Gå til innhold

Q:Vil et smalt eller bredt dekk bryte løs først når man burner RWD?!

Ranger emnet


Skody

Anbefalte innlegg

Originally posted by tOFFY

 

 

Vil ikke det dekket som slipper først ved gasspådrag også slippe først i svinger?

 

T....

 

Nei, hvis du ser på dragracedekk i slow motion, så ser du at dekket vrir seg litt på felgen og flexer litt, det er det som gir høyprofildekket bedre grep under aks, det får man ikke utnyttet på samme måte i en sving, mener nå jeg.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Hersker Hans

 

Nei, hvis du ser på dragracedekk i slow motion, så ser du at dekket vrir seg litt på felgen og flexer litt, det er det som gir høyprofildekket bedre grep under aks, det får man ikke utnyttet på samme måte i en sving, mener nå jeg.

 

dere er litt ut på jordet nå.. Det finnes en grense på alle biler angående hvor lav profil du kan ha, avhengig av det den ufjærede vekten belaster hjulet. Den ufjærede vekten påvirker bilen i svinger ved at det skapes en jumpingfrekvens, som tar bort grepet hvis det er for lite profil til å absorbere denne..

 

Så lav profil er ikke ensbetydende med godt grep i svinger. Eks: en BMW 325i E36 er en referanse for hvor lav profil vanlige biler kan ha, og hvor lav profil tror du BMW selv vil at du skal bruke, for å opprettholde bilens unike egenskaper??? Hva er det laveste profilen du kan få kjøpt som anbefales fra BMW selv?

 

Går du under det, så mister du alt av de egenskapene som bilen har.

 

Dårligere biler (omtrent 95% av alt annet) en BMW E36/E46 bør ikke gå lavere i profil, men her på dette forumet så har jeg nok nå kastet bensin på bålet til forståsegpåerne... sukk

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes kanskje du ikke bør dra inn alt som står i understellsbøkene dine her bilteknikern.com.

uavfjæret vekt blir jo mindre ved lavere profil, og hvis du først skal dra det inn som faktor, må du jo dra inn underlagskvalitet osv. uavfjæret vekt, dvs, vekten av alt som ikke hviler på støtdemperne (dekk, felg, hjuloppheng under demper)

vil starte en "svingebevegelse" når det blir satt igang, og denne bevegelsen går konstant så lenge bilen er i bevegelse.

siden det er snakk om fullstendig samme bil bare med forskjellige dekk, er denne av minimal betydning, siden det er et teoretisk spm. hvis du tar samme felg, samme rullediameter, må du gå ned i profil når bredden øker, og vekten holder seg ca den samme.

man må regne med samme rullediameter, for ellers blir utvekslingen feil, og det har nok mer og si enn noen annen småfaktor. hvis du går fra 195 til 205, så vil bilen sitte bedre i utgangspunktet, og jeg hadde nok vedda litt på at den er bedre både i svinger og ved gasspådrag/oppbremsning.

Uening bilteknikern.com ?

 

 

 

hvor lav profil som er "gunstig" er det ikkenoe fasitsvar på.

se på touringcar, der er det ikke mer enn et par runder elteip på felgen, og du mener at disse ligger dårlig på veien?

brom brom, broooom, wah-tish, brooom. eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

 

Hva gjør du på et bilforum? :) Toril Skogholm undercover kanskje?

 

Nei, men HALLOYS! Hva er hensikten! Hverken tøfft, noen kunst, morro, hensiktsmessisg! Hva er egentlig hensikten? Hvis det er for å være tøff så er morra mi tøffere! Det sier litt fordi morra mi ække så jævlig tøff at det gjør noe!

JN Racing:

http://home.broadpark.no/~dhnielse/

 

Team Lotus Norway:

http://team-lotus.nu

------------------------------------------------

* 05' Citroën C4 VTR Coupé

* 87' Citroën AX Rally Gruppe N1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hah

synes kanskje du ikke bør dra inn alt som står i understellsbøkene dine her bilteknikern.com.

uavfjæret vekt blir jo mindre ved lavere profil, og hvis du først skal dra det inn som faktor, må du jo dra inn underlagskvalitet

Uening bilteknikern.com ?

 

 

Om jeg er uenig??? du forstår jo ikke selv hva du skriver, og det er vasnkelig for meg å prøve å forklare deg noe da.. har skrevet det som er korrekt.. :rolleyes:

 

PS: les igjennom det du har skrevet først...

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by trra

bare lurer på en ting : Hvorfor har bilene i stcc\btcc lavprofildekk, mens formel 1 biler har skikkeli høy gummi, har vel rundt 60-65 profil eller noe. Er det pga forskjell på understell, hastighet, slitasje eller?

i f1 har de en maks felg str. på 13"(?) og har man lav profil da og kjører i 300 og høye kurvehastigheter så vill kanskej dekket bli for varmt?

Dette er en teori jeg kom opp med nå,så ta det med en klype salt:)

 

Men i asfalt rally så bruker de _lav_ profil, i de forskejllige tcc,i cart(indy)(som er hakket råere enn f1)bruker de lavprofil(ikke superlav), i le mans ol bruker de det:)

 

I dragrace bruker de høy profil og lite luft for å få en større kontaktflate med asfalten:)

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

dere er litt ut på jordet nå.. Det finnes en grense på alle biler angående hvor lav profil du kan ha, avhengig av det den ufjærede vekten belaster hjulet. Den ufjærede vekten påvirker bilen i svinger ved at det skapes en jumpingfrekvens, som tar bort grepet hvis det er for lite profil til å absorbere denne..

 

Så lav profil er ikke ensbetydende med godt grep i svinger. Eks: en BMW 325i E36 er en referanse for hvor lav profil vanlige biler kan ha, og hvor lav profil tror du BMW selv vil at du skal bruke, for å opprettholde bilens unike egenskaper??? Hva er det laveste profilen du kan få kjøpt som anbefales fra BMW selv?

 

Går du under det, så mister du alt av de egenskapene som bilen har.

 

Dårligere biler (omtrent 95% av alt annet) en BMW E36/E46 bør ikke gå lavere i profil, men her på dette forumet så har jeg nok nå kastet bensin på bålet til forståsegpåerne... sukk

 

Kan ikke skjønne hva jeg har skrevet feil.

 

Så du påstår at profilen BMW 325i E36 kommer med originalt er den profilen som gir opptimalt veigrep i en sving? Ganske teit påstand. Regner med at ikke BMW selger biler for at folk skal kjøre asfaltløp med de!.

 

Dekkprofilen blir valgt ut fra mange komprimisser!. Rullemotstand, støy, egenskaper på våt vei og tørr vei, Dette vet jo du teknikkern.

 

Selvfølgelig finnes det grenser for hvor lav profil biler bør ha.

 

De fleste normale asfaltløp biler har lavere dekkprofil enn det bilene leveres med standard.

 

tar man et vanlig gatedekk med høy profil, feks 195/65 så er som regel bevegelsene sideveis veldig store på dekket. Det er ikke bra for veigrepet.

 

Bruker man samme dekkmerket med samme rullediameter med lavere profil blir veigrepet bedre til et viss punkt.

 

Spørsmålet denne tråden startet med burde ha et ganske enkelt svar i det tilfellet som er gitt. Men sånn blir det jo ikke alltid :)

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pedern

 

Nei, men HALLOYS! Hva er hensikten! Hverken tøfft, noen kunst, morro, hensiktsmessisg! Hva er egentlig hensikten? Hvis det er for å være tøff så er morra mi tøffere! Det sier litt fordi morra mi ække så jævlig tøff at det gjør noe!

 

Godt det finnest gryende gledesdrepere :D

 

Hersker Hans : Toril Skogholm junior ;)

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pedern

 

Nei, men HALLOYS! Hva er hensikten! Hverken tøfft, noen kunst, morro, hensiktsmessisg! Hva er egentlig hensikten? Hvis det er for å være tøff så er morra mi tøffere! Det sier litt fordi morra mi ække så jævlig tøff at det gjør noe!

 

:) liker bare Egil band du og ? Hensikten kan ofte være å varme opp dekk for at de skal gi bedre grep.

 

Mange syns det er gøy, finnes til og med folk som kan dra på en parkeringsplass og burne helt alene for seg selv og finne glede i det.

 

Mye som ikke har en hensikt. Hva er for eksempel poenget med sex med kondom? blir jo ikke unger av slikt. Du må ikke tenke så mye vettu, da blir det så mye teite innlegg på forumer :)

 

Jeg gjør det forann folk fordi jeg syns det er kjempetøft. Og at jeg tror bilen min er verdens raskeste fordi den kan burne. Så syns jeg selv at jeg er veldig dyktig da. Så er det for å tirre opp folk som kjører BMW til et lite race ;), BMW sjafører er aldri vanskelig å tirre opp til å ta et lite race.

 

Lukten av svidd gummi er ganske god da, i noen sekunder hvertfall, før den blir skikkelig kvalmende.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

 

:) liker bare Egil band du og ? Hensikten kan ofte være å varme opp dekk for at de skal gi bedre grep.

 

Mange syns det er gøy, finnes til og med folk som kan dra på en parkeringsplass og burne helt alene for seg selv og finne glede i det.

 

Mye som ikke har en hensikt. Hva er for eksempel poenget med sex med kondom? blir jo ikke unger av slikt. Du må ikke tenke så mye vettu, da blir det så mye teite innlegg på forumer :)

 

Jeg gjør det forann folk fordi jeg syns det er kjempetøft. Og at jeg tror bilen min er verdens raskeste fordi den kan burne. Så syns jeg selv at jeg er veldig dyktig da. Så er det for å tirre opp folk som kjører BMW til et lite race ;), BMW sjafører er aldri vanskelig å tirre opp til å ta et lite race.

 

Lukten av svidd gummi er ganske god da, i noen sekunder hvertfall, før den blir skikkelig kvalmende.

 

Fyfaen! kan ikke jeg kjøpe 2 gram av det du går på! Skikkelig saker virker det som!

JN Racing:

http://home.broadpark.no/~dhnielse/

 

Team Lotus Norway:

http://team-lotus.nu

------------------------------------------------

* 05' Citroën C4 VTR Coupé

* 87' Citroën AX Rally Gruppe N1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pedern

 

Fyfaen! kan ikke jeg kjøpe 2 gram av det du går på! Skikkelig saker virker det som!

 

Haha:dude: :dude: :dude: :dude:

 

Hva folk intriserer seg for har du absolutt ingen ting med og kritisere. Jeg for min del syns bourning og sladding er morro (til en viss grad) , og har absolutt ingen ting med hva andre syns. For all del, versegod ha meningene dine. Men du kan spare oss for dem.

På bil jakt

 

[86] Utslitt bruksbil ala riskoker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pedern

 

Fyfaen! kan ikke jeg kjøpe 2 gram av det du går på! Skikkelig saker virker det som!

 

lukten av svidd gummi er vel skadelig i lengden, tror du trenger litt mere av det du og :) Slipper ikke bakhjula på bimmern eller?

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår