Gå til innhold

Lov å bruke 1000 metere som fjernlys

Ranger emnet

Broseen

Anbefalte innlegg

Atte??? 1000 metere er jo fjernlys. Men den totale lysstyrke skal ikke overstige 360 candela. Hver lykt er merket med et prosenttall. 17.5, 22,5, 25 osv. Legger man sammen dette for alle bilens fjernlys skal det ikke overstige 100. Dessuten er det på biler under 3500(7500?) kg tot vekt kun lov med totalt to eller fire fjernlys.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis "1000 metere" ikke er fjernlys, hva er dem da?

Selvsagt kan du bruke dem sammen med de originale fjernlysene.

Såfremst bilen din ikke har mer enn ett par fjernlys originalt.

Kun som par, ikke en enkelt, eller tre stk.

Kan monteres med egen bryter, og skal kun lyse sammen med bilens originale fjernlys.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det måtte jo isåfall være "arbeidslys" til såkalt gårdsbruk. Men jeg synes også det høres rart ut. Jeg finner mange tall på lyktene, hva er sannsynlig på original lyktene og ekstralysene? Mye høyere tall på ekstralysene regner jeg med.

Benytter muligheten til å spørre om noe annet. Er det så at Xenon pærer er ulovlig med mindre lyktene er beregnet for det? Mine er halogen og det er også den eneste lyskilden som er nevnt i manualen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på lykteglasset på dine originale såvel som de uoriginale lyktene.

Der vil du finne et prosenttall som Mondeo nevner samt en bokstavkode som viser hvilken lyskilde lykten er godkjent for.

H = Halogen

C = Nærlys

R = Fjernlys

D= Xenon

Har du eksempelvis H4 pærer i dine originale lykter vil det stå H C/R på lykteglasset samt prosenttallet for fjernlyset.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bil lyktene står det: Tchikoh 42-20 02 HC-R PL 02A DOT SAE AHRP2 98 VOL HB2 + en ring med E13.

På ekstralyset (Cibie) står det: Ring med E9 og 04034 30 HR + ring med E9 og 04035 17,5

Så da skjønner jeg at det er halogen som gjelder i mine lykter. Prosent tallene er det verre med.....hva er sannsynlig? Jeg vet ikke om det er 30 eller 17,5 som er mest sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosenttallet er sansynligvis 17,5-. Eg har montert Hella Rallye 3003 på fattern sin Rav4. Eg kjøpte 17,5% lykter.

Det står både 17,5 og 37,5 på dei.

Lågare tall sprer lyset meir og er å foretrekke på ekstralysa. (dei lyser langt nok)

Hella Luminator (original xenon) sprer lyset ekstremt bra! Det er for at dei skal bli godkjente. (er på 37,5%)

Tallet angir lysmengde på eit punkt. Ei lampe som sprer lyset meir, får jo eit lågare tall her.

Hovedlyktene dine er h4, so her vil eg ikkje montere xenon.

Men i ekstralysa kan du montere xenon. 60w xenonkit på 4300k skal nok klare å lyse opp bra!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de er jo ikke merket med D for Xenon? Og ser det ikke dumt ut med så forskjellige lyskilder? Uansett lyser det godt nok med ekstralyset på.

Eneste jeg synes er dumt er at de tydeligvis lekker noe strøm. Når bryteren er på, så lyser det en liten diode. Når man dimmer til nærlys, så slukker den, og det skal den jo, men en gang bryteren var på over en natt så var batteriet flatt neste morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Du har jo ikkje lov å køyre med tåkelys og nærlys på samtidigt!

Når det er mørkt, skal ikkje tåkelysa være på.

Meiner du at tåkelysa skrur seg av når du setter på fjernlysa? Eller at dei er på når du har på fjernlysa minus ekstralysa og når du skrur på ekstralysa so skrur tåkelysa seg av?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte lønner det seg å vri på hovedbryteren for tåkelyset før man trykker på knapper :-) Tåkelyset virker fint nå, både med nær og fjernlys......selv om det tydeligvis ikke er helt riktig. Nærlyset gir ikke lys mer enn ti meter rett frem, så er greit for meg....helt til jeg kommer i kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider