Gå til innhold

Dynamo og/eller batteriproblemer - bilen blir utladet under kjøring

Ranger emnet

BaardI

Anbefalte innlegg

Hei! Sliter da med et veldig kjedelig problem. Bilen min blir utladet under kjøring. Jeg og en venn var ute og kjørte, og plutselig sluttet bilens elektriske anlegg å fungere. klokken inne i bilen døde, alt av lys døde og til slutt døde hele bilen. Jeg har før opplevd at batteriet har blitt utladet, og det har fungert å ladde opp batteriet. Forrige gang det samme skjedde, trengte batteriet å lades, så klarte bilen å gå omtrent 1 mnd (altså til idag). Det virker som om dynamoen ikke leverer nok strøm til batteriet, eller så er det noe som sjeler strøm eller lignende? Har bygd anlegg i bilen, og dermed trekt en 50mm kabel fram. Jeg koblet denne fra tidligere idag (da bilen stoppet), og rullestartet bilen (noe som går helt fint). Den kjørte en stund, så begynte alt å streike igjen (selv etter rullestart fungerte ikke ting som lys, musikk-anlegget eller noe som helst som trengte elektrisitet).

Dette er et veldig irriterende problem, og jeg vet ikke om det er batteriet, dynamoen, ledningene eller noe annet som er problemet, søker derfor hit for hjelp...

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor av - 12.6

Motor på - 12.2

Skulle ikke det bli mer spenning når motoren går på?

Merker også at det er så og si 0 effekt av anlegget. Koblet det til for først gang igår (problemet startet før dette), og med forsterkeren på maks og spilleren på maks, var det lite lyd. Det som er mest skummelt, er jo at jeg ikke kan dra avgårde med bilen, fordi jeg vet ikke om den blir å starte igjen.

Når den ikke får startet, tikker starteren. Fikk start på bilen igjen idag, etter en natt med ladning, men merket mot slutten av kjøreturen at det elektriske i bilen slet (vindusheiser, lys o.l)

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamoen skal lade batteriet og gi strøm til alt av strøm som bilen bruker. (når bilen er igang. Batteriet brukes til å få start på bilen)

Ladespenningen bør ligge på oppmot 14,4v. Imellom 14,0-14,4v er bra.

I ditt tilfelle lader ikkje dynamoen. So da har du feilen. Sjekk først at det ikkje er løse ledninger ifra dynamoen.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider