Gå til innhold

Ny Audi A4 Avant Quattro 2.0 TFSI 180 HK

Ranger emnet


Andyo

Anbefalte innlegg

  • Svar 232
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hva er forskjellen på TFSI og TSI motorene? Sjøl har jeg en 2009 A4 B8 2.0TFSI 211hk Q. Veldig fornøyd med lavt forbruk, god akselerasjon og kjøreegenskaper. Hadde en 2010 A4 TDI Q før og det var rimelig kjedelig i forhold.

 

godt sagt :)

 

Det finnes ingen forskjell det er bare marketing.TSI hos VW , Skoda , Seat , TFSI hos Audi.Den eneste forskjellen er 2.0 TFSI som har valve lift i sammenligning med 2.0 TSI i Golf GTI.

Endret av turdzi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på TFSI og TSI motorene? Sjøl har jeg en 2009 A4 B8 2.0TFSI 211hk Q. Veldig fornøyd med lavt forbruk, god akselerasjon og kjøreegenskaper. Hadde en 2010 A4 TDI Q før og det var rimelig kjedelig i forhold.

 

Slik jeg har skjønt det så har den "gamle" TFSI motoren register reim mens den nye TFSI motoren (som egentlig er en TSI motor) har register kjede.

Den nye motoren har også en IHI turbo mens den "gamle" har en K03 turbo. Det er de tingene jeg husker i farta men det skal vist være noen andre småting som også er endret/forbedret. Det er også mulig at dysene er oppgradert. Det er mye snakk om "carbon builtup og cam follower wear" problem på disse motorene og jeg ville jo håpe og tro at dette er forbedret uten at jeg vet noe sikkert.

Så har jeg lest at det kom en forbedret dump ventil til denne motoren. Når dette skjedde vet jeg ikke men jeg ser at en del tunere anbefaler å bytte denne ventilen på enkelte TFSI modeller da den ikke klarer det nye trykket. (Den sliter vel i utgangs punktet med det originale turbo trykket)

 

2.0 TFSI problem source: http://www.torquecars.com/audi/2-0-tfsi-tuning.php

 

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har hvertfall vært en forbedring på wastegateventilen. Det var en membran der som røyk. :-)

Carbon buildup er ett problem på alle motorer med direkteinnsprøytning. Også 3.2 og 4.2l har hatt problemer med dette. Men det har vært gjort endringer på oljeutluftinga på motorene i 07 (mener jeg å ha lest).

På camfollover (ventilløfter for høytrykkspumpa for bensin) så er den noe en bør sjekke etter 45000 km. Det er visst en del jobb. I USA har det vært en servicemelding på denne, men i norge er det ikke noe.

 

Motorkoden min er hvertfall CDNC

Endret av Kjetilr

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant lesning her nå og ser du har fått mye gode svar på det du lurer på ifht tuning Morphola!

 

 

Nå har jeg kjørt bilen min 132km

 

Jeg har oppdaget en rar ting i det jeg starter å kjøre. Etter ca. 10-20m eller at jeg kommer opp i over 10km/t så kommer det en rar liten lyd fra bilen. Jeg kan også kjenne dette i pedalene. Akkurat som om noe mekanisk spretter på plass/ut av plass.

Har du oppdaget noe slikt?

 

Har forsåvidt ikke opplevd noe spesielle lyder og det er vanskelig og vite om det er de samme lydene jeg opplever. Eneste er vel ved rygging at Quattro understellet ved svinging lager noe uvant lyd (Ikke så rart ettersom jeg aldri har hatt 4-hjulstrekk).

 

Nå har jeg kjørt 2900 km og bilen virker bunnsolid og føler vel den vokser jo mer kilometer den får på veien. I forhold til ytelse så kan jeg vel si at jeg har kjørt bilen rimelig snilt, da spesielt de første 1000-1500 km. Så her at det menes at dette ikke har noe effekt sånn sett, men med en ny bil og dyr sådan så tenkte jeg at kanskje det var like greit. Videre så merker jeg at den ofte har godt av å få dratt seg litt på hele turtallsregisteret og er påpasselig med at den er god og varm før jeg trykker litt ekstra. For meg går det mer enn fort nok og det er en herlig overgang fra en 2005 BMW 316i til 180HK TFSI.

Spesielt merkbart er det at nå har jeg krefter uansett hvilke gir jeg velger og ligge på og spesielt merkbart er drakraften i oppoverbakker.

 

Jeg har også oppleve at motoren går litt ujevnt på lave turtall i første og andre gir. Akkurat som om at den får et lite "host anfall" og så kommer den seg igjen. Noe du også kjenner til?

 

Dette har vel også jeg merket og spesielt om morgenen i køkjøring til jobb da motoren ikke har nådd ønskelig temperatur. Regner med dette også er noe som bedrer seg etterhvert, men føler også at det er "vanskelig" og kjøre rolig i køtrafikk i førstegir da den på lavt turtall "hopper" litt og nærmer seg biler foran fort om du skal kjøre "jevnt" i første. Dette har vel noe med at det er 180 HK og bilen foran gjerne er noe lavere (litt snålt forklart).

 

Ellers meeeeeeget fornøyd og koser meg hver gang jeg setter meg i bilen:)

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little teaser :) og alternative til K04

 

http://www.sportec.ch/page8452.html

 

Har er en brems av en A4 2011 med Sportec turbo , ca. 310 HK og 470 Nm med fullt eksos. Ikke så ille

 

Ser jo veldig bra ut dette :)

Er vel noe slikt jeg ønsker å få ut av motoren min.

Det eneste jeg stusser litt på er hva denne blir sammenlignet med.

Etter tuning så har du 310hk og 470nm men før tuning eller hva det nå er så er bilen bremset til ca. 231hk og 375nm.

Hvis dette er 211hk motoren så viser bremsen 20hk og 25nm for mye. Da sitter du igjen med 290hk og 445nm etter tuning??

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPORTEK sier følgende :

 

No, it’s an OEM A4 B8 Turbo modified by us. It’s A4 with a SPORTEC Turbo, Sport catalytic converter,air filter, modified ecu and fitting parts. The kit is stage 3 : (ecu upgrade, turbocharger, sports cat., airfilter, fitting parts) will cost CHF. 9445.30 exkl. VAT.

 

Ser veldig bra , spesielt at det er bare med sport katalysator og luft filter , men dessvare er svin dyrt :(

 

 

Har sett org audi før som har bremset mere enn det står oppgitt orginalt.

 

kansje er bremset med sport katalysator ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er 19" ROTOR ET42 , og har S line understell - 30mm

 

Har du noe mer detaljer på hjulene dine.

Er det 245/35 8.5x19 du har eller kanskje 235/40 8.5x19 ?

 

Jeg driver å ser etter sommer hjul nå og lurer på om jeg skal gå opp i størrelse så det ser ut som om bilen er lavere.

Jeg ser på 235/40 8.5x19 som vil øke rulle omkrets med 2.7%

Men så syntes jeg igjen at 40 profil kanskje blir mye gummi og da heller gå for 235/35 9x20 som øker med 3%

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel også jeg merket og spesielt om morgenen i køkjøring til jobb da motoren ikke har nådd ønskelig temperatur. Regner med dette også er noe som bedrer seg etterhvert, men føler også at det er "vanskelig" og kjøre rolig i køtrafikk i førstegir da den på lavt turtall "hopper" litt og nærmer seg biler foran fort om du skal kjøre "jevnt" i første. Dette har vel noe med at det er 180 HK og bilen foran gjerne er noe lavere (litt snålt forklart).

 

mvh

 

Det er fordi bilen din er misfornøyd med å ligge i kø..den vil ut å "strekke bena"..hehe

Husk at disse motorene er ganske energi effektive. Det vil du sikkert merke om vinteren. Har selv diesel og på veldig kalde dager ligger motortemp på 50 hele tiden..

Dvs at motoren ikke er helt fonøyd før den når arb. temp. Har du automatisk start/stop?

Har dette selv, men bruker den skjelden for jeg ser ikke poenget med å starte og stoppe motoren hvert 2 sekund man står i kø..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår