Gå til innhold

Vannpompe tok kveld

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Heisann, etter en masse søking overalt bestemte jeg meg for å heller sette meg inn i et forum :P

 

Jeg har en Chrysler Stratus LE 96mod med en 2L 16v motor, den tilhørte faren min før vannpompen streiket, han har vist fyllt spyleveske på kjøletanken.

Han beskrev det slik at bilen plutselig begynte å hyle, og da han stoppet lekte det veske under motoren.

 

Når han da skulle prøve å starte bilen forsiktig igjen ville den ikke starte, lyden når man prøver er ikke som vanlig, blir først en knasende lyd fra startmotoren så bygger den opp fart uten at motoren viser neon tegn til å starte.

 

Jeg lurar da på om noe galt kan ha hendt motoren? register reimen er hel og går rundt, kan vannpompen muligens holde igjen slik at det ikke blir nok "fart" for å få start?

 

Jeg har lite peiling på slikt så håper ikke jeg høres så alt for dum ut :S

 

 

 

 

*EDIT* etter en god stunn tok jeg inngrep :) vannpompen har låst seg, fant flere ruller løs i registeret, som tilhører pompen, så register reimen har blitt nokså raspet av den låste vannpompen ja, men ser ut til at motorn overlevde, snakker man chrysler kvalitet? heh xD

Endret av Eriksen76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt umulig å si egentlig hva som har skjedd. Er jo ikke en helt vanlig problemstilling. Spørs vel sikkert også hvor mye han har fylt på. Tipper at i verste fall vil det lavere kokepunktet til spylevæsken føre til at kjølesystemet koker under normal drift. Og at det i verste fall kan føre til varmgang slik at motoren skjærer seg. En annen sak er jo at pakninger osv. i motoren neppe tåler innholdet i spylevæsken (etanol/metanol, isopropanol, osv.). Men tipper det spørs hvor mye det er snakk om også, 5dl går sikkert bra, 5l kan fort bli verre.

 

Utifra symptomene vil jeg uansett ikke tippe på vannpumpen som problemet.

 

Vannpumpen drives av registeret, så hvis du klarer å dra det rundt så sitter ikke pumpen fast. Og hvis du klarer å dra registeret rundt så har nok ikke motoren skjært seg heller.

 

Siden du sier at reimen går rundt så regner jeg med du har prøvd å vri på f.eks. bolten til veiva?

 

Hva skjedde når han prøvde å starte den igjen første gang?

 

Hvis motoren går rundt så ville jeg startet med å ta ut startmotoren og testet den på benken. Hvis du klarer å dra rundt motoren så burde en frisk startmotor klare å dra rundt motoren ;)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

 

Da han prøve å starte den første (gjelder det samme nå) gikk reimen rundt, men det er en snål lyd, man hører ikke den "ustabile" lyden vis jeg kan si det son xD

Høres rett og slett ut som startmotoren går fritt, men hører småe "luftpust" av noe slag åsså stinker det bensin.

 

Jeg vet ikke helt hvor mye han fylte på, men regner ikke med det kan være så alt for mye, han kjørte på dette i en liten stund til en kompis av han oppdaget det, men da tømte de bare selve tanken og ikke radiator osv..

 

Kan muligens ta opp lyden og eventuelt filme litt når jeg prøver å starte den?

 

*EDIT* Leste noe om at det koker når man skal parkere bilen, jeg opplevde også at det kokte under panseret i område der kjøletanken er.

Endret av Eriksen76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å film motorrommet mens du starter, lettere å forstå hva du mener. Men jeg tolker det som at motoren går rundt når du vrir på starteren?

 

En annen ting er jo at koking i Stratusen er ikke helt uvanlig heller. Hvis "radiator lokket" er gåent så koker det i ekspansjonstanken. Men kjølesystemet burde vært tømt helt. Som nevnt er ikke innholdet i spylevæsken bra for pakninger osv. i motoren.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble skiftet på 177 000, bilen har bare gådd 203 000 :S

 

Har fått en film av røyskyen som kommer opp fra innsuget når jeg prøver å starte, kommr også luft ut av potta.

 

 

Det stinket bensin, noen sa det kunne være vannpompen som holdte igjen slik at stemplene bare ikke fikk gå nok til å starte, å at det der var overflødig bensin som kom ut :S

Men det var bare noe han tenkte seg fram til selv uten å vite stort om motorer.

Endret av Eriksen76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er byttet av register reim gjort på verksted eller har du gjort det selv? At en register reim hopper over tenner høres usannsylig ut for meg. Reimen har en automatisk strammer slik at reimen er stram helle tiden. Men om reimen eller strammer er montert feil så kan ting skje. Du bør ta av dekslene og sjekke at tenningsmerkene stemmer.

 

Feil montering av register reim kan på sikt føre til motorhavari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår