Gå til innhold

Ny Audi A4 Avant Quattro 2.0 TFSI 180 HK

Ranger emnet


Andyo

Anbefalte innlegg

  • Svar 232
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 2 weeks later...

Da skjedde det som ikke skulle skje!!!

 

Var ute å kjørte her om dagen og ble stående i et kryss. Fikk så grønt lys etter noe venting og i det jeg skulle ta av så skjedde det som ikke skulle skje...

host, hark, host, hark, brrrr, ------

 

Klarte å kvele motoren (gahh). Så i speilet og der stod det flere biler bak å venta.

PIIIINELIG, tenkte jeg og fikk litt panikk da dette ikke hadde skjedd før i denne bilen.

 

Men så kommer det merkelige. Alt dette skjedde jo ganske fort så jeg trykket så inn clutchen for så å prøve å starte bilen igjen.

Men,,, (nå er du bra spent hva? :)) da jeg trykket inn clutchen så startet bilen igjen automatisk. Det hele var over på bare 1.sec og jeg vet ikke helt om de bak skjønte at jeg kvelt motoren en gang.

 

Fant vel ut etter hvert at auto start etter en slik opplevelse er pga. det automatiske start/stop systemet som jeg har.

Kanskje ikke så dumt like vel med start/stop :)

 

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derimot , kun en kar i denne tråden har peiling om hva han egentlig snaker om ;)

 

 

The B8 2.0T 211PS engine is the EA888 lump, as used in the Golf GTi - the EA113 265+PS lump from the S3/TTS/Golf R is not the same. There is no way in my experience that the EA888 engine is ever going to get to over 300bhp without some serious Stage 2+ mods.

 

I'll eat my hat if that's proven otherwise, but this thread sounds like a wind up!

 

Edited to add that all the other REVO EA113 engine maps (Golf GTi etc) are quoted as 275bhp on their website - obviously that's impressive in its own right, but looks like the B8 2.0T figure is a typo or something?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og litt mer info fra en annen tråd:

 

Cole's Note version is, EA113 is the engine from the MKV from the beginning. In Europe this stayed in GTI/GLI to 2009 when MKV was replaced with MK6. In US, the MKV was introduced with EA113, then in 2008.5 MY the MKV in US (GTI and GLI) was equipped with the EA888, with the same power/torque rating as the MKV FSI(EA113). This is a strictly US/Canada thing. When MK6 was launched at the end of 2009, all the new GTI are powered by EA888 TSI engine. In Europe the engine was rated at 210bhp where as in US/Canada its rated at 200bhp, same as the old motor, and same as the last MKV in US(with the same engine). Which causes considerable confusion to journalist as all they see is the number and thus conclude the engine is the same as all MKV...

 

The Golf R in EU was launched with the more powerful version of the EA113(bigger turbo and different internal, AFAIK), and now the Edition 35 is launched with the Golf R motor with less power.

 

EA888 engine is an engine from Audi family, used in A4 and TT among others. However in Audi trim they are equipped with variable valve lift and stronger internal, with power rated to 211bhp and 260-ish lb-ft, vs the US VW version of 200bhp and 207lb-ft. The design is different considerably to the EA113 engine with different packaging, and does address some issue that the EA113 is known for(Fuel pump follower, waterpump...etc), and obviously the difference between chain and belt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjedde det som ikke skulle skje!!!

 

Var ute å kjørte her om dagen og ble stående i et kryss. Fikk så grønt lys etter noe venting og i det jeg skulle ta av så skjedde det som ikke skulle skje...

host, hark, host, hark, brrrr, ------

 

Klarte å kvele motoren (gahh). Så i speilet og der stod det flere biler bak å venta.

PIIIINELIG, tenkte jeg og fikk litt panikk da dette ikke hadde skjedd før i denne bilen.

 

Men så kommer det merkelige. Alt dette skjedde jo ganske fort så jeg trykket så inn clutchen for så å prøve å starte bilen igjen.

Men,,, (nå er du bra spent hva? :)) da jeg trykket inn clutchen så startet bilen igjen automatisk. Det hele var over på bare 1.sec og jeg vet ikke helt om de bak skjønte at jeg kvelt motoren en gang.

 

Fant vel ut etter hvert at auto start etter en slik opplevelse er pga. det automatiske start/stop systemet som jeg har.

Kanskje ikke så dumt like vel med start/stop :)

 

Mvh,

 

Har gjort dette selv noen ganger, men pleier å skru av auto start/stop. Tenker stakkars motor..start/stop med få sekunders mellomrom fra jobben og hjem kan umulig være sunt.

 

Har du prøvd å starte bilen med døren din åpen? Det funker ikke på min. Må lukke døren for så å starte. Litt irriterende når du sitter med slalomsko på beina.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort dette selv noen ganger, men pleier å skru av auto start/stop. Tenker stakkars motor..start/stop med få sekunders mellomrom fra jobben og hjem kan umulig være sunt.

 

Har du prøvd å starte bilen med døren din åpen? Det funker ikke på min. Må lukke døren for så å starte. Litt irriterende når du sitter med slalomsko på beina.. :)

 

Det er en del kriterier som må være på plass før start/stop tas i bruk på min bil. Bl.a så må bilen være varm og kupeen må også ha ønsket temperatur. Mener vel også at dersom det er for mange minus ute så er start/stop slått av.

Men helt klart så er det flere ganger jeg irriterer meg over start/stop en det jeg har brukt for den. Er ikke så ofte jeg kveler motoren da :)

 

Har ikke prøvd å starte bilen med dørene åpne. Det må jeg prøve å teste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang at motoren ikke starter med døren åpen så mener jeg dette kun skjer når motoren er kald. For hver gang jeg har vært på bakken flere timer og skal starte motoren får jeg beskjed om å trykke inn pedalen (clutch). Det lyser fint i dashbordet, men motoren nekter å starte før jeg har lukket døren. (?)

Er motoren varm går det greit. Ang aut start/stop så skjønner jeg fortsatt ikke kriteriene for når den skal slå inn. Som du sier virker det som om utetemp har noe å si. Akkurat som motorvarmeren min. Den "lunker" motoren nok til at det ikke rakler og at den starter med en gang. Virker som om denne også er temp styrt :)

Er det kaldt så er den varm, men er det rundt minus 2-3 er den ikke så varm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår