Gå til innhold

Merkelig problem på Audi A4 sedan 97' (Stopper opp på torsdager)

Ranger emnet

The Trooper

Anbefalte innlegg

Hei.

Har oppdaget et merkelig problem på min Audi A4 1,8 sedan 1997 model.

Problemet fortoner seg slik:

Når jeg kjører så kan bilen stoppe/dø, jeg merker da først at motstanden i gass pedalen forsvinner, så lyser alle varsellampene på dashbordet som når man setter på tenningen. Jeg bremser da ned til bilen står stille og starter igjen, så fungerer den fint igjen.

Dette har nå skjedd 4 ganger, det merkelige er at det bare skjer på Torsdager og som regel mellom kl 08.00 og 09.00

1 Gang:

Kjørt i ca 1 time før problemet skjer, sakket ned farten og stopper og startet den igjen.

2 Gang:

ca 5 minutter etter første gang, sakket ned igjen og stoppet. Når jeg starter igjen så slår jeg av lys, friskluft og cd spiller, fungerer da fint igjen.

3 Gang:

Skjer igjen 2 uker etter første gang (men bilen var ikke i bruk på torsdagen mellom dette) ca kl 08.40. Sakker ned og stopper, slår av lys, friskluft og cd før jeg starter igjen.

4 gang:

1 uke etter 3 gang, skjer på ca samme klokkslett og på samme sted som forrige gang. Løst på samme måte.

Bortsett fra dette så går bilen uten problemer alle andre dager.

Noen som har en god ide på hva som kan forårsake dette?

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig sak dette. Første som slo meg er kortslutning et eller annet sted. Fortsetter musikken når bilen dør (om du har på stereo`en)? Et tips da er å ta ut sikringen til de funksjonene du mistenker at kan stå bak kortslutningen. Sjekk også at batteriklemmer sitter bra og at alle andre synlige koblinger sitter fast.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig sak dette. Første som slo meg er kortslutning et eller annet sted. Fortsetter musikken når bilen dør (om du har på stereo`en)? Et tips da er å ta ut sikringen til de funksjonene du mistenker at kan stå bak kortslutningen. Sjekk også at batteriklemmer sitter bra og at alle andre synlige koblinger sitter fast.

Hei Øyvind og takk for svar :)

Ja musikk og friskluft fungerer uten problem når bilen stopper, jeg merker ikke at bilen stopper annet en som sagt at kraften blir borte og lampene lyser opp.

Vet heller ikke om det er noen løsning at jeg slår av dette når jeg starter igjen, siden det fungerer alle andre dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedd igjen 2 ganger i kveld, virker ikke som det har noen sammenheng med radio/cd/friskluft anlegg.

En annen ting jeg merket ved første gang start i dag var at det var en annen lyd fra motoren, bilen ristet også merkbart når dette skjedde.

Om vanlig motor lyd er: vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv

Så var lyden nå mer: VVVV VVVVV VVVV VVVV

Når jeg ruset bilen så ble det borte, når den gikk ned til tomgang igjen kom det tilbake.

Stoppet og startet bilen så ble problemet borte.

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har da vert innom et verksted å fått kjørt diagnostik, men desverre ble det ikke funnet noen feil.

Problemet skjer også hyppigere nå, stort sett par ganger hver dag.

Har også oppdaget et par andre ting:

1 - Når det skjer, og jeg stopper og starter bilen igjen, så ser jeg at bensin måleren har falt fra en strek til den neste. Når jeg da kjører igjen så jobber denne seg sakte opp til korrekt nivå igjen.

2 - Problemet skjer kun ved jevn kjøring ser det ut til, kjører jeg litt mer ujevnt så ser det ut til at jeg klarer å unngå problemet.

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider