Mr_Spock Skrevet Juli 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2012 Kanskje du kunne komme med en anbefaling til aktuell batteri og kondensator (som jeg ba om tidligere i tråden) - gjerne med dokumentasjon som viser at de er spesielt raske og fikser transienter til strømforsyning til bilstereo? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juli 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2012 Om du leser litt bedre hva som står skrevet så får du gjerne med deg at transienter var gitt som et eksempel på 'tregheten' i en spole, noe som er virkemåten til en coil i en bil, spenningstransienter ved brudd på strømvei - dette som eksempel på elektronenes ønske om å forbli i den tilstanden de allerede er i. Jeg har aldri nevnt transienter i strømforsyningen på en forsterker, det er det du som har bragt på bane. At det er temmelig på sidelinjen av trådens tema er det liten tvil om, men det er også batteribanker i nettstasjoner og tilhørende UPSer. Som jeg tidligere har skrevet så vil gevinsten av en kondensator være synkende med forbedrede egenskaper på batteriet. Siden jeg ikke har noen anbefallinger av komponentvalg, og du har tilgang til scope mm, så burde det være en glimrende oppgave for deg å teste ut om kondensatoren har noe for seg, og etterpå legge inn dokumentasjonen her ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Spock Skrevet Juli 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2012 Så flott, da glemmer vi transienter når det gjelder strømforsyning til bilstereo :) Da tenker jeg at et normalt nytt batteri også kan levere strøm raskt nok til bilstereo? Nå begynner det å hjelpe :) Så får du unnskylde at jeg brakte transienter og fasekompensering på bane. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juli 1, 2014 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2014 Forskjellig strørrelse på anleggene - og forskjellige typer anlegg, men som regel er det vekselrettere (110V DC -> 230V AC) og det er ikke montert noen kondensator ved inngangene til disse for å ta hånd om transienter. Kondensatorene for å hindre rippel, transienter, spenningsdipper mm. står etter lader/likeretter, altså i parallell med batteribanken. Forrige uke var jeg på UPS-kurs hos Schneider, de som leverer MGE og APC UPS'er, verdens største leverandør av UPS-systemer. Ved feil på / frakopling av DC-kondensatorene inni UPS blir det ca 30% mer rippel på DC-siden (ved 50% UPS-last) - dette til tross for at de er parallellkoplet med en hinsides stor batteribank. I tillegg ble det (følgelig) ved økende belastning, mye tidligere klippet peak på sinus ut fra vekselretter. Og de kunne opplyse at det var likt med tanke på transienter på AC-siden, kondensatorene på DC-siden som tok seg av tilsvarende mye av disse. Altså (i dette tilfellet en trefase 80 kVA UPS) hadde tre stk DC-kondensatorer, hver på størrelse med en liters hermetikkboks, meget stor betydning på rippel og transienter - selv om de stod i parallell med en temmelig 'stiv' batteripakke som man måtte hatt en medium stor lastebil for å få plass til. Er da merkelig om en tilsvarende stor kondensator ikke skulle klare holde jevnere spenning ved pulsbelastninger på et knøttlite bilbatteri Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 7, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2015 Du unnlot å kommentere dette Spock Fakta fra verdens største UPS-leverandør slår ihjel din kverulering Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Spock Skrevet Mars 8, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2015 Hvis det får deg til å føle deg bedre - så sier jeg at du selvsagt har riktig! Jeg har feil. Men jeg tar meg friheten til å allikevel ikke montere en kondesator i min bilstereoinstallasjon. Så får jeg heller ta sjansen på at det ikke låter optimalt. Chris_nor reagerte på dette 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 8, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2015 Mine antydninger ble bekreftet av Schneider, har ingenting med selvfølelse å gjøre, men fakta Som jeg har sagt helt fra starten av, effekten av en kondensator kommer helt og holdent an på batteriets egenskaper. For de som kjører rundt med vanlig åpent bly/syre-batteri er det noe å hente, lite til ingenting for de med gel/agm-batterier. Dog vil selvsagt ikke en kondensator hjelpe mot underdimensjonert kabling. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.