Gå til innhold

Fjerning av bremsetrommel på 10 år gammel VW

Ranger emnet


caddy01

Anbefalte innlegg

Det lekker bremsevæske fra den venstre bakre trommelbremsa og jeg mistenker at det kanskje kan være en lekk hjulsylinder. Problemet mitt er at jeg ikke får av trommelen. Hammer og rå muskelkraft har blitt brukt uten noe hell så langt. Det sitter forøvrig en bolt/mutter i senteret på trommelen, hvor hjullageret befinner seg bak. Jeg prøvde å få av trommelen med denne skrudd ut og da klarte jeg å lirke trommelen litt fram og tilbake, men i frykt for å ødelegge lageret lot jeg det være med bare litt hamring og draing.

 

Noen som vet hvordan jeg kan få av trommelen eller har innspill til hvordan det kan gjøres? bilen er en caddy 2001.

se bilde

 

Takker for svar

post-64153-13804853357798_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trommelen er festet med hjullageret, så du må ut med sentermutteren slik du har prøvd. Da klarer du som oftest å dra av trommelen. Noen ganger så er trommlene så slitt at du har en slitekant på innsiden som skoene må over ved demontering. Da må du prøve å slakke bremseskoene helt av ved å slakke håndbrekkwiren eller resette den automatiske justeringen på skoene. Resetting av justeringen kan du gjøre ved å vippe opp "kilen" som står på bremseskoen med å bruke et skrujern igjennom et av hullene til hjulboltene (Ikke så lett å forklare)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slakk ut autostrammingsmekanismen først, dette gjør du ved å løfte opp en fjærbelastet kile (gjøres gjennom et boltehull ca kl 2230 på vanstre side og kl 1330 på høyre side). Se bilde under.

Når dette er gjort så skrur du av mutteren foran lageret og trekker trommelen rett av.

 

TrommelbremsVAG.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå merke til at du skrev 10 år gammel VW, noe som endrer saken litt. Du trenger ikke ta av mutteren foran lageret på din bil, kun skru ut den lille låseskruen og slakke autojusteringen. Trommel kan da tas rett av. Husk riktig stramming på lageret, ellers varer det ikke lenge ;)

 

Slik ser det ut på din bil.

image.aspx@mdl=173&unit=E090049E

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Slakk ut autostrammingsmekanismen først, dette gjør du ved å løfte opp en fjærbelastet kile (gjøres gjennom et boltehull ca kl 2230 på vanstre side og kl 1330 på høyre side). Se bilde under.Når dette er gjort så skrur du av mutteren foran lageret og trekker trommelen rett av.[i

mg=http://i67.photobucket.com/albums/h285/quattro4ever/TrommelbremsVAG.jpg]

Hei Quattro73 eller noen andre som vet?

Jeg lurte på den fjærbelasta kilen på bildet ditt fra 27 June.11 - 12:19 som du har markert med rød strek om du husker hvilken vei den kilen skal stå når man monterer den etterpå.

Den kilen har på den ene siden på toppen en forhøyning og på den andre siden en uthulning. Jeg lurer på hvilken vei forhøyningen skal stå? Ut mot meg eller inn mot bilen? Er nemlig montert på begge måter på en polo6n2 som jeg bytter bremsesko og bremsesylindere på nå. Haynes sier en ting og vw erwin sier noe annet.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert takk for superraskt svar Quattro73!

 

Ble plutselig veldig i tvil da det var en stund siden jeg hadde skrudd på trommelbremser og så var det montert ulikt fra før av på hhv venstre og høyre side på en polo6n2.

Sjekket så haynesboka som sier det samme som deg, og så sjekket jeg vw erwin manual jeg hadde til polo6n med trommelbremser og der sa bilde at denne wedgen/kilen med forhøyning skal peke ut mot felgen (forøvrig var teksten også noe uklar med hvordan denne wedgen skulle stå, da den sa at ved innmontering skulle forhøyningen i wedgen være synlig. Hvis de mener at den skal være synlig ved innmontering i skrustikka da står bremseskoa bakfrem så er det helt likt med haynes, men for å gjøre forvirringen total hadde erwin selvfølgelig lagt ved et bilde av montering i skrustikka og bilde viste da at wedgen skulle ha den siden uten forhøyning inn mot bilen.

 

Pga all denne uklarhet og at jeg tidligere hadde betalt alt for mange € for den erwinrepmanual ringte jeg vw norge erwin support dvs møllergruppens hovedkontor og spurte om hvilken vei denne wedgen skulle stå da tekst og bilde ikke stemte overrens. Da sa de at jeg måtte sende mail og ta bilde av denne wedgen og stille spmål på mail så skulle de sjekke opp. Jeg sa at eneste jeg trenger å vite er hvilken vei denne wedgen skal stå og at jeg trodde det var bedre at jeg snakket med en mekaniker enn han som satt på teknisk support og kanskje ikke hadde skrudd noe bil før! Og svaret fikk jeg idag pr tlf og det er at bildet i erwin er rett, men teksten feil!!!!!! Dvs at møller norge mener at denne wedgen faktisk skal ha forhøyning ut mot felgen!!!?????.Tro det eller ei. Jeg sa til de at det tror jeg dessverre er feil og at haynes mener denne skal stå innover i to haynesmanualer jeg hadde liggende hhv vw golf 84-92 og polo 94-99.

Lurer litt på hva slags konsekvenser slik feilinformasjon fra møllergruppen og vw norge kan få? Synes egentlig det er litt useriøst!

 

Hva er det som skjer når feks forhøyningen i wedgen kommer inn i hullet som er på bremseskoen til høyre sånn som i det øverste bilde i siste innlegg til Quattro73. Da vil vel ikke autostrammingen/justeringen fungere optimalt! Eller hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhøyningen i kilen hindrer den å gå for langt ned, når den er riktig montert. Vil kun skje ved totalt utslitt bremsebånd. Monteres den feil vei vil forhøyningen henge seg opp i hullet i bremseskoen, med det resultat at autojustering ikke fungerer - overhodet.

Husk å slipe bort slitekanten på trommelen før den monteres på igjen, er da lettere å få av neste gang ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Quattro73. Slipte bort den innvendige slitekanten og tok en runde utvendig på kanten også slik at det skulle bli lettere å få av den trommel av neste gang☺

Skulle justere håndbrekket nå etter å ha byttet bremsesko og kjenner at den ene vaier skulle ha vært byttet og i etterpåklokskapens navn burde jeg byttet den samtidig som jeg byttet bremsesko, men hadde ikke kjøpt inn vaier da.

Problemet nå på en polo6n2 er at når jeg skulle vri trommel rundt for å komme til med skrutrekker og vippe opp den wedgen/kilen så sitter trommel bomfast. Håndbrekket og vaier er max løsnet.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår