Gå til innhold

Carina 2 bilcross

Ranger emnet


trken

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en Toyota Carina 2 xli 91 mod sedan som jeg tenker og bygge om til bilcross.

Greia er jo at det bare er 1,6 liter med 105 hk. men de er ganske spreke egentli, bilen veien jo

ikke mer enn 1150 kg, og får jo ut ein del vekt i disse bilene. Men så er den også senket 40/40mm , hvordan går dette i bilcross? Tar gjerne imot tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å bygge da, om du har lyst til det. En orginal "liten" motor som går rent går jo uansett bedre enn mange garasje-trimma og ujusterte bilcross-motorer. :thumb

 

Den senkinga går finfint det på ei bilcrossbane. Ikkeno problem!

Har selv kjørt noen få løp med en Escort XR3i på 105 hk. Kjørte forbi mange av mine konkurrenter i svingene da som jeg ikke har kommet forbi like greit i ettertid med bakhjulstrekkere med teoretisk bedre motor. Så, bare å bygg i vei!! :checkflag:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo senior klasse, er vel litt snaut med 105 hk der tenker jeg?

Var det senior du kjørte med escort`n?

 

Fra en skala fra 1-10 , hvor innvikla og vanskelig vil det være

og bygge en bilcrossbil ? Har greit nok med mekke erfaring. Men lite teknisk og elektrisk.

Men det meste står vel i boken tenker jeg? er det bilder og slikt i den også som viser litt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri kjørt noe annet enn senior jeg. Med riktige dekk, gode støtdempere og slike ting på stell så trenger du ikke fæle motoren i en framhjulstrekker. Klart, har du planer om å stå øverst på pallen, så glem det. Men, skal du være med for att det er morro å kjøre bil på bane så er det bare å bygge i vei. Kan du å sveise + litt skruerfaring så er det ikke noe problem å bygge bil av en standard-sak. Er ikke før du skal sette i annen motor/gear enn det om er standard i bilen det begynner å bli komplisert. Er ikke så mye bilder i boka men er da så mye bilder av forskjellige løsninger på nettet så det skulle ikke være noe problem å få det til. Men, har du ikke sveisa all verden før, så vil jeg annbefale deg å sette bort bur-bygginga. Stolfestet og, for den saks skyld. Tenk sikkerhet og driftsikkerhet for hver modifisering du gjør, sågår det nok helt sikkert bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Å bygge crossbil er ikke så vanskelig som man tror det er, går man inn for det, og legger litt i det, så går det fint, det går aldri uten problemer, men man får det til. Er akkurat blitt ferdig med min første crossbil, har aldri hadd noen crossbil før, og jeg gjorde alt selv, bøyde også buret. Stå på, du får det til du også ;)

 

btw, jeg målte alle lengder i bilen med vanlig målband.

Endret av Girebirger

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips hvis du ikke er stø på elektronikk og slikt: la mest mulig av dashbordet og ledningene der stå igjen. Du kan selvfølgelig fjerne nedre del av dashbordet av deksler og slikt. Ikke røsk vekk ledninger før du vet hva de går til, klipper du feil ledning starter ikke bilen. Slikt kan være vanskelig å finne ut av i etterkant. Varmeapparatet er også greit å ha i regnvær.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å fjærne noe som helst av dashbordet om du ikke vil. Sag bare bort hjørnene på dashbordet slik att du får fremoverstreverne på buret dit de skal. Vil du gjøre ting veldig enkelt med hovedstrømsbryteren så finner du den grove røde ledningen som går inn på tenningslåsen din. Klipper den og kobler med ledning fra den gjennom en hovedstrømsbryter. Husk å fjærne selve rattlåsen på tenningslåsen din. Da kan tenningsnøkkelen sitte i tenningslåsen i posisjon "på" og du styrer alt med hovedstrømmen. På den måten slipper du å koble opp startknapp og slikt også. :hellothere:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det! La dasjbordet stå igjen, jeg tok det bort, og laget meg selv en uke med arbeid pga det, masse måling og sjekking med voltmeter bare for å finne de rette ledningene, etter kort tid ga jeg opp, røkket ut ALT av ledninger, og la opp alle på nytt igjen, så i neste bil lar jeg dasjen stå.

Endret av Girebirger
Skriveleif

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på biler som har bur sveiset i, også tar du for eksempel "hovedbøyle) å måler lengden fra dørken og opp til taket, og på tvers av taket, så har du sånn cirka mål for det, men du må også ta tillegg i eventuelle bøyer som du skal ha på røret. Kan vel si at det kun er avstandene mellom bøyene på røret som er viktig, resten kan du bare tilpasse etterpå om det ikke skulle passe

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår