Gå til innhold

Bytte registereim?

Ranger emnet


Tiwaz

Anbefalte innlegg

Noen som kan gi en oppskrift på bytte av reg.reim.

 

 

Må ha reim og strammehjul har jeg skjønt, trengs noe mer?

 

Hva må av, må vannpumpen av eller ligger den bak reg.reima?

 

Stilles drev da etter merker før reim løsnes?

 

Hva er moment på bolter som må løsnes og hvor stram skal reima være?

 

 

Håper noen kan gi meg "oppskriften" da jeg ant. skal gjøre denne jobben ganske snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

 

Bytte reg.reim p� baleno er en smal sak.

 

Her er oppskriften, slik jeg gj�r det:

-Demonter luftfilterboksen for � f� litt bedre plass.

-l�sne 4stk bolter p� vannpumpedrevet f�r du l�sner reimene. Da slipper man som regel � holde igjen! (10mm hodetbolter)

-demonter viftereimer. (l�sne dynamo, og strammehjulet under)

-ta s� av AC pumpe (hvis du har dette!?) sitter med 4stk 12mm hodet bolter

-Ta s� av servopumpa. Den sitter i 3 eller 4 bolter, litt usikker ifarta. 12 mm boltet hodet.

- dytt begge pumpene opp p� innerskjermen for � f� bedre plass. Du kan n� demontere reimhjulet p� veiva. 5 eller 6 stk 8 mm hodet bolter. (ikke l�sne bolten i midten)

- s� m� du demontere hele motorfestet. med hele braketten som sitter til motorn. Her er det en del 14mm hodet boltet du m� ta av. Her m� du ha en jekk � sette under bunnpanna for � st�tte oppunder. Sitter ogs� en lang gjennomg�ende bolt i motorfestet oppe, og 2 stk muttere og en bolt p� toppen av motorfeste. Ogs� er det en 12 mm bolt i bakant av motorfeste, mot torpedo vegg liksom. Ogs� 2 umbrako bolter foran ved eksosen. h�res veldig komplisert ut her, men det er enkelt, Du ser det lett :)

- Da kan du bare skru av alle 10 mm hodet boltene rundt plastikk dekslet. Er ogs� en mutter midt p� dekslet

-Da er du klar til � bytte reima. L�sne 12 mm bolt p� stramme hjulet, og 10 mm som l�singa p� stramminga. Husk � still inn reima riktig f�r du tar av. P� kam drevet er det ett merke som heter E, det skal st� rett opp � treffe merke i toppdekslet. Og p� veiva s� avhenger det litt p� �ssen model dette er. Men du ser det er en pil i overkant av drevet, den skal treffe nedi ett spor p� drevet. Merk gjerne med tusj i tillegg, � overf�r merkene p� nye reima s� er du sikker.. Kan ogs� skaffe deg bilde ifra verksted h�ndboka hvor merkene er???

-Bytter b�de reim og strammehjulet. N�r den skal strammes igjen, s� er den egentlig selvstrammene, men hvis du dytter den litt ekstra s� blir den perfekt. Du skal klare � vri reima 90 grader MAX p� "langsida" av reima.

 

som sagt kan skaffe deg noe bilder fra verksted h�ndboka hvis du vil

 

S� gj�r du alt motsatt igjen s� er du i boks! Tipper du vil bruke i overkant av 3,5 time f�rste gangen du gj�r det :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår