Gå til innhold

Bremser

Ranger emnet

del_sol 86

Anbefalte innlegg

Originally posted by del_sol 86

Noen som har noen bra forslag til bremser jeg kan sette på for å få godkjent turbo i del solen? prisen bør ikke være for høy

er vel litt missforstående å tro at du trenger bedre bremser grunnet konvertering til Turbo :) Hvis bilens vekt øker over en viss grad, så trenger bilen bedre bremser, ikke på grunn av litt effektøkning ;) .. Og kanskje bedre stabilisering også, heller ikke dette trenges grunnet litt effektøkning.. :) Det er vekten på bilen som bestemmer om du trenger bedre bremser, da sett bort i fra motorsportsammenheng..

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

er vel litt missforstående å tro at du trenger bedre bremser grunnet konvertering til Turbo :) Hvis bilens vekt øker over en viss grad, så trenger bilen bedre bremser, ikke på grunn av litt effektøkning ;) .. Og kanskje bedre stabilisering også, heller ikke dette trenges grunnet litt effektøkning.. :) Det er vekten på bilen som bestemmer om du trenger bedre bremser, da sett bort i fra motorsportsammenheng..

ok,takk for det,effekt økningen skal visstnok være på mellom 75-100hk. Blir det noen krav om bedre bremser da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Decepe

Når man skal bygge om en bil så er det greit å spørre importøren (el.) hva som må endres for å få den godkjent med f.eks. ny motor.

Er du uheldig så krever de at du bytter understell osv.

Har et eksempel på hva som kreves når du skal bytte motor i en saab

© Børre Midtlien:

godkjenning

akkurat det der kan du se bort i fra, det gjelder kun om du skal ombygge fra en modell til en annen modell. Typegodkjenning kalles det for, og da må en rekke deler skiftes ut for å tilfredstille den nye typegodkjente modellen.

Sats heller på å kjøpe et konverteringssett med TUV godkjenning, og få dette på vognkortet. Etter det kan du jo gjøre hva du il :)

natta :)

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by del_sol 86

Noen som har noen bra forslag til bremser jeg kan sette på for å få godkjent turbo i del solen? prisen bør ikke være for høy

Jeg har snakket litt med RacingPower om bytte av bremser på bilen min. Nå vet jeg ikke hvor store felger du har tenkt på/har på bilen din, men ettersom de sa der, er det mange med japser som går for store bremser med originale calipere. Dette betinger selvfølgelig at du må ha nye braketter til caliperne, og det følger med i stettet.

I mitt tilfelle:

Jeg har 256x24 skiver originalt. Pris for slissa og borede skiver med bell og braketter i størrelsen 300x24 kommer på ca 4000 penger, noe jeg anser som et MEGET godt kjøp. Så bytter du klosser til EBC Greenstuff, og vips, du har et bremsesett med stoppingpower så det monner, særlig for en så liten og nett bil som Del Sol. Disse bremsene krever minst 16" felger, men regner med at du har minst det, og kanskje 17" eller 18" også. ;) I tillegg til bremseeffekten får du selvfølgelig skiver som både ser strøkne ut og som fyller opp tomrommet mellom eikene dine skikkelig.

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

Dette må være det største sprøytet jeg noen gang har lest. Han snakker om å godkjenne bilen med turbo, og da må han såklart ha bremser som står i stil til effektøkningen. Du kan såklart si at bilen ikke trenger større bremser pga at han f.eks ikke kommer til å få noe spesielt høyere toppfart, eller fordi bremselengden hans vil være det samme etter turbokonverteringen fordi vekten på bilen ikke har gått opp, men alle og enhver med litt vett i hodet skjønner at man bør forbedre bremsene ved effektøkning.

Man har såklart muligheten til å forbedre bremsene som allerede står der ved å skifte til bedre klosser\skiver, men jeg tror nok biltilsynet driter i om du peker på de nye slissede og borra skivene dine når du skal godkjenne en turboombygging. De vil se større bremser, og har man planer om å godkjenne noe hos biltilsynet er det bare å gjøre som man får besjed om.

Det beste er alltid å ringe de på forhånd, da vet man hvilke krav de stiller, samtidig som de får et mye bedre inntrykk av deg. Bruk gjerne samme fyren gjennom hele prosessen, det er som kjent stor forskjell på hvordan hver enkelt ansatt tolker regelverket. Det som er OK hos en, er plutselig fy fy hos en annen.

Biltilsynet har en gammel lov som sier noe sånt som at en effektøkning på 15% er greit uten andre modifikasjoner på bilen. En jeg kjenner har en Honda Civic 1.6 16v (ikke Vtec). Han satte på bremser fra VTI-modellen etter å ha bygd om til turbo. Dermed var det OK med en effektøkning på 15% over VTI`ens 160hk, istedet for originalmotorens 124(?) hk.

Som kjent blir regler tolket forskjellig, så du må nok ringe rundt til forskjellige biltilsyn for å finne noen som godtar dette.

En annen ting du kan sjekke er om bremsene som står på bin bil også brukes på en modell med større motor. Kan du dokumentere dette vil kanskje biltilsynet godta standardbremsene dine.

Lykke til :)

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du øker effekten øker bedrer du akselerasjonen, det gjør at ved kjøring får bremsene kortere tid på å bli nedkjølt etter oppbremsing. Setter du på større bremser blir det mindre varme fordelt på friksjonsflaten..............

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider