Eriksen76 Skrevet Juni 26, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2011 (endret) Heisann, etter en masse søking overalt bestemte jeg meg for å heller sette meg inn i et forum :P Jeg har en Chrysler Stratus LE 96mod med en 2L 16v motor, den tilhørte faren min før vannpompen streiket, han har vist fyllt spyleveske på kjøletanken. Han beskrev det slik at bilen plutselig begynte å hyle, og da han stoppet lekte det veske under motoren. Når han da skulle prøve å starte bilen forsiktig igjen ville den ikke starte, lyden når man prøver er ikke som vanlig, blir først en knasende lyd fra startmotoren så bygger den opp fart uten at motoren viser neon tegn til å starte. Jeg lurar da på om noe galt kan ha hendt motoren? register reimen er hel og går rundt, kan vannpompen muligens holde igjen slik at det ikke blir nok "fart" for å få start? Jeg har lite peiling på slikt så håper ikke jeg høres så alt for dum ut :S *EDIT* etter en god stunn tok jeg inngrep :) vannpompen har låst seg, fant flere ruller løs i registeret, som tilhører pompen, så register reimen har blitt nokså raspet av den låste vannpompen ja, men ser ut til at motorn overlevde, snakker man chrysler kvalitet? heh xD Endret September 8, 2011 av Eriksen76 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rstange Skrevet Juni 26, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2011 Helt umulig å si egentlig hva som har skjedd. Er jo ikke en helt vanlig problemstilling. Spørs vel sikkert også hvor mye han har fylt på. Tipper at i verste fall vil det lavere kokepunktet til spylevæsken føre til at kjølesystemet koker under normal drift. Og at det i verste fall kan føre til varmgang slik at motoren skjærer seg. En annen sak er jo at pakninger osv. i motoren neppe tåler innholdet i spylevæsken (etanol/metanol, isopropanol, osv.). Men tipper det spørs hvor mye det er snakk om også, 5dl går sikkert bra, 5l kan fort bli verre. Utifra symptomene vil jeg uansett ikke tippe på vannpumpen som problemet. Vannpumpen drives av registeret, så hvis du klarer å dra det rundt så sitter ikke pumpen fast. Og hvis du klarer å dra registeret rundt så har nok ikke motoren skjært seg heller. Siden du sier at reimen går rundt så regner jeg med du har prøvd å vri på f.eks. bolten til veiva? Hva skjedde når han prøvde å starte den igjen første gang? Hvis motoren går rundt så ville jeg startet med å ta ut startmotoren og testet den på benken. Hvis du klarer å dra rundt motoren så burde en frisk startmotor klare å dra rundt motoren ;) Siter Bilforumet.noModerator: Chrysler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eriksen76 Skrevet Juni 26, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2011 (endret) Tusen takk for svar :) Da han prøve å starte den første (gjelder det samme nå) gikk reimen rundt, men det er en snål lyd, man hører ikke den "ustabile" lyden vis jeg kan si det son xD Høres rett og slett ut som startmotoren går fritt, men hører småe "luftpust" av noe slag åsså stinker det bensin. Jeg vet ikke helt hvor mye han fylte på, men regner ikke med det kan være så alt for mye, han kjørte på dette i en liten stund til en kompis av han oppdaget det, men da tømte de bare selve tanken og ikke radiator osv.. Kan muligens ta opp lyden og eventuelt filme litt når jeg prøver å starte den? *EDIT* Leste noe om at det koker når man skal parkere bilen, jeg opplevde også at det kokte under panseret i område der kjøletanken er. Endret Juni 26, 2011 av Eriksen76 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rstange Skrevet Juni 26, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2011 Prøv å film motorrommet mens du starter, lettere å forstå hva du mener. Men jeg tolker det som at motoren går rundt når du vrir på starteren? En annen ting er jo at koking i Stratusen er ikke helt uvanlig heller. Hvis "radiator lokket" er gåent så koker det i ekspansjonstanken. Men kjølesystemet burde vært tømt helt. Som nevnt er ikke innholdet i spylevæsken bra for pakninger osv. i motoren. Siter Bilforumet.noModerator: Chrysler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eriksen76 Skrevet Juni 26, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2011 Ja jeg kjønner det skulle vært tømt helt og kansje spylt rent, det er en ganske stusselig lyd når jeg starter så tror det vil hjelpe mere en at jeg skriver :P Skal få frem et videoklipp i morgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
16vturbo Skrevet Juni 26, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2011 Ville tatt en kompresjonstest i alle sylindre. slik som du beskriver det så virker det ikke som du har noe kompresjon i det hele tatt :P Siter 1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt ''The one who shall be last... Will be sideways and smiling!'' :D monstergarasj på Instagram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eriksen76 Skrevet Juni 27, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2011 Nå har jeg fått et videoklipp her, var bare 1 person så jeg fikk ikke vist register reimen, har ikke fått dekselet av, åpnet det bare litt med fingrene da jeg så etter. Frykter det verste :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juni 27, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2011 Er ikke mye kompresjon der Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rstange Skrevet Juni 27, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2011 Ta ut en plugg og vri på starteren da. Hvis det kommer luft ut så går stemplene rundt iallefall. Det høres iallefall ikke lovende ut. For meg høres det ikke ut som at motoren sviver i det hele tatt. Siter Bilforumet.noModerator: Chrysler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eriksen76 Skrevet Juni 27, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2011 Skal få noen til å hjelpe meg slik at jeg selv kan få se litt rundt mens starteren driver, var en annen som så i motor rommet da jeg skulle prøve å starte, kansje jeg misforsto han litt. Så blir det jo litt lettere å formulere meg her og :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eriksen76 Skrevet Juni 27, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2011 Fikk noen andre til å vri om mens jeg sto å så i motor rommet, alt av reimer går rundt. Men.. kom en lyd som hørtes ut som den tente, og så røk det fra luft innsuget, tror register reimen har rapa over noen tenner? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet Juni 27, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2011 Når ble register reimen skiftet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eriksen76 Skrevet Juni 27, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2011 (endret) Den ble skiftet på 177 000, bilen har bare gådd 203 000 :S Har fått en film av røyskyen som kommer opp fra innsuget når jeg prøver å starte, kommr også luft ut av potta. Det stinket bensin, noen sa det kunne være vannpompen som holdte igjen slik at stemplene bare ikke fikk gå nok til å starte, å at det der var overflødig bensin som kom ut :S Men det var bare noe han tenkte seg fram til selv uten å vite stort om motorer. Endret Juni 27, 2011 av Eriksen76 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet Juni 28, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2011 Er byttet av register reim gjort på verksted eller har du gjort det selv? At en register reim hopper over tenner høres usannsylig ut for meg. Reimen har en automatisk strammer slik at reimen er stram helle tiden. Men om reimen eller strammer er montert feil så kan ting skje. Du bør ta av dekslene og sjekke at tenningsmerkene stemmer. Feil montering av register reim kan på sikt føre til motorhavari. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eriksen76 Skrevet Juni 28, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2011 Skiftet av register reim er gjort på verksted, er jeg nødt til å demontere motorfeste og masse slikt for å få av dekselet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.