Gå til innhold

Q:Vil et smalt eller bredt dekk bryte løs først når man burner RWD?!

Ranger emnet


Skody

Anbefalte innlegg

Ei avsporing fra debatten om låst vs ikke-låst dekk som bremser raskest.

 

Da jeg herja rundt og burna med 1200ccm og 185/60R13 dekk slapp det lettere enn jeg trodde. Da sa en relativt oppegående venn av meg at et bredt dekk vil lettere la seg bryte løs fra asfalten enn et smalere dekk på samme bil under samme forutsetninger og forhold. Husker ikke nå, men lurer på om det var noe med det at marktrykket er lavere på det brede og DERFOR bryter ut lettere...

 

Noen som vil og KAN uttale seg? Om hva som er riktig...

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har ikke noen vitenskapelig forklaring på det nå, men et bredt dekk er vanskeligere å få til å slippe hvis det skal burnes. Skjønner hva som menes med marktrykket men det blir ikke riktig.

 

Det brukes jo litt brede dekk på trekkhjulene for at hjulene skal sitte under aks i all asfaltracing,

 

min burne erfaring tilsier også at et smalt dekk spinner lettere.

 

Syns det er ganske logisk. Men det er alltid noen som vi forvirre

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mine erfaringer skal et smalt dekk slippe lettere enn et breit et. Synes egentlig dette er ganske logisk, i og med at det er mindre flate som skal trekkes rundt.....

2010 Peugeot 207 Feline (nr. 41/80) 1.6 HDI

 

x- 2003 BMW 316i Touring | x- BMW 318i Cab 92' | x- Ford Sierra Cosworth 4x4 90'| x- VW Golf GL 89' | x- Ford Sierra 2.0iS 86' | x- Ford Sierra 2.0CL 87'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skody

Ei avsporing fra debatten om låst vs ikke-låst dekk som bremser raskest.

 

Da jeg herja rundt og burna med 1200ccm og 185/60R13 dekk slapp det lettere enn jeg trodde. Da sa en relativt oppegående venn av meg at et bredt dekk vil lettere la seg bryte løs fra asfalten enn et smalere dekk på samme bil under samme forutsetninger og forhold. Husker ikke nå, men lurer på om det var noe med det at marktrykket er lavere på det brede og DERFOR bryter ut lettere...

 

Noen som vil og KAN uttale seg? Om hva som er riktig...

 

mange forutsetninger som må oppfylles for at bredere dekk skal gi bedre feste.

 

Hvis den bilen du nevner har dårlige dempere, så ligger forklaringen der. Hvis du går ned i profil, og øker bredden litt, så vil du miste feste. Den ufjærede vekten vil støte opp hjulene og danne en frekvent dumping som gjør at hjulene vil slippe fortere. Men om dekkprofilen var høyere, så vil den absorbere denne frekvensen og dermed har du bedre feste.

 

Skal skrive en fullstendig forklaring på dette på forumet mitt :)

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skody

Ei avsporing fra debatten om låst vs ikke-låst dekk som bremser raskest.

 

Da jeg herja rundt og burna med 1200ccm og 185/60R13 dekk slapp det lettere enn jeg trodde. Da sa en relativt oppegående venn av meg at et bredt dekk vil lettere la seg bryte løs fra asfalten enn et smalere dekk på samme bil under samme forutsetninger og forhold. Husker ikke nå, men lurer på om det var noe med det at marktrykket er lavere på det brede og DERFOR bryter ut lettere...

 

Noen som vil og KAN uttale seg? Om hva som er riktig...

 

Vet ikke annet en egen erfaring.

Og da på Nissan Primera, den spant mye lettere med orginal hjula 185 - 65 - 14"

En med 215 - 40 - 17"

 

Ingen tvil fra min side der.

 

 

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

 

Vet ikke annet en egen erfaring.

Og da på Nissan Primera, den spant mye lettere med orginal hjula 185 - 65 - 14"

En med 215 - 40 - 17"

 

Ingen tvil fra min side der.

 

 

T....

 

er ikke så mye forskjell her akkurat.. 18,5 cm mot 21,5 cm.. Tipper også at du har senket bilen også, og at du har bedre dempere en orginalt..

 

kan jo kanskje finnes forklaring på det du skriver også.. Hvor brae dekk var det orginalt? tenker da på gummikvaliteten og mønstertype. og er det riktig å sammenligne konsumdekk med high performance???

 

regner med at de 215 dekka ikke var av dårlig kvalitet..

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

er ikke så mye forskjell her akkurat.. 18,5 cm mot 21,5 cm.. Tipper også at du har senket bilen også, og at du har bedre dempere en orginalt..

 

kan jo kanskje finnes forklaring på det du skriver også.. Hvor brae dekk var det orginalt? tenker da på gummikvaliteten og mønstertype. og er det riktig å sammenligne konsumdekk med high performance???

 

regner med at de 215 dekka ikke var av dårlig kvalitet..

 

 

STD sports understellet, som SRI og GT har.

 

Samme dekk Flamingo begge dimensjoner. Samme fjærer og dempere.

 

 

 

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bmw345

Jo lavere profilen er jo lettere spinner det løs. Hvis jeg på min bil setter på 225/50/16 dekk, så er det lettere å spinne løs f.eks 225/30/19. Dekket er "hardere"...

 

Er derfor det ofte er vanskelig å burne med vinterdekk (høy profil). Man ser jo ikke en dragbil med lavprofildekk da... Men hvis rulleomkretsen er den samme, men det ene dekket er bredere en det andre, så vil det smaleste spinne lettest. Jeg kommer til å kjøre med 225/35/18... Vet at det kommer til å slippe fort rett frem i forhold til 225/50/16 som jeg har hatt til nå, men det gjør ingenting. Liker å burne jeg :D :D :D

 

Men så henger 18" bedre i svingene da...

 

 

Vil ikke det dekket som slipper først ved gasspådrag også slippe først i svinger?

 

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

 

 

STD sports understellet, som SRI og GT har.

 

Samme dekk Flamingo begge dimensjoner. Samme fjærer og dempere.

 

 

 

T....

 

okay, dette høres utrolig ut for meg :) har aldri hørt at det finnes samme dekk med 65 profil og 14" som 40 profil og 215 bredde ;) hehe og da har vel de samme hastighetsmerkingen også :) HR eller SR ...

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår