Gå til innhold

Møller VS Mekonomen!Gåen turbo

Ranger emnet


vwvento

Anbefalte innlegg

Hva skal jeg gjøre?

 

Jeg hadde bilen min på EU kontroll og service hos mekonomen for 11/2 uke siden.

Der fikk jeg beskjed om at jeg hadde en stor oljelekasje fra turboen og at denne MÅTTE byttes.

Sto med store bokstaver på skjemaet at turboen var gåen og MÅ byttes med streker under.

 

Greit nok det...det går på garantien siden den ble byttet i 2008.

Sendte bilen til Møller og fikk meg leiebil på forsikringen.

 

For noen dager siden fikk jeg tlf fra Møller om at bilen var ferdig....

Men det var ikke noe galt med turboen min....den var ak som den skulle være!Og nå må jeg ut med 750kr fordi mekonomen har sagt at den er gåen.

 

Det er noe som ikke stemmer en plass her.

Mekonomen hadde løsnet slangen til intercooleren og der kom det ca 1 liter olje rennende ut...

Møller sier at det er helt normalt at det samler seg olje i slangene og at 1 liter ikke var så mye.

Skal en turbo som er 2 1/2 år gammel bruke så mye olje og skal det samle seg i slangen til intercooleren?

 

Trenger litt hjelp her!

Garantien på turboen går ut i oktober 2011...Møller mener jeg skal peile oljen når jeg henter den på mandag,kjøre med den 1 mnd og peile igjen.Det var helt normalt og etterfylle olje 3-4 ganger mellom hver service....

Noen som har lignende erfaringer eller tips til hva jeg skal gjøre?

Bilen er en 2003 Audi A4 Avant 1.9TDI

 

Takker for alle svar

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt å etterfylle olje 3-4 ggr mellom service??????? Hadde det vært bilen min hadde kundemottageren på Møller fått en kombinasjon av midtskill og bakoversveis.... Men det er jo bare å gjøre som de ber om.. Eller å kjøpe en ordentlig bil..:)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem skal stå for dette?

Mekonomen sier at turboen er gåen,og møller gir meg en regning på 750kr pga sjekk fordi den ikke er gåen.

Synes egentlig mekonomen skal ta bilen inn igjen og bevise ovenfor møller at den er gåen og bet regningen fra møller.

 

Møller har kun løsnet slangen inn til turboen og kjent med fingrene at det ikke er slark i den.

Mekonomen har løsnet slangen til intercooleren hvor det kom en liter olje ut,og sier at turboen MÅ byttes.

 

Noen har ihvertfall ikke gjort jobben sin her,og jeg skal ikke bet en kr pga deres feil!

 

Har en ordentling bil;)

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo uansett ikke normalt at det renner en liter olje ut fra turboslangene. Jeg har tatt opp "noen" slike slanger/rør og litt olje er normalt. En liter er definitivt ikke normalt. At det ikke er slark i turboen betyr jo ikkke nødvendigvis at tetningene er i orden.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde meg en lang prat med han ene på møller,og han forklarte at det var helt normalt at det var olje i slangen til intercooleren,og han stusset heller ikke da jeg sa det var en liter.Jobber vegg i vegg med mekonomen,og de kom inn til meg så jeg fikk se det selv.

Han på møller sa at selv fabrikken setter oljeteningspakninger på slangene pga dette....men den lille erfaringen jeg har med motor,så skal det ikke være sånn.

 

Men og diskutere med møller er håpløst!

Skal ned til de i morgen,og hente bilen som de mener er klar til levering.Skal ta meg en prat med de da!

Hadde regnet med at siden det er en garantisak på turboen,så hadde de gjort mer enn og løsne på slangen til turboen og kjenne med fingeren inni etter slark.

 

Kommer tilbake i morgen med svar fra mekonomen og møller!

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hentet bilen hos møller,men flere ting som ikke er som det skal være etter besøket hos de.

-Under gulvmatten har det kommet en bul som ikke var der da den ble levert inn.

-Clutchen tar mye lengre inne enn den gjorde

-Skurrer i diskantene

 

Så over til turboen igjen!

 

Makan til arrogante drittsekker som jobber i kundemottaket der nede!

"Vi kan alt om Audi og du må ikke høre på hva andre sier....det er vi som har ekspertisen" var en av kommentarene fra dem!

Han som hadde servicen og EU kontrollen på bilen min har jobbet med Audi i 10 år,så vet ikke hvem som har ekspertise jeg!

 

Ikke snakk om at de ville høre på det jeg hadde og si....Kun at vi er best på Audi!

Fikk også beskjed da jeg hentet bilen om at jeg ikke hadde gitt beskjed om at turboen var byttet i 2008.

Hvis det var noe jeg virkelig ga klar beskjed om var det dette siden det er en garantisak.Det ble til og med skrevet lapp som ble lagt i passasjersetet hvor det sto hva det gjaldt!

 

Så det jeg mistenker er at de har gått utifra at turboen er fra 2003 og dømt den etter det!

 

De mener også det at den oljen (godt over en liter) som lå i slangen kan komme fra da turboen ble byttet sist....det gikk visst ikke ann og rense hele systemet!På nye biler bytter de slanger og alt,så hvorfor gjorde de det ikke da turboen ble byttet i 2008.

Sendt Møller Minde en lang mail,så får vi se hva de skriver tilbake.

 

Skal kjøre bilen en mnd tid nå,og sjekke slangen igjen!Så får vi se hvor mye olje som renner ut da!

Peilet oljen i går,og da var den litt under fullt!Så noe olje har den brukt.

 

Møller mener det at hvis turboen ryker,så har den ingen innvirkning på motoren bortsett fra at man mister kraften....det kan ikke føre til motorhavari!Noen som vet noe om dette?Jeg har hørt det motsatte....

Er vel en grunn til at mekonomen ba meg om ikke og kjøre bilen noe særlig ak pga dette med motorhavari!

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det er IKKE normalt at en turbo bruker mye olje (litt slevjing er helt normalt).

En liter olje skal IKKE komme ut av r�ret p� en tubo som er 2 �r gammel. da har ikke verkstedet som skiftet turboen gjort en god jobb, de har rett i at det er normalt med noe olje i slanger og r�r til intercooler og at det ikke g�r � f� bort all olje n�r det f�rst er kommet inn, MEN det er vanlig � gj�re rent det som lar seg rengj�re f�r du monterer inn nye deler.(spesielt vist den gamle turboen har "s�lt" mye olje)

Du sp�r om motoren kan ta skade av oljen, Ja det kan den. litt olje i systemet gj�r ikke skade, men st�rre mengder kan skade motoren og en diesel motor (vist turboen pumper olje inn i innsug) kan begynne � tenne p� oljen.

Jeg vil anbefale deg � f� ALT skriftlig fra verkstedene slik at du har dokumentasjon om noe skjer med motoren din. eller dra til et annet verksted som har litt peiling p� turboer og f� tips om hva du skal gj�re siden du enda har garanti p� turboen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår