Gå til innhold

throttle pressure cable-justering

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har en Chrysler voyager 1997 modell, 3,3 l, automatgir

 

Problem: Girkassen girer, den responderer til alle trinnene i kassen, P, R, N, D, 3, og L . Det som derimot er problem er at den ikke samsvarer helt med motoren.

Dvs at gasspedalen må trykkes langt inn ved girskifte. Må nesten ruse motoren slik at den drar seg godt over 3-4000 rpm før girskifte. Vil ikke akkurat si at akselerasjonen er så veldig dårlig, det er bare det at gasspedalen må trykkes laangt inn før den skifter gir og man føler at motoren derfor mangler litt futt / motor og girkasse ikke samsvarer.

 

Slik var den ikke før. Oljen ser fin ut, har også fyllt på lite grann girolje etter å ha peilet måleren.

 

Jeg har fått tak i en service manual til bilen der den beskriver enkelte feil og evt hva man kan gjøre ved diverse symptomer på girkassen.

 

Den sier bla:”Automatic transaxle malfunctions may be caused

by four general conditions:

(1) Poor engine performance

(2) Improper adjustments

(3) Hydraulic malfunctions

(4) Mechanical malfunctions”

 

Den sier videre at “Diagnosis of these problems should always begin

by checking the easily accessible variables; fluid level

and condition, gearshift cable adjustment, and throttle

pressure cable adjustment.”

 

Siden girkassen responderer til alle trinnene så tror jeg ikke det er noe med gearshift cable.

Derimot throttle pressure cable tror jeg kan være en del av problemet utifra det jeg har kjent på kjøringen da.

 

“THROTTLE PRESSURE LINKAGE ADJUSTMENT

The throttle pressure rod adjustment is very

important to proper transaxle operation. This adjustment

positions a valve which controls shift speed, shift quality, and part throttle downshift sensitivity.

If the setting is too short, early shifts and slippage

between shifts may occur. If the setting is too long,

shifts may be delayed and part throttle downshifts

may be very sensitive.

With engine at operating temperature, adjust idle

speed of engine using a tachometer. Refer to Group

14, Fuel System for idle speed Specifications and

adjustment.

ROD ADJUSTMENT PROCEDURE

(1) Perform transaxle throttle pressure adjustment

while engine is at normal operating temperature.

(2) Loosen adjustment swivel lock screw.

(3) To insure proper adjustment, swivel must be

free to slide along flat end of throttle rod. Disassemble

and clean or repair parts to assure free action, if

necessary.

(4) Hold transaxle throttle lever firmly toward

engine, against its internal stop. Tighten swivel lock

screw to 11 N•m (100 in. lbs.)

(5) The adjustment is finished and linkage backlash

was automatically removed by the preload

spring.

(6) If lubrication is required see Group 0, Lubrication.”

 

Jeg tenker ihvertfall at slik manualen beskriver “…if the settings is too long shifts may be delayed and part throttle downshifts

may be very sensitive.” At dette er noe av problemet.

 

Er denne justeringen noe som er vanskelig å utføre? Anbefales det sterkt imot å gjøre det selv? Er denne”rod adjustment” vanskelig å lokalisere og komme inntil uten å skru opp store deler?

 

Jeg vet at det også er en slags sensor oppå disse gearkassene, er dette noe som kan være feilen?

Eller kan det rett og slett være at en av de båndene i kassen bør strammes?

 

 

 

Fint hvis dere kan svare på noen av spørsmålene mine. Alt er til stor hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår