Gå til innhold

Mondeo'n drar til høyre

Mariner-45

Anbefalte innlegg

HEI !

Har en Mondeo 2.0 MK1 -95 mod stv.

Etter å ha lagt om til sommerdekk i vår har jeg vært plaget med at den drar betydelig til høyre.

Har skiftet bærearm høyre side fremme, samt skranglestag og ny foring på stab. stag (alt på høyre side). Ny bærekule venstre side. Etter dette ble forstillingen funnet fri for slark. Til slutt firehjulskontroll.

Men den er fortsatt høyreskeiv. Lufttrykk høyre / venstre er kontrollert.

Bremser er kontrollert og synes ikke de ligger på mer enn normalt.

Noen som kan ha noen tips hva dette kan komme av ?

Vh Mariner-45

Endret av Mariner-45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er sikker på at det ikke skyldes veien? Enkelte dekktyper er veldig vare på at veien heller litt mot høyre. Du har jo utbedret den normale årsaken.

Ellers er det eneste jeg kan tenke meg at du har uoriginal bærebro med litt feil mål slik at cambervinkelen blir litt feil, men det ser du jo av målebrevet på firehjulskontrollen

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre sesongen på disse sommerdekkene, ikke slik i fjor mener jeg (madammen som kjører Mondeo).

Dekkene er med asymmetrisk mønster, husker ikke fabrikat i farten men tror det er et billigmerke.

Camber er fin.

(HB ble lagt HF og vice versa. Kan vel ikke ha med dette å gjøre vel...?)

Fant dette på http://www.btinternet.com/~madmole/Reference/knownproblems.html

The pull to one side

This was made farmhouse by the Watchdog program really laying into it and the inability of Ford service technicians to fix it. There are two causes

One of the suspension bushes is soft/knackered allowing the suspension to set differently on either side. This is probably more common on older Mondy's. Or the subframe is not aligned. The A frame bushes often go at about 60K intervals

Tracking.

Very simple to cure. Fords own tracking suggestions are Wrong!. My car used to pull to the left strongly on braking and went back to the Ford garage 3 times for this. They tried everything and couldn't cure it. About a week later I went to get some new front tyres at the small local tyre place, and got talking to the owner who also had a Mondy. He said, "pulling to the left, easy to fix" and proceeded to set my tracking at 0 degrees, voila, no more pull. Zero is within the Ford adjustment range as well. What it looks like is happening is that most garages are setting the tyres to Toe In as per the Ford desired setting. When the driver gets in the car and weights the right wheel more than the left (the standard suspension being too soft) this results in the drivers wheel applying more force to the left than the less weighted passenger side wheel and hence the pull. I've played with the tracking a lot since and 0 degrees also seems to give the best feel, grip and handling

Dette får meg til å lure litt...

Endret av Mariner-45
Lenke til kommentar
Del på andre sider