med strømkabler til forsterker innpå batteriet eller vil ikkje det gå?

Skal kjøpe meg kondensator snart, så strømforsyning er det minste problemet.

Tar også imot tips om gode forsterkere til frontsett! :)

Håpar på svar. :thumb

Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du kan selfølgeligt koble høgtalerene framme på same forsterker som subene. Men du kan ikkje bruke dei same kanalene. Dvs sei at du må minimum ha ein 3 kanals forsterker. (2 kanaler til høgtalerene framme og 1 kanal til subene)

2 forsterkere i bil er ikkje noko problem.

Er vanligt med ein tjukk kabel ifra batteriet og ein fordelerblokk ved forsterkerene.

Kondensator er vanligvis bortkasta å bruke pengene på

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selfølgeligt koble høgtalerene framme på same forsterker som subene. Men du kan ikkje bruke dei same kanalene. Dvs sei at du må minimum ha ein 3 kanals forsterker. (2 kanaler til høgtalerene framme og 1 kanal til subene)

2 forsterkere i bil er ikkje noko problem.

Er vanligt med ein tjukk kabel ifra batteriet og ein fordelerblokk ved forsterkerene.

Kondensator er vanligvis bortkasta å bruke pengene på

Takk for svar! :)

Kvifor er kondensator bortkasta å bruke penger på då?

Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor skal du ha kondensator?

Er dynamoen som leverer strøm til alt bilen bruker + anlegget ditt.

So imellom dynamo-batteri-jord bør det være tjukke kabler!

Blinker lysa når du skrur opp, so bytter du disse kablene. Er dynamoen for liten til anlegget eller slitt, (dårlige børster osv) fikser du problemet.

Eg rekner med at du har litt begrensa budsjett. Da synes eg at det er bedre å bruke 1000,- ekstra på eit bedre komponentsett framme eller ein litt bedre forsterker, enn kjøpe ein kondensator

Søker du på kondensator her, får du masse lesestoff! ;)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her f,eks :P http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=9620

greit og vite hvordan forsterker du har da før mann kan svare på om du kan det med akkurat denne forsterken :P

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig der kjøp deg en annen til bassene og bruk den du har til front. 2 kanaler egner seg som regel ikke så bra til 2 bassere så sant du ikke har en veldig stor en da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville nok godt for en monoblokk til bassene jeg da. siden du kjører 2 bassere kjører du da forsterkeren i stereo? dobbel spola bassere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da er kjører du dem i stereo på forterkeren da, for da er det vel singel 4 ohm spole? og da kan du ikke få mye ut av den vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger i grunn i navnet, en MONOforsterker har bare en utgang, mens en STEREOforsterker har to utganger.

Også er det sånn at de fleste monoforsterkere er stabile i 1ohm, mens det er få stereoforsterkere som er det. Det er heller ikke like lett å få suber til å spille bra i stereo, men bør bla ha en separat kasse til hver sub osv.

DLS er bra saker det, men forsterkeren din er nok ikke på 800w rms. Hvis det er en av de råeste forsterkerene til dls, så er det kanskje en DLS A3, og det er på 2x150w i 4ohm, og kaster drøyt 8500kr, denne er til gjenngjeld stabil i 2ohm brokoblet.

Oppgi navn og nummer på forsterkeren din, og subene dine, så kan vi svare på om det er en god løsning eller ikke ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mono er jo som i navnet. det er en forsterker som er laget med tanke på og drive bassere. vet ikek hvor stor stereo forsterker du har men regner ikke med den er veldig stor, så vil vel ikke tro det er så mye power i den, de 800w du sier ser jeg bare bort i fra da dette er sånn max skryte watt og ikke reele watt, greit og vite hva den leverer i 4 0hm RMS. eller hvor stor sikring er det på den? tror du heller vil bli positiv overrasket av og putte på en rein bss forsterker istede og bruke den du har til front enn og kjøpe en 2 kanaler til.

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=362&subgid=363&wwwalias=dynabel&pid=1957 her har du en mono for en billig penge med tanke på hva du får av effekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider