Gå til innhold

Lakkering av bil på en billig og enkel måte?

Ranger emnet

Kn3tten

Anbefalte innlegg

Jeg har en Toyota 87 model stående som kunne trengt ett nytt strøk...Vurderer å lakkere den på nytt med samme fargen, men ønsker ikke å legge så mye penger inn i prosjektet. Har lest meg litt frem og forstår at det ikke er helt umulig for en nybegynner å lakkere bilen selv. Har du noen tips jeg kan følge for å gjøre dette? Det hadde vert flott å kunne bruke en lakkrulle istedet for en sprøyte siden denne søler mindre og det blir ikke gasser osv. Men jeg forstår det slik at det ikke blir like godt resultat av rulle. Tenker på søl, gasser, lite luft, innsekt som fester seg osv når jeg vurderer sprøyte. Har du noen tips? Kanskje du kan sette opp en rask guide hvordan man går fram, eller anbefale en på nettet?

Jeg postet denne på broom.no, men bestemte meg for å poste her også siden jeg ikke vet hvor troverdig svaret jeg fikk er. Her er svaret:

puss ned heile bilen med eit fint sandpapir. Veldig fint!! Så må du vaskebilen med noe sterkt. F.eks spylerveske. Parker så bilen i eit partytelt som du har kjøpt på JYSK for 300 kr. Så lakker du bilen med 10 spraybokser du har kjøpt på biltema. Spray mange tynne lag. Dette har eg gjort og fekk eit tilnærma profft resultat. Om du vil kan du toppe det heile med klarlakk.

Om det er så enkelt, så er jo saken veldig grei. Men resultatet av dette blir vel ikke så bra som han skal ha det til?

Takker for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du kan gjøre er og pusse bilen din ned selv og bet et lakkverksted til og lakke den for deg.

Er ikke mange lakkverksted som gjør dette,men kan hende du er heldig.

Skal du gjøre dette skikkelig med er godt resultat,så må du kunne sparkle og slipe...kan du dette,kan bilen din bli bra!

Kan du det ikke,blir det så som så....kommer helt ann på hva du ser på som et godt resultat for bilen din.

Ligger poster her inne som beskriver hvordan man går frem for og lakke selv!Mye man skal kunne og forstå for og få et proft resultat!

Lakkering er ikke noe man lærer over natten....

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matter ned maskerer og lakkerer den for deg hjemme i garagen for 1500 kr + lakk. Da må du demontere, fjerne bulker og rust selv. Skal du spare penger ville jeg tittet på biltema sin 2K lakk. Tror den koster 200 kr per liter eller noe (har ikke testet den). Ellers kan du bare finne deg en garage, vaske ned tak og vegger kvelden før du skal lakkere, det er viktig at garageporten står åpen slik at lakk støv føyker ut og ikke legger seg på bilen igjen (appelsinhud), kompressoren bør også stå utenfor lokkalet hvor du lakkerer, slik at du får overtrykk. Det er lurt å male på dagen, på kvelden kommer det så mye fluer og driit (møll :s), det er heller ikke en ulempe om det regner ute når du lakkerer, da er det ikke så mye svevestøv, fluer, mygg og div pollen ute. Lurt å bruke en rask herder slik at lakken tørker fort (mindre støv i lakken), men da bør du sprøyte over hele bilen innen 15-20 min (er også en fordel å tynne lakken litt ekstra).

Du får neppe noe ok resultat med sprayboks, ikke kan bilen poleres, eller vaskes med sterksåpe etter den er ned-tagget. med mindre det er 2K spraylakk (men det koster jo skjorta - Btw: til en 400 ml boks går det ca 100 ml lakk). Er du uheldig å søler bensin på lakken, vil den jo renne bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider