Gå til innhold

Hjelp, datatrøbbel!!

Ranger emnet

ClusterOne

Anbefalte innlegg

Jeg har bredbånd fra Chello og er stort sett alltid koplet opp mot internett. Men i går kveld skjedde det noe rart, for da begynte maskinen å kople seg av internett. Det er ikke som på Telenor ADSL at man må "ringe/kople opp" mot internett når man logger seg på, her skjer det automatisk.

Hele dag har jeg blitt koplet av uten å forstå hva som er galt. Skriver "ipconfig" og ser at jeg har en gyldig IP selv om alle programmene (mail, ie, msn) er uten kontakt.

Når jeg skriver "ipconfig /renew" og får fornyet IP'en min går det greit en liten stund.

Har sjekket at det ikke er huket av på Outlooken at den skal "legge på" etter send og motta, har også forsøkt å stille datamaskinen tilbake ved hjelp av systemgjenoppretning, så før jeg sletter alt og innstallerer XP på nytt håper jeg noen av dere har peiling på dette.

Jeg har Norman Virus Kontroll som antivirus program, og har selvfølgelig forsøkt å slå av alle brannmurer også.

Supporten på Chello hadde aldri hørt om ett slikt problem før..

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du mener med å bli koblet av, men prøv følgene.

I internett explorer, gå på verktøy-->alternativer for internett. Dertter går trykker du på tilkoblingsfliken for så å trykke internett veiviseren("sett opp"). Følg denne og velg at du kobler deg til internett via Lan.

Kanskje det vil funke.... Litt lite info og slitsomt å gi deg step-by-step feilsøking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faller ut som i at browseren ikke finner siden.. msn messengeren ikke er pålogget.. kan ikke sende/motta mail.

Hadde jeg falt ut systematisk kunne det jo skyldtes at PC'en ikke flusher IP-adressen (1min, 10min, 30min og 7dgr) men det er jo så vanvittig uregelmessig.

Har snakka med UPC igjen nå.. traff endelig en oppegående tekniker, så jeg skal opp i Maridalsveien og bytte modem hos dem i morra. Blir ikke det bra da sender de en tekniker hjem til meg for å måle linja.

Det blir 4dje gangen jeg bytter modem siden i sommer. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Originally posted by MaDDoG

ClusterOne

prøv å henvend deg her

Helt enig, folka på hardware.no forumet har sinnsykt mye peil på data, de kan nok hjelpe deg hvis du forklarer at det er helt krise og trenger hjelp. Legger inn denne posten for folk som senere vil ha trøbbel med PCen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå veit jeg ikke helt cluet med chello men, er det slik at du "ringer opp" en sentral som sjekker brukernavn og passord har en dynamisk ip som bytter hver gang du "ringer opp", eller har du en som alltid er oppkobla med statisk ip...

hvis du har nr. 1 burde du sjekke at ikke du ikke har timeout på inaktiv linje...

du burde også sjekke nøye etter virus... det første viruset som skaper lignende scenarier er welchia ...

kunne du gå litt mer idetalj om hva som skjer...? mister alle programmene tilgang til nettet (prøv å pinge en eller annen ip gjennom command)

windosknappen+r

ping <noens ip>

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Originally posted by duxx0

nå veit jeg ikke helt cluet med chello men, er det slik at du "ringer opp" en sentral som sjekker brukernavn og passord har en dynamisk ip som bytter hver gang du "ringer opp", eller har du en som alltid er oppkobla med statisk ip...

Er alltid oppkopla uten å måtte ringe opp med brukernavn og passord.

Sitat

du burde også sjekke nøye etter virus... det første viruset som skaper lignende scenarier er welchia ...

Jeg har kjørt scanning på alle HDD'er, uten at jeg fant noen virus. Men jeg har begynt å få farlig mye virus i vedlegg på mailen min for tiden. Blir heldigvis stoppa av Norman, men det har ikke vært så mye virus før.

Sitat

kunne du gå litt mer idetalj om hva som skjer...? mister alle programmene tilgang til nettet (prøv å pinge en eller annen ip gjennom command)

windosknappen+r

ping <noens ip>

Jeg har ikke forsøkt å pinget noen enda, men det som skjer er rett og slett at alle programmene mister tilgang til nettet -og når det skjer har jeg fortsatt gyldig IP (80.111.xxx osv)

Det jeg da må gjøre er å skrive ipconfig /renew gjennom command for å fornye IP'en min. Da virker det igjen.

Jeg fikk mange tips i går om at det kunne være modemet som er feil, så det skal jeg bytte i dag hos UPC -men det som er så merkelig er at det ser ut til å virke helt i orden nå i dag.

Har vært pålogga i en par timer nå uten problemer.

Men jeg bytter modem uansett for å være sikker!

Tusen takk for alle tipsene og svarene jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Originally posted by EvenS

Blir bare spetakkel hvis jeg lager en ny tråd om det, men hvordan i alle dage går det ann å formatere en PC som har WinME?

Driten har jo ikke ordentlig DOS sånn som i gode gamle dager...

som nevnt før her start installasjonen til XP eller 2000 fra cd'en etter bios. Der har du muligheten til å formatere.. Dropp WinME det er det dårligste Microsoft har laget.. Alt er bedre, win 3.01-3.11, win95, win98, win98SE, winNT, win2000, win2000server, win2000advanced server, win2003server, winXP....etc...

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider