Gå til innhold

Kjøpte feilfri bil med kostbar feil

Ranger emnet

Myxomatosis

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte for en måneds tid siden en Toyota Carina E 1996-modell. Selgeren viste til relativt fersk EU-kontroll som var uten mangler, og en bekjent som jobber på bilverksted gikk over bilen uten å finne noen feil (han så hovedsaklig etter rustskader og andre "enkle" feil). Selger opplyste ellers om et helt uproblematisk bilhold og at bilen var uten feil.

Allerede etter et par dager begynte styringen å lage en fryktelig stygg lyd. Jeg tok bilen med til en som kan litt om bil, og han fortalte meg at jeg måtte fylle på olje til servoen. Jeg gjorde dette og lyden forsvant. Tre-fire dager etter dette kom lyden på ny tilbake, og jeg tok bilen med til et verksted. Mannen så etter lekkasje men fant ingen, og han sa at jeg sannsynligvis bare måtte etterfylle olje. Jeg gjorde dette og lyden forsvant på nytt. Og sånn gikk det med tre-fire dagers mellomrom i et par uker (bilen var da hovedsaklig brukt av dama, som hadde lært seg å fylle olje). Etter å ha eid bilen i et par uker begynte vi å finne oljeflekker på bakken hvor enn vi sto parkert. Jeg tok så bilen på ny med til et verksted, og de kunne da fortelle at tannstanga var ødelagt og at lekkasjen ikke hadde vært synlig tidligere fordi det hadde samlet seg opp inni der et sted. Nå var det gått hull i mansjetten(?) og oljen rant dermed bare rett gjennom. Jeg må nå fylle på hver eneste dag bilen er i bruk.

Verkstedmannen på det siste verkstedet hevdet at dette ikke er noe som bare plutselig skjer, og han mener at selger må ha hatt problemer med servooljen før han solgte bilen. Han mente at det var usannsynlig at det kan ha gått "så langt på så kort tid", altså en måned. Har han et poeng her, og i såfall; hvordan stiller det seg i forhold til å dekke reperasjoner? Tannstang må byttes og det ble anslått en pris på rundt 10 000 kroner, noe som jo er temmelig drøyt på en bil som i utgangspunktet bare kostet 22 000 for fire uker siden. Kan man kreve å få dekket dette med bakgrunn i at det er holdt tibake opplysninger om en alvorlig feil? Eller blir dette bare ord mot ord, og en sak jeg er dømt til å tape?

I kontrakten er det haket av "Ja" under "Bilen selges som den er", mens det under "Er det feil eller problemer ved bilen?" er det haket av for "Nei".

På forhånd takk for hjelp.

Endret av Myxomatosis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en enkel sak dette av følgende grunner:

- Du har sett over bilen

- Selger har fremlagt dokumentasjon på feilfri EU-kontroll (ja jeg vet at EU-kontroll er tynne saker!)

- Du har fått en mekaniker til å se over bilen uten å finne feil.

- Regner også med du har prøvekjørt?

At bilen skal ha en feil som selger kjente til blir mindre sannsynlig jo bedre du sjekker bilen.

Når det er sagt ville jeg kontaktet selgeren, forklart at det er en feil som verkstedet mener har vært der fra tidligere, og prøvd å få selger med på en deal dere begge kan leve med. Eks. dele kostnadene 50/50.

Det er vanskelig for deg å bevise at han har lurt deg, og det er enda mer vanskelig å tvinge penger ut av folk som ikke vil betale. Å foreslå en fornuftig deling av kostnadene viser at du er villig til å strekke deg litt, og da er det antakelig større sannsynlighet for at selger også går med på dealen.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte også en bil noen år tilbake. En ford ka som på det tidspunktet var 11 år gammel. Kostet meg 20.000kr. Pen bil uten synlige skader. 4mnd senere fikk jeg samme problem som deg, denne var også nettopp EU godkjent. Konklusjon: tannstag måtte byttes. 10.000kr på verksted.

Enten så vraker du bilen, hvis ikke slutt og grin og betal. Det gjorde jeg og hadde bil i 2år til...

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider