aarryk Skrevet Juli 2, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2011 De par siste ukene har bilen blitt tregere å starte. De to-tre første kasta på starteren går saktere enn de siste, samtidig som det kommer en merkelig viining/hylelyd (i takt med starteren) en plass rundt høyre bakhjul... (WTF??) Jeg har ikke brydd meg..helt til nå... For nå starter den ikke! Men den starter lett på gir. Da dette skjedde første gang, så gikk starteren saktere og saktere rundt. Etter ett par forsøk, så hører jeg bare "tikk" når jeg vrir på tenningen. Tenkte på batteriet, men det er ganske nytt, og er fulladet. Jeg vet at starten er gammel og dårlig, så tenkte å bestille ny. Men hvis det er starteren, så skal den vel ikke klare å gå rundt i det hele tatt? Lar jeg den stå ett døgn, for så å prøve, så klarer starteren å gå en halv runde før alt stopper. Hører tydelig lyden ved bakhjulet. Har ikke peiling på hva det kan være. Tenkte på bensinpumpa, men da skulle vel ikke bilen ha gått ved startet på gir (?) Håper noen kan hjelpe med dette... Siter aarryk ---- 1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juli 2, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2011 Er 99% sikker på at det er bensinpumpen som lager lyd. Grunnen til at du ikke legger merke til den når bilen går er vel at motor lager lyd som overdøver denne. Før du tenker på å bytte starter så verifiser først at batteriet er oppladet. Er dette ok så sjekk batteripolene, jordingspunkter mellom karosseri og motor samt kabel inn på starteren. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aarryk Skrevet Juli 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2011 Batteriet og alt virket fint. Byttet starter, og da startet bilen raskere enn noen gang! Så da er problemet løst :) Siter aarryk ---- 1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aarryk Skrevet September 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 4, 2011 (endret) Bilen har vært tungstartet i én uke nå, den går på starteren så lenge man vil. Det begynte med at jeg slapp tenningen da jeg hørte at den tente, men så slokner den bare, og da er det nesten umulig å få start på den. Det lukter ikke bensin før jeg stopper den, og den går veldig fint når jeg får start. Da tenkte jeg å bytte plugger, og det har jeg gjort nå. Men likevel starter den ikke lett. Jeg må prøve noen ganger, og jeg må pumpe gassen, som det står i håndboka at man ikke skal gjøre. Hvorfor tenner den ikke når den får bensin, og pluggene er helt nye? Pluggledninger, rotor, fordelerlokk er skiftet for ca 2 år siden. Endret September 5, 2011 av aarryk Siter aarryk ---- 1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aarryk Skrevet September 5, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2011 La merke til en ting i dag... Jeg tenkte å starte den på gir, siden den snart ikke starter på tenning. Men den nektet å starte i fart, samme hvor fort jeg rullet...brukte 3. gir. Hva betyr det? Ikke bensin? (Dyser?) Ikke tenning? Som sagt, bilen går veldig bra når jeg får start, og kjører. Siter aarryk ---- 1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet September 5, 2011 Rapporter Share Skrevet September 5, 2011 Skjekka coilen? Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aarryk Skrevet September 6, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 6, 2011 (endret) Skjekka coilen? Målte motstand på den nå...fikk 7650 Ohms. Den skal være mellom 5000-9000. Målte også ca 12V på den, så coilen ser ut til å være i orden. Endret September 6, 2011 av aarryk Siter aarryk ---- 1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet September 6, 2011 Rapporter Share Skrevet September 6, 2011 Det høres isteklig ut som ett tenningsproblem, så hvis coilen er i orden må det være mellom coilen og pluggen. Fungsjonell og god kontakt mellom coil og fordeler? Det letteste er vel å skjekke om du overhode har gnist :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aarryk Skrevet September 6, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 6, 2011 Ja :) men pluggledninger skal jo holde lengre enn 2 år! Hvordan sjekker jeg for gnist lett uten å få noe form for strømstøt? :p Kan jeg f.eks ta ut én plugg, skru på tenninga, (holde i ledningen) og slå pluggen mot gods eller noe? Jeg mistenker egentlig bensinpumpa mye, jeg... For det lukter merkelig mye bensin når jeg stopper bilen etter en tur. Siter aarryk ---- 1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet September 6, 2011 Rapporter Share Skrevet September 6, 2011 Bensinpumpa, tenker du da på at den ikke får bensin i heletatt? Hører du pumpa når du setter på tenninga? Du kan også kinne litt, skru så ut pluggen og se om den er våt/lukter bensin. Er den knusk tørr kommer det ikke bensin inn i sylinderen. Skru ut pluggen, dytt på ledningen igjen, legg pluggen på ett egnet sted og få noen til å "starte" bilen for deg mens du ser etter gnist på pluggen. Pluggen skal jordes, så legg den ett sted hvor metal delen av pluggen treffer gods :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aarryk Skrevet September 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 14, 2011 Jeg fant ut hva det var... Akkumulatoren som skal holde bensintrykket oppe lekker fra begge koblingene... Skiftet den, så startet den fort :) Siter aarryk ---- 1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aarryk Skrevet September 27, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 27, 2011 Her er et bedre bilde etter operasjonen: Det var ikke mindre rust på erstatningsdelen.. Det var nemlig hull igjennom jernet, så en dyseformet stråle kom ut. Derfor har jeg tatt på tykt lag med Tec7 og lot det herde. La også på et lag Tec7 innenfor koblingene, så det ble tett der. Fikk ikke på den ene bensinslangen skikkelig, så satte på en klemme. Så får en se om dette holder lenge. :) Siter aarryk ---- 1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.