Gå til innhold

Motorer uten TURBO suger ?

Ranger emnet


SeVe|n|On

Anbefalte innlegg

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by SeVe|n|On

JEg kom med denne utalelsen på #bilforumet.net i sta.

"SÅnn jeg har erfart det går biler med TURBO dårligere faktisk enn biler uten turbo med like mye HK"

Så PANG, så haglet det med kritikkk!!!

Men hva er det som er går best ?

 

Det kan da umulig være noe fasitsvar på dette. Dette varierer vel etter type motor / bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Majestet

 

Det kan da umulig være noe fasitsvar på dette. Dette varierer vel etter type motor / bil.

 

Ja, du har rett der tror jeg, har jo mye med bil /understell osv... men tenker på sånn litt generelt her.. virket som alle på forumet tror at turbo biler gå så mye bedre enn en sugemotor med like mye HK.

wrrooommmm prrrrrrr wroooomm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Turbo eller ikke kan disk. Det er jo morro å ta ut effekten høyt oppe på rpm'en noen ganger. Men når man skal trimme en std. motor, er det jo kult at det sitter en vifte der, for da er det jo dødslett/-billig å trimme.

 

Det som er helt sikkert er derimot følgende :

Motor uten rotor er noe dritt !

 

 

"hva er en råde for noe?"

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor i allverden har de turbo på motorer da, hvis det ikke er så mye forskjell på suge/ turbo motorer??

 

EN bil med turbo og en bil uten med like mye hk har stooooor forskjell i dreie moment! Og det er jo nm som bestemmer hvor sterk/ bunnsterk bilen er...

 

Og det utsagnet om at man "venter" på turbotrykk.... det er en myte! Det var i gamle dager det, vi lever i 2002 og utviklingen har vært enorm på turbo siden den tid!!

 

Dessuten kan man få ut mye mere hk ifra en motor med lite volum og turbo enn en motor med lite volum uten turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ottar

Om bilane får utnytta effekten akkurat likt, med tanke på utveksling turtallsområde og slikt, går dei akkurat like bra.

 

Effekt er effekt.

200hk er 200hk, hverken meir eller mindre.

 

(ikkje kom med svenske lottohester og slik drittpreik nå)

 

Du kommer ikke vekk fra at en turbo har spoolup-tid, gjør du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Schlasken

ikke begyn igjen da SeVe|n|On.. du dreit deg skikkelig ut i stad med det der 900nm ved 1rpm tullet ditt.. ikke drit deg ut enda mer..

 

just my 15$ :D

 

PLZ.. skrev det bare for å kverulere da det med 900 nm tullet!!!

Dere er så brennsikre i deres meninger! Så dro jeg fram en motor med uten turbo som yta 500 hk, og da begynte dere å si at de kunne i samenlignes osv.. samme faen det vel.. er like mye HK!

 

http://www.gmgoodwrench.com/crate_engine/global/ix_5252.htm

wrrooommmm prrrrrrr wroooomm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SeVe|n|On

virket som alle på forumet tror at turbo biler gå så mye bedre enn en sugemotor med like mye HK.

 

nå får du rulle inn her altstå.. log fra irc:

 

[13:50] <SeVe|n|On> En bil med turbo og 200 hk går dårligere enn en bil uten turbo og 200 HK

[13:50] <raboc> det kan du vel ikke si.

[13:50] <raboc> det kommer helt ann på.

[13:50] <Schlasken> ikke nødvendigvis

 

[13:56] <SeVe|n|On> Hvorfor kjører ikke formel1 biler med mindre motor og turbo da ?

[13:56] <raboc> SeVe|n|On: fordi det ikke er lov med turbo.

[13:56] <SeVe|n|On> hvoror har de valgt å kjøre større motor uten turbo =

[13:56] <MrHappy-> de gjorde det før..

[13:56] <SeVe|n|On> raboc: Var lov med turbo før i formel 1

[13:56] <MrHappy-> 1300cc med turbo

[13:56] <SeVe|n|On> men de gikk bort fra det

[13:56] <raboc> SeVe|n|On: ja, før det ble forbudt.

 

[14:01] <SeVe|n|On> Skal vedde på at en v8`er 5.5 l med 500 hk drar lett fra en turbo bil med 500 hk

[14:01] <Keihin> SeVe|n|On: Det kommer helt an på motoren.

 

[14:01] <SeVe|n|On> skal se etter en motor jeg fant igår her

[14:01] <SeVe|n|On> den har 900nm hele veien fra 0

[14:01] <Schlasken> øøhh..

[14:01] <Schlasken> sikker?

[14:01] <SeVe|n|On> 2s ec

[14:02] <SeVe|n|On> har en url her

[14:02] <Schlasken> har den 900nm på 1 rpm

[14:02] <Schlasken> ?

[14:02] <Keihin> Starteren har vel 900nm da ? =)

[14:02] <SeVe|n|On> jepp

 

 

ikke ta alt denne mannen sier som god fisk..

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MrHappy

Og det utsagnet om at man "venter" på turbotrykk.... det er en myte! Det var i gamle dager det, vi lever i 2002 og utviklingen har vært enorm på turbo siden den tid!!

 

Ja utviklingen har vært enorm.

Men har kjørt nye biler med turbo og jeg.. og ja....jeg må veeeeeente på turbotrykket....

Nå snakker jeg en vanlig bil da.. ikke en bil med 400hk og turbotrykk som starter på 1000rpm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SeVe|n|On

JEg kom med denne utalelsen på #bilforumet.net i sta.

"SÅnn jeg har erfart det går biler med TURBO dårligere faktisk enn biler uten turbo med like mye HK"

Så PANG, så haglet det med kritikkk!!!

Men hva er det som er går best ?

 

Nm og effektkurve er også et "must" og ha med hvis du skal snakke om "hva som går best".

 

Har bilen identisk effektkurve, som blir den riktige målestokken her, vil de også yte identiske resultater. Uansett turbo eller ikke. Du kan ikke bare regne med HK.....

 

 

Men derimot : Sånn på vanlige bilmotorer har turbomotorene en tendens til å bruke mindre bensin (ved normal kjøring) enn en sugemotor med samme effekt. Dette har nok en sammenheng med at moderne Turbomotore er vel mer effektive per l/bensin.

 

Så skal du snakke om "hva som går best" blir det utfra hvilket drivstoffforbruk du må måle kanskje ?

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår