Gå til innhold

Tikkelyd i revers, lyden blir hyppigere desto fortere jeg kjører

Ranger emnet

Passat05tdi

Anbefalte innlegg

Fått en tikkelyd i reversen på min 2.0 golf gl 96mod (AGG) 115hk. Den tikker så fort jeg begynner og rygge, og lyden kommer fortere og fortere desto høyere hastigheten blir når jeg rygger. Men hvis jeg setter den i fri, og triller bakover så er det ikke noe lyd.

ingen lyd eller problemer med 1-5 giret, kun revers.

har hørt at dette er et vanlig problem, at det er tannhjulet i reversen som er problemet, at det er knekt en eller flere tenner. men skjenner noen som har hatt dette problemet, men de har hatt en klakkelyd, en som ikke er så rask som den jeg har.

Før denne tikkingen kom, så smalt det veldig nesten hver gang jeg skiftet til reversgiret, hørtes nesten ut som jeg bomgira hver gang, at ikke clutchen slapp ordentlig. men clutchen er nesten helt ny. Og jeg er sikker på at jeg sto helt stille, og clutchen helt inn når jeg skiftet gir til revers.

kan det hjelpe litt og tømme ut giroljen? og fylle på ny?

lønner det seg og bytte dette drevet? eller rett og slett bare bytte hele girkassa, tenkte og få gjort dette på verksted, blir det for dyrt så driter jeg i det, den fungerer helt fint i revers, det er bare den lyden som irriterer.

Er det en stor jobb? tar det mange timer?

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden kommer enten fra girkassen eller fra en drivknute. Om førstnevnte så er det billigere (og enklere) å få tak i en brukt girkasse enn å reparere girkassen, da såfremt du ikke gjør det selv. Tar heller ikke lang tid å bytte girkasse.

Å skifte olje hjelper deg nok ikke videre. Siden det smalt når du satte den i revers så kan ikke clutchen din ha løst skikkelig ut. Hvem monterte clutchen og hvorfor ble den byttet?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en til å se på det :) han fant ut at indre drivledd mansjetten var gåen, men kan dette skape den tikkingen? Skjønner at denne mansjetten må ha vært ødelagt lenge, og at det kan ha samlet seg dritt osv inni drivleddet, som skaper problemer. Men synes det er rart at tikkingen er kun i revers, ikke forover. Er en 2.0 gl somsakt, motorkode AGG, og girkassekode CHE. Skal få bytta det indre drivleddet, å se hvordan det blir :)

Endret av Jurigs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...

byttet indre drivledd på høyre side (den med sprukket mansjett) dette fikk ikke tikkingen til å forsvinne :S men synes bilen ble behageligere og kjøre da :)

Da er det girkassen som er problemet, hørt om mange som har tull med reversen da, men det har sluttet og "smelle" når jeg skifter gir til revers, lager kun den tikkingen når jeg rygger, tenker jeg lar det være så lenge. Får jeg se om lyden blir værre, akkurat nå er det ikke så veldig ille, lyden er der, men reversen fungerer perfekt til tross av denne lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider