Gå til innhold

Focal gult komponent sett sprengt?

Ranger emnet

keon2k

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ett gult komponent sett av Focal til rundt 5,000kr.

Og ene høytalleren spiller ikke lengre i det heletatt. Har sjekket forsterkeren og prøvd med en annen høytaller på uttaket på delefilteret og da funket den andre høytalleren fint. Så regner med Focal høytalleren er sprengt. Men hvordan finner jeg ut om den er det? Går det ann og fikses?

Er ikke noe som helst sprekker o.l på den verker bak eller fremme på den.

Diskanten spiller ikke som den skal heller, så tror den er sprengt også. Kommer av og til skurring i den. =|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt side på diskantene. Skurrer same diskant, er det jo ganske sansynligt at diskanten er problemet.

Mellomtonen har du jo allerede testet.

Eg rekner ikkje med at dette kan fikses.

Kva slags forsterker har du brukt?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en MDS "Multi Dynamic Systems" Fanatic Power F-954. 4 channels til høytallerene

også en Power Acoustik PA2-1600. 1500W til subben

Har også støy på anlegget, suser når jeg kjører og følger turtallet, og suser når jeg står i ro. Kan det tyde på dårlig jording til "spilleren"? Bruker en 2DIN spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru ut mellomtonen, og prøv med et AA batteri til spolen, er det null reaksjon når du kobler til og fra batteriet, så er det nok brudd i spolen. Dette kan fikses, men kun av noen som vet hva de driver med, for hele membranen med spole må ut av chassiet og magneten, så må spolen vikles opp til man finner bruddet, for så å loddes sammen, slipes ned, lakkes, og så må alt settes sammen igjen på riktig måte... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider