Gå til innhold

audi 100 2.8 -halve motoren føles borte over natten

Ranger emnet


einis83

Anbefalte innlegg

hei.

startet i dag morges min trofaste 91 2.8 quattro som jeg har kjørt i 6-7år snart. aldri hatt noen problem med motor, -kjørte for fulle seil i går kveld..

men når jeg skulle kjøre en tur i dag var det plutselig veldig vanskelig å få start. måtte pumpe på gassen for i det hele tatt få den opp å gå.

-og når jeg kjører utfra parkeringsplassen rister det og går ujevt. bunner jeg gassen føles det som halve motorkraften er borte! under 2000rpm rister det hele tiden, også på tomgang, selv om det ellers er stabilt.

kjører jeg opp turtallet går det bedre, men likevel litt dau.

føles som en eller flere av cylinderene ikke tenner. men likevel hører jeg den sedvanlige v6 lyden når jeg kjører opp turtallet..?

hmmm... har kjørt en del på 50% bioetanol de siste månedene.. men tviler på det kan være årsaken da motoren har gått helt fint, og kjenner mange som blander ut det i andre biler.

hva kan være feil her? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å lese ut feilkoder, mulig det kan gi deg en pekepinn. Ikke lett å si hva som er galt uten å ta motoren i nærmere øyesyn, men sjekk om motoren suger falskluft og at du har gnist på alle pluggene. Sjekk også om det kun er 'noen' av sylindrene som drar lasset mens andre bare 'henger med'.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okj. falsk luft, dvs. jeg sprayer startgass på slanger rundtom luftinntak?

er det en slags elektronisk tenning på denne? toppene av pluggene ligner ikke de vanlige..

 

går ikke utifra det men kan evt. brudd i eksosanlegg ha en så påfallende effekt på motoren? alltid hatt litt lekkasjer her og der men..

 

hva er mest logisk kan ryke over natten uten symptomer kvelden før? trodde en sylinder ville gi litt mer beskjed om den var på vei til å ta kvelden.

 

jaja. får vel skaffe noen nye plugger evt. bare det ikke e bortkastet, må jo ha 6 av de og :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

okj. jeg byttet alle tennpluggene. bilen går litt bedre men fortsatt samme problem, så jeg drog ut ledningsnettet til et og et stempel. når jeg tar av kabelen til cylinder nummer 1 går bilen gjevnere, dvs ingen rykking under visse turtall som tidligere, rister gjør det jo naturligvis pga. ubalansen men.

konklusjon; cylinder nr.1 tenner bare av og til.

hvordan har dette seg? trodde f.eks skade på stempelringene ville gjøre hele cylinderen ubrukelig.

 

noen idèer? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår