Gå til innhold

Anlegg i en E30, hjelp :)

Ranger emnet

ReWrite

Anbefalte innlegg

Jeg har en E30 318i stående klar hos onkelen min i garasjen..

Siden jeg nå selger bilen min, en Jetta 1.8 GL fra 84 med anlegg i så forsvinner det..

Det jeg hadde der var en:

- RF Punch 200a4 forsterker

- RF Punch 6*9 høytalere

- 10" Pioneer 300watt Sub i Bandpass Kasse

Dette ga greeit med trøkk, men 10" ble for spinkel og ja, det var liksom lyd og ikke noe mer...

Nå som jeg har fått ny bil som ikke er blitt rørt anngående annlegg, så trenger jeg litt hjelp i hva som er lurt og bygge.

Jobber som lærling og tjener ikke så altfor godt, så hold det så billig som overhode mulig..!

Jeg har allerede sett meg ut en Sony Spiller som støter mp3, men ellers så er jeg helt blank.

Eneste er at det skal gi mer bass-trøkk enn tidligere..

Og noen som vet hvilken størrelse fronthøytalerne til BMW E30 er?

Takker så mye for ALLE svar.

:dude:

Volvo 240 87 mod med B230FD fra 93! -Koseslede!

x BMW 318i 86mod - Vinterbil/Dorivogn - Solgt til ncar!

x Peugeot 405 GLI 90mod - Solgt!

x Fiat Uno Turbo 87mod - Solgt!

x BMW 318i 86mod - Solgt!

x Jetta mk2 84mod - Solgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha det til å "trøkke" vil to 12" i lukka kasse spille sjefs (f.eks. dbl-spola JL Audio)

2010 Peugeot 207 Feline (nr. 41/80) 1.6 HDI

x- 2003 BMW 316i Touring | x- BMW 318i Cab 92' | x- Ford Sierra Cosworth 4x4 90'| x- VW Golf GL 89' | x- Ford Sierra 2.0iS 86' | x- Ford Sierra 2.0CL 87'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye økonomisk spillerom gir lærlinglønna deg da?

Finnes mye snadder å foreslå, men et budsjett er alltid kjekt å ha å gå ut fra. Er du villig til å bygge over litt tid, eller må du ha alt nå?

To Infinity Kappa Perfect 12.1 vil også gjøre seg bra. Ikke for dyre, lettdrevne og vil sammen med en DynaBel monoblokk gi mer en nok lyd og trøkk.

Sammen med 4 kanalern fra DynaBel og et sett Infinity Kappa 65.5cs vil det nok bli godlyd.

Her har du også mulighet for å koble på midbass til de to ledige kanalene og bruke delefilteret på forsterkern til å dele med om du skulle føle behov for det ;)

Samlet pris på dette blir vel ca 14500. Kabling og kassemateriale kommer i tillegg. Regn med ca 3500 her, og du havner på 18000.

Med et samlet innkjøp er det sikkert mulig å få litt rabatt, men det får bli opp til den enkelte forhandler å gi.

Har spillern du skal ha egen utgang for sub? Hvis ikke vil jeg sterkt anbefale deg å se på en annen spiller som har dette.

Øvre skikt av Pioneer, Alpine og JVC har bra spillere med denne muligheten.

Ville uansett kjøpt frontsett og spiller først, og om du får råd forsterker, strøm, signal og høyttalerkabler også. Deretter installert dette skikkelig og brukt tid og planlegging på å bygge kasse til en eller to 12".

Innen den tid så hoi! Ny månedslønn, og penger til forsterker og sub(er) er i boks :D

Blir litt skallebank av sånne innkjøp, men bruk heller etpar lapper ekstra på kvalitet enn å spare på hver minste ting!

Det værste du kan gjøre er å kjøpe noe som ikke holder mål og du er missfornøyd med, for da må du ha noe som tilfredsstiller dine behov etterpå, og du sitter med over dobbel tiltenkt kostnad...

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Jalla sier over, så er Infinity Kappa Perfect 12.1 på en Dynabel monoblokk et veldig godt valg... Spillte +-140dB i Calibraen min... Du sitter ikke lenge i bilen da...

I tillegg spiller det pent. Ikke bare bråk. Trenger bare ca28liter pr element i en lukket kasse for å spille så godt.

Da får du jo litt bagasjeplass i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener røft rundt 7100 i mnd frem til Sommeren, og da stiger det igjen..

Har 2100 i forsikring hver 3 mnd og div andre utgifter, som f.eks bensin..

Så budsjettet blir ikke stort nei :)

Kjøper litt nå og da, må jo få noe lyd på kjerra :)

Det jeg tenkte meg som spiller er :

Sony Spillern!

Ellers så står jeg fritt, men ingen som vet dim på standard høytalerne da? Hadde vært fint og smettet noen nedi der, så jeg slipper masse horing med dørene :)

Er førstegangs bygger..

Takker og bukker for svarene forresten, dynabel virket veldig billig og bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok ødelegge litt for deg med å si at en linjeutgang ikke holder!

Går du for en spiller med en linjeutgang så mister du mange muligheter! Ikke å anbefale! Du vil garantert angre!

Ville absolutt satset på et annet merke enn Sony også.

Min personlige erfaring der er ikke for god for å si det sånn.

Kameraer er de gode på, men lyd...?

Da ville jeg heller satset på Blaupunkt Acapulco MP-52. Her får du 2 linjeutganger og en dedikert SUB utgang på 4V, noe som vil gi et mye bedre utgangspunkt for godlyd i bilen.

Driter du i å drikke en helg så har du spart opp til denne.

Vær heller festsjåfør så vanker det alltid driks ;)

Et annet godt alternativ vil være JVC KD-LH70R eller JVC KD-LH3101.

Alle disse koster under 2500 og har tre utganger. Midt i blinken for deg ;)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den var ikke så ille dyr heller, hvis du mener at dette er et bedre alternativ så går jeg nok for den heller da :)

Kan vel si at jeg ligger på rundt 10,000 - 12,000 i budsjett, ting kan jo oppgraderes etterhvert..

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!

Oppgraderinger forekommer det.

Når det gjelder størrelsen på høyttalerne er det jo bare å røske av dekslene (De skal jo vekk uansett) og bruke skyvlæret el.l. og måle opp plassen du har i både bredde og dybde.

Får du kloa i spiller og kabler først og legger opp skikkelig strøm og signalkabler for forsterkere samt høyttalerkabler så er det bare å spa inn etterhvert som du får råd til frontsett og sub(er)

Kassa bygger du av f.eks 28mm MDF som du limer med mengdevis av polyuretan trelim, MDF suger nemlig til seg dette limet som svamp! I tillegg skrur du i selvborende gulvskruer på 4*60mm. 3 - 5 cm mellom hver skrue burdte holde...

Speak-on plugg får du på Eltek.

Husk å forborre med 2.5mm bor og bruke skruklemmer for å klemme sammen MDF platene du skal skru i slik at disse ikke sprekker! Viktig! Legg press på de flatene som er parallellt med retningen skruen skrus inn, samt å klemme sammen plata i hjørnene, da det er ekstra lett for at det sprekker der.

Tenk to ganger før du skrur og så en ekstra gang for å være sikker :)

Bygger du kassa slik at den bak har samme vinkel som baksetene og lett bakoverlent i frontplata der elementet(ne) sitter vil du oppnå en fin usymmetrisk konstruksjon samtidig som du sparer litt bagasjeplass ;)

------------------------------

Har god tid på jobb i dag igjen, hehe :D

Rene avhandlinga det her jo :P

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det høres lurt ut, setter virkelig pris på avhandlingen din..

Kanskje det vanker en doktorgrad i kassebygging? :P

Men, ja.. da får jeg håpe det blir fart i sakene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider