Gå til innhold

Time motorn i regreim-skifte

Ranger emnet

stian90

Anbefalte innlegg

Skal skifte reg reim p� en gammal Polo n�. Tenkte kanskje dette var en grei mulighet til � rette opp dette.

N�r det kommer til � time motoren ser jeg at merket p� kamakselhjulet ikke stemmer helt med merkinga p� veivakselhjulet, den er et par mm fra merket sitt der den burde v�rt.

Korriger meg hvis noe er feil her, bare sp�r slik at jeg vet hva jeg driver med f�r jeg gj�r det. Rotoren skal vel st� lina opp mot sylinder 1 p� fordelerlokket sammen med kamakselhjulet lina opp mot TDC merke. Dette g�r jo "automatisk" siden de er kobla sammen..

Men feilmarginen p� veivakselen kan vel times inviduelt fra kamakselen n�r reima er av vel? Tenkte jeg bare kunne time den inviduelt fra kamakselen mot merket sitt men jeg er ikke sikker p� om merket stemmer s� jeg tenkte � finne TDC p� nytt og lage et nytt merke for sikkerhetsskyld. Hvordan b�r jeg g� frem for dette.. Skru av tennpluggen og stappe en lang tynn sak nedi mens jeg vrir motoren og da denne saken stopper er motoren i tdc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er noe feil med motoren, eller reim er montert feil tidligere, så er det vel trolig at den gamle reima sitter rett, men den kan kanskje ha strekt seg bitte litt om den er gammel.

Følg anvisningene, eller sett merker med hvit korrekturlakk på den gamle reima og tannhjul og sett den nye på likt.

Guide som gjelder de fleste 8V motorene: http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/228613-guide-skifte-registerreim-pa-8v.html

Om du har 1.4 motor hvor reima strammes med vannpumpa blir merkene litt annerledes: http://i27.photobucket.com/albums/c157/sveinb/Regreim-14.gif

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider