Gå til innhold

Q:Vil et smalt eller bredt dekk bryte løs først når man burner RWD?!

Ranger emnet


Skody

Anbefalte innlegg

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

høy profil er bra ved akselerasjon, da dekket vil "brette" seg mer utover kontaktflaten..

lav profil blir mere gunstig ved svinging, da dekkflaten vil følge felgen mer slavisk.. med høy profil vil dekket "vrenge" mer.

er selvfølgelig mange faktorer som spiller inn her, men på asfalt er dette mer eller mindre grei nok forklaring.

blir selvfølgelig anderledes på grus/is der friksjonen ikke er så høy.

 

 

 

hva mener du er dumt bilteknikern? tok feil, men ikke på det du mener.. poenget mitt var at hvor mye uavfjæret vekt du får på et 215 dekk i kontra et 195 dekk er ganske begrenset, så det er ikke en faktor som bør stå høyt i denne diskusjonen..

virker som du sitter og skriver rett ut fra vk1 kjøretøy bøkene uten at du har 100% peil på hva det betyr bestandig.

brom brom, broooom, wah-tish, brooom. eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dragracebiler bruker brede dekk med høy profil, dette er noe alle er klar over. Et dekk med høy profil "flekser" mere enn et lavprofildekk; dette har de nytte av i startøyeblikket. Kraften ut på felgen vrir dekket litt i startøyeblikket. Dette fører til at mere av dekket kommer i kontakt med underlaget, samt at den høy profilen tar opp støtet som kommer når man går av clutchen. Et lavprofildekk vil her miste grepet siden "rykket" klarer å vri dekket rundt mot underlaget, dette kaller vi å spinne, eller "burne" hvis man gjør det lenge nok ;)

 

Lavprofildekk "følger" felgen bedre enn et høyprofildekk, det flekser mindre og overfører informasjon om underlaget til rattet. Når man råkjører i svinger med lavprofildekk er det også litt kjekt at man har mindre risiko for å vri hele dekket av felgen, slik at en del av dekksiden ligger an mot asfalten. (En kamerat av meg sin Cherry med 155/13-hjul hadde slitemerker fra asfalten 3 centimeter fra felgkanten etter litt inspirert kurvetagning - ikke bra)

 

Offtopic: pedern, kan du fortelle meg hva kam fra hvilken M3 du kjører med i 325'en din? Det bare skurret litt i og med at E30M3 er firesylindret og E36M3/E46M3-kammen ikke passer i din motor. (Står i profilen din)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OFFtopic, Quattromisbrukeren: Jeg tror svaret på spm ditt til pedern er ganske enkelt at Pedern ikke har peil i det hele tatt, og har bare skrevet noe, og sannsynligvis ikke har bil i det hele tatt:cool:

*98"toyota hiace 2,4d arbeidsbil

*86"nissan prærie (solgt)

*97"saab 900 turbo intercooler

*86"bmw325i, *83"320i gts, *85"323i delebil

*82"volvo 240 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke noe med hvor mye slite gummi som er på "banen" på dekka? De skal jo tross alt gå en del runder før de byttes.

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Dragracebiler bruker brede dekk med høy profil, dette er noe alle er klar over. Et dekk med høy profil "flekser" mere enn et lavprofildekk; dette har de nytte av i startøyeblikket. Kraften ut på felgen vrir dekket litt i startøyeblikket. Dette fører til at mere av dekket kommer i kontakt med underlaget, samt at den høy profilen tar opp støtet som kommer når man går av clutchen. Et lavprofildekk vil her miste grepet siden "rykket" klarer å vri dekket rundt mot underlaget, dette kaller vi å spinne, eller "burne" hvis man gjør det lenge nok ;)

 

Lavprofildekk "følger" felgen bedre enn et høyprofildekk, det flekser mindre og overfører informasjon om underlaget til rattet. Når man råkjører i svinger med lavprofildekk er det også litt kjekt at man har mindre risiko for å vri hele dekket av felgen, slik at en del av dekksiden ligger an mot asfalten. (En kamerat av meg sin Cherry med 155/13-hjul hadde slitemerker fra asfalten 3 centimeter fra felgkanten etter litt inspirert kurvetagning - ikke bra)

 

Offtopic: pedern, kan du fortelle meg hva kam fra hvilken M3 du kjører med i 325'en din? Det bare skurret litt i og med at E30M3 er firesylindret og E36M3/E46M3-kammen ikke passer i din motor. (Står i profilen din)

 

Det er en M3 profil på kammen!

JN Racing:

http://home.broadpark.no/~dhnielse/

 

Team Lotus Norway:

http://team-lotus.nu

------------------------------------------------

* 05' Citroën C4 VTR Coupé

* 87' Citroën AX Rally Gruppe N1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en normal bil ( i motsetning til F1 og dragrace-biler) vil bredere dekk gi bedre grep inntil en viss grense.

Når denne grensen overskrides vil kilotrykket pr kvadratcm bli så lavt at det oppveier det økte grepet flere kvadratcm kontaktflate gir.

 

Type dekk, type bil osv var såvidt jeg oppfattet ikke med i spørsmålet. Grensen for hva som er FOR brede dekk vil selvfølgelig variere fra bil til bil og fra dekktype til dekktype.

Poenget er at det går utmerket an å ha FOR brede dekk.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

På en normal bil ( i motsetning til F1 og dragrace-biler) vil bredere dekk gi bedre grep inntil en viss grense.

Når denne grensen overskrides vil kilotrykket pr kvadratcm bli så lavt at det oppveier det økte grepet flere kvadratcm kontaktflate gir.

 

Type dekk, type bil osv var såvidt jeg oppfattet ikke med i spørsmålet. Grensen for hva som er FOR brede dekk vil selvfølgelig variere fra bil til bil og fra dekktype til dekktype.

Poenget er at det går utmerket an å ha FOR brede dekk.

 

Meget bra formulert! det var det du skriver i øverst her jeg prøvde å si tidligere :-) ble bare en lang knotete post.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår