Gå til innhold

Vurderer å kjøpe A4 B6 2,0 med Multitronic. Trenger svar ang girkassen.

Ranger emnet


Jesper1201

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe A4 B6 med multitronic girkasse, men jeg har hørt mye rart om disse kassene, riktignok i C5.

 

Er det samme opplegg med girkassene på C5 og B6 at de ryker ofte, dyre å fikse å lager mareritt for en med slik kasse?

 

Og hvis de er mere holdbare i B6 enn C5, hvor mange år/km kan jeg regne med at den holder.

Hva er forreste ca. pris på girkasse bytte i B6?

 

Girkasse service på 61xxx km

Skulle vært på 120,000 km

Bilen er gått 147xxx km pr. dags dato.

Girkasse service vil bli gjort før salg i følge selger.

 

Så, det store å det hele er, bør jeg styre unna denne bilen eller er det trygt å kjøpe denne?

 

:)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på en med manuell også, men er jo så deilig å kjøre med MLT :)

Skal undersøke litt mer ang om det er samme problemer med kassene i B6 som i C5.

Hvis ikke det er noen her som vet det da? :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjører rundt i en A4 1.8T multitronic 2002 i dag kjørt 165 000 km. Bilen ble bruktimportert fra tyskland i 2006. Det viste seg at girkassen ble byttet i 2003 etter 40 000 kjørte km i Tyskland for så å totalhavarere i 2008 etter nye 90 000 kjørte km i mitt eie.

Etter mye infosøk i 2008 fant jeg noen løsninger når problemet først var ute. Er garantiene gått ut vil Audi Trondheim ha 90 000,- for å bytte kasse, import av byttekasse fra Europa ville kostet ca 35 000,- pluss frakt av kassen pluss frakt for retur av den gamle kassen pluss eventuelle kostnader for inn/ut montering. Løsningen jeg valgte var Transtec på Bryne utenfor Stavanger. 50 000,- for en totalrenovasjon.

Et årstall å merke seg er 2004 - da ble multitronic kassen som kom med B6 modellen forbedret eller rettere sagt forsterket. Skallet er det samme men delene inni tåler mer. Derfor har jeg en bil som har reparert kassen to ganger - før og etter 04. Med såkalt byttekasse er den havarerte kasse byttet ut med en ny brukt renovert kasse. Dette kan spores gjennom koden på girkasse. Min byttekasse fra 2003 er kodet FSD.

Kjennetegn jeg hadde for slitasje var et enkelt smell med påfølgende nykk ved gasspådrag rett etter jeg hadde satt den i drive. Dette skjedde fire fem ganger i løpet av to år. Samme dagen som kassen havarerte gikk kassen i fri et lite øyeblikk ved gasspådrag etter en nedbremsing. Har en kompis som har hatt samme type bil hvor kassen ble byttet etter 80 000 km (garanti - lucky bastard). Denne bilen gikk i fri både titt og ofte. Dog har jeg en søster som har hatt samme bil men med 2.5 TDI maskin (Tysk importbil) - både motor og multikasse gikk smertefritt i 170 000 km da bilen ble solgt. Alle biler eldre enn 2004. Disse kassene har da noe som kalles for en inngangsklutch. Når du står på bremsen frikobles kassen fra motoren og når du slipper bremsen kobles kassen inn igjen. Dog klarer du å flytte fot fra brems til gass raskere enn elektronikken i kassen klarer å smette inngangsklutchen inn igjen.

 

Så det jeg ville si er at - ta en prat med Transtec AS for tips og råd. Gutta som har erfaring og kan reparere.

Skulle uhellet først være ute så ta en telefon til Audi Norge. I 2008 sa de at de ville strukket seg langt for min havarerte multikasse til tross for at garantiene var gått ut - bare bilen hadde vært kjøpt norsk når den var ny.

 

Tvi, tvi

Endret av olechrm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår