Gå til innhold

Hvilken maskinvask til Rav4 med kufanger og reservehjul?

Ranger emnet

Broseen

Anbefalte innlegg

Jeg vasker for hånd i den relativt varme delen av året, men det blir maskin om vinteren. Jeg har forstått det som at børsteløs vask er best for lakken selv om den ikke gjør bilen helt ren. Men hvordan er det når man har kufanger, 1000 metere og reservehjul bak på bilen? Om sensorene holder maskinen unna (som er viktigst) så ser jeg for meg at børstene kan ødelegge lyktene. Men viskerne tåler det jo, selv om det står plakat på utsiden om at viskere fra Biltema må tas av før vask :well:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattern har ein 04 Rav4. Den har ikkje kufanger, men den har ekstralys. Og den har reservehjulet i ein plastlokk bakpå bilen.

Han har brukt børstevask uten problemer.

Men i vinter skal eg prøva å vaske bilen i ein sjølvask istedfor at han køyrer bilen i børstevask.

Bilen blir da reinere og beskyttelsen på lakken varer lengre.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avfettingen og såpe i automatvask tærer vanligvis hardt på beskyttelsen. (beskyttelsen er voks og/eller lakkforsegling)

So har du børstene som lager swirls (vaskestriper) på lakken. For å få vekk dette må det brukes maskin.

Eg bruker alltid avfetting ved vintervask og som oftest om sommeren. Blander slik at beskyttelsen ikkje forsvinner. Om sommeren er det fort gjort å legge på eit lag med voks etter vask.

Dette er litt verre pm vinteren, da er det greit med ein beskyttelse som varer lenge.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider