Gå til innhold

Ny Audi A4 Avant Quattro 2.0 TFSI 180 HK

Ranger emnet


Andyo

Anbefalte innlegg

Ang innkjøring så mener jeg selgeren min sa "kjør normalt" Ikke vær først ut av lyskrysset hver gang :)

Nå kjører jeg jo diesel så det ville vært umulig..hehe

Husker når jeg fikk melding om at bilen hadde forlatt fabrikken. Jeg ble litt sur for det gjorde ventingen værre. Fikk vel også melding om at "nå har den ankommet landet" :)

Nå står den egentlig mesteparten av uka i garasjen iom jeg sykler til jobb. Må vel ta den ut før høsten for å gi den en polish

:carwash:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 232
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Så om jeg har forstått det rett så er det kommet en ny versjon av 180 HK som ikke er E85 som vi har bestilt. Dvs. at det er mulig at det også i de mod 2012 E85 180 HK også foreligger en IHI turbo ?

 

Det er kommet en ny versjon av 2.0 TFSI 180hk/211hk (som egentlig er en TSI). 180hk og 211hk er samme motor men det er tatt ut mer i sw på 211hk'n. (som om 211hk er en tuna 180hk fra fabrikk)

Nå er det slik at 2.0 TFSI motoren generelt sett er klargjort for E85 så derfor tror jeg det er denne motoren vi får.

I tillegg i vår bil så har de gjort en del andre oppgraderinger slik at alt tåler E85, som bensin slanger og en ekstra sensor i bensin tilførselen som måler hvor mye ethanol det er blandet ut i bensinen.

 

Jeg ser også at BSR som har remap til A4 2011 E85 modellen tar ut 257hk av både i 180hk E85, 180hk bensin og 211hk bensin så derfor tror jeg og håper at det er IHI versjonen vi får.

 

Link til BSR sin side: http://sv.bsr.se/products/tuning-kits/audi/a4/2.0tfsi/

 

Du legger kanskje merke til at ved E85 så er tuninga oppgitt til 230hk. Jeg lurte litt på dette jeg også da ethanol er 104 oktan og skulle egentlig kunne gi mer effekt en bensin da du vist nok skal kunne ha et mye høyere lade trykk pga. høyere oktan.

Jeg skrev en mail til BSR og fikk som svar at injektorne er for små for å få inn nok E85 da det kreves ca. 30% mer E85 for å få samme effekt som bensin. Dette lover jo også bra da det mulig vil komme oppgraderings injektorer vi kan bytte til og kanskje få enda mer hk :)

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang innkjøring så mener jeg selgeren min sa "kjør normalt" Ikke vær først ut av lyskrysset hver gang

Nå kjører jeg jo diesel så det ville vært umulig..hehe

Husker når jeg fikk melding om at bilen hadde forlatt fabrikken. Jeg ble litt sur for det gjorde ventingen værre. Fikk vel også melding om at "nå har den ankommet landet"

Nå står den egentlig mesteparten av uka i garasjen iom jeg sykler til jobb. Må vel ta den ut før høsten for å gi den en polish

 

Godt råd og selv om det er fristende å være først ute av lyskrysset her i Bergen så møter jo man bare kø på andre siden uansett:)

Tro meg føler det akkurat på samme måten. Ventetiden øker bare i styrke når man vet at bilen er produsert og allerede satt på toget på vei til havnen. Får daglige oppdateringer og det er i så måte fint men som nevnt ventingen er rimelig merkbar.

 

Likeså ser jeg klart frem til den ankommer Norge og at vi går inn i september måned fortest mulig!!!

 

Sykle til jobben er jo miljøsparende men like gøy ?

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kommet en ny versjon av 2.0 TFSI 180hk/211hk (som egentlig er en TSI). 180hk og 211hk er samme motor men det er tatt ut mer i sw på 211hk'n. (som om 211hk er en tuna 180hk fra fabrikk)

 

Men er du sikker på at dette ikke er den jeg henviste til (180HK) som kommer i nye Audi A6 og som da ikke har benevnelsen E85 ? Dvs. At man da har to versjoner en med E85 (for feks norske markedet pga avgifter) og en for andre med snillere avgifter:)

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er du sikker på at dette ikke er den jeg henviste til (180HK) som kommer i nye Audi A6 og som da ikke har benevnelsen E85 ? Dvs. At man da har to versjoner en med E85 (for feks norske markedet pga avgifter) og en for andre med snillere avgifter:)

 

mvh

 

Nye 2.0 TFSI som er i A4, A5 og A6 som har 180hk eller 211hk er samme motor slik jeg har forstått dette.

Nå kommer "vanlig" 180hk (ikke E85 versjonen) også i A4 men uten quattro.

Så har du den spesielle varianten som vi har kjøpt og som ikke er til salgs i alle land. 180hk Quattro E85.

Det jeg tror er at motoren er den samme som den som står i bilen uten E85 men at det er gjort noe i vår bil på utsiden av motoren som ny sensor og en del småting.

Derfor tror jeg og håper på at vi også får motoren med IHI turbo og ikke den gamle K03 turboen.

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye 2.0 TFSI som er i A4, A5 og A6 som har 180hk eller 211hk er samme motor slik jeg har forstått dette.

Nå kommer "vanlig" 180hk (ikke E85 versjonen) også i A4 men uten quattro.

Så har du den spesielle varianten som vi har kjøpt og som ikke er til salgs i alle land. 180hk Quattro E85.

Det jeg tror er at motoren er den samme som den som står i bilen uten E85 men at det er gjort noe i vår bil på utsiden av motoren som ny sensor og en del småting.

Derfor tror jeg og håper på at vi også får motoren med IHI turbo og ikke den gamle K03 turboen.

 

mvh,

 

Virker fornuftig og logisk det du skriver om at dette nok er samme motor (plattform) men at den "spesielle" E85 er modifisert for å takle nettopp dette men at de har de likhetene du håper på, som IHI Turbo. Likevel vil jeg nok engang nevne at det er mange komponenter som nok mange ikke er klar over (du er nok det siden du har kunnskap) når de velger å tune motoren. En 180 HK er på ingen måte lik en 211 HK selv om begge er 2.0 TFSI og det er mange komponenter som er ulikt dimensjonert. Er nok her mange ryker og som vi har hørt er det mange med multitronic som har fått merke dette på kroppen. Iallefall det jeg fikk opplyst av selger da vi diskuterte litt rundt dette.

 

Fikk forresten ny status oppdatering i dag og denne kunne fortelle at bilen er ankommet Bremerhaven, havnen, for utskipping av biler! Håper den kommer seg på første bilferge:)

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel vil jeg nok engang nevne at det er mange komponenter som nok mange ikke er klar over (du er nok det siden du har kunnskap) når de velger å tune motoren. En 180 HK er på ingen måte lik en 211 HK selv om begge er 2.0 TFSI og det er mange komponenter som er ulikt dimensjonert. Er nok her mange ryker og som vi har hørt er det mange med multitronic som har fått merke dette på kroppen. Iallefall det jeg fikk opplyst av selger da vi diskuterte litt rundt dette.

 

Jeg tror det går helt fint å sammenligne disse bilene men da må man ha samme utgangspunkt.

Ser du nevner multitronic. De som tuner bilene tar ofte hensyn til multitronic og regulerer dreiemomentet etter dette slik at du ikke skal ødelegge girkassa. De vil som regel også oppgradere sw på multitronic kassa.

Nå tårer vel multitronic minst, så s-tronic og så 6. trinns manuell.

 

Får vår del som har 6 trinns manuell, Quattro og S-Line pakke så tror jeg (er ikke helt sikker da :)) at følgende biler er ganske like (ser bort fra selve motoren)

A4 1.8TFSI 160hk Quattro 6gir man.

A4 2.0TFSI 180hk Quattro 6gir man.

A4 2.0TFSI 180hk Quattro 6gir man. (E85)

A4 2.0TFSI 211hk Quattro 6gir man.

A4 3.2FSI 265hk Quattro 6gir man. (kanskje denne skiller seg noe mer ut?)

 

Ved tuning av disse bilene så ville jeg tro at det første som evt. må oppgraderer er clutch etterfulgt av råder. (med tuning her menes mye mer en bare sw)

 

Jeg ser at S-Line eksteriørpakken koster det samme på disse bilene og i denne pakken kommer det med nytt understell. Ville kanskje tro at dersom det var et mer oppgradert understell på 265hk versjonen så ville denne pakken koste noe mer?

 

Quattro systemet tror jeg også er det samme.

 

Men om noen vet at det er mer forskjell på disse bilene så kom gjerne med kommentarer.

 

Nå snakk vi vel i utgangspunktet bare om 2.0 TFSI og jeg tør nesten påstå at disse bilene:

A4 2.0TFSI 180hk Quattro 6gir man.

A4 2.0TFSI 180hk Quattro 6gir man. (E85)

A4 2.0TFSI 211hk Quattro 6gir man.

 

Er helt like :)

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om noen vet at det er mer forskjell på disse bilene så kom gjerne med kommentarer.

 

Nå snakk vi vel i utgangspunktet bare om 2.0 TFSI og jeg tør nesten påstå at disse bilene:

A4 2.0TFSI 180hk Quattro 6gir man.

A4 2.0TFSI 180hk Quattro 6gir man. (E85)

A4 2.0TFSI 211hk Quattro 6gir man.

 

Er helt like

 

Fortsatt umulig å si noe om disse ikke er skal være identiske men kan ta en nærmere undersøkelse neste uke hos Møller.

 

Fått ny statusoppdatering og heldig nok som jeg er har bilen kommet til landet allerede. Den ankom faktisk Bremerhaven og kom med fergen samme dag (fredag 26. August) noe som tilsier at den blir levert allerede neste uke! Det var en veldig god nyhet da den ble estimert levert alt fra 12- 16 Sept!!

 

 

I tillegg har jeg vel fått vite at det anbefales å ligge rundt 2000 - 3000 omdreininger de første 1000 km ettersom dette har betydning for hvilke oljenivå bilen vil ligge på, dvs. om du ønsker en bil som bruker lite (holder deg på lave omdreininger) eller mye resten av levetiden.

Fått noe mer informasjon om din Morphola ?

 

mvh

Endret av Andyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sikkert dagens gladnyhet andyo :)

Ang turtall etc så etterfylte jeg ca en halv liter etter noen mnd og for å 'rense rørene' fikk jeg beskjed om å ligge på 2k omdreininger i ca 15 min. Da var/er motoren renset for sot etc (?)

Nå har den kun gått 13k så dette er vel ikke ett problem enda :)

Eneste aberet er at det ikke er noen peilepinne...kun elektronisk så jeg vet aldri hvor mye motoren trenger .. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sikkert dagens gladnyhet andyo

Ang turtall etc så etterfylte jeg ca en halv liter etter noen mnd og for å 'rense rørene' fikk jeg beskjed om å ligge på 2k omdreininger i ca 15 min. Da var/er motoren renset for sot etc (?)

Nå har den kun gått 13k så dette er vel ikke ett problem enda

Eneste aberet er at det ikke er noen peilepinne...kun elektronisk så jeg vet aldri hvor mye motoren trenger ..

 

Det var en fantastisk nyhet og rimelig overraskende. Normalt sett vil man forvente at kanskje leveringstiden blir ytterligere forskyvet ifht estimert. Her har jeg vært utrolig heldig og det er jo godt en gang i blant!:)

 

Etterfylte faktisk en halv liter. Dette visste jeg ikke noe om, men det har sikkert som du beskriver en god effekt og renser. Skal forhøre meg ytterligere om rensing og det du nevnte her.

 

Som du nevner så er ikke disse utstyrt med den gode gamle peilepinnen, men man bør vel forholde seg til den eletroniske målingen og at denne er korrekt. Skal iallefall overholde det med omdreininger (2000-3000 første 1000 km) så jeg slipper unna med et lavt oljeforbruk resten av bilens levetid. Noe annet som ble nevnt fra Møller var at overholder man girskiftene som kommer opp i displayet i bilen vil man automatisk holde seg innenfor dette.

 

Nå er det ikke lenge igjen og det er ganske uutholdende!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått noe mer informasjon om din Morphola ?

 

Nei, jeg får ingen info fra selger. Har du bet om å bli oppdatert under veis eller er dette noe som er opp til selger?

Fikk bare vite at den skulle komme i begynnelsen av oktober.

 

Så du får teste ut alt og rapportere tilbake hva som er bra og ikke så jeg spiller å ødelegge noe på bilen :D

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andyo: Når du snakker med selgeren kan du da også høre med han om det anbefales å bruke bensin eller E85 når man kjører inn bilen?

 

mvh

 

Nevnte vel at de ikke kunne komme med noe mer angående innkjøring enn det jeg skrev tidligere og at de anbefalte 95.

 

Nei, jeg får ingen info fra selger. Har du bet om å bli oppdatert under veis eller er dette noe som er opp til selger?

Fikk bare vite at den skulle komme i begynnelsen av oktober.

 

Så du får teste ut alt og rapportere tilbake hva som er bra og ikke så jeg spiller å ødelegge noe på bilen

 

mvh,

 

Dette vet jeg ikke om det er noe felles rutiner på men han selgeren jeg var kjent for å gi god oppfølging til sine kunder. De får jo oppdateringer på status som han videresender bilder på.

 

Skal holde deg oppdatert på det jeg får av informasjon om ulike sider ved bilen :)

 

Får spørre han om han kan sjekke status på bilen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Fant denne linken : http://www.msc-tuning.com/Audi/A4/Audi-A4-20-TFSI-132kW-180hp::177.html

 

Denne boksen blir installert på en slik måte at når du fjerner den så skal det være umulig å oppdage at bilen har vært tunet.

Den gir da kun 210hk og 370nm men greit nok i den verste garanti perioden.

Om denne boksen virker på E85 modellen vet jeg ikke men har tenkt å sende dem en mail å høre.

Nå er jeg ikke noe tilhenger av slike bokser da de lurer ECU'n med andre verdier men når audi er så idiotisk at de har lagt til tuning lock på nye biler så kan jo dette være et greit alternativ til man evt. oppgraderer med ny turbo og full ecu tunig.

 

Noen andre her som har noen erfaring med slike bokser?

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår