Gå til innhold

Volvo spørsmål!!

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

Hvordan burde jeg gå frem hvis jeg skal bytte en b21a blokk, pga, jeg fikk en komplett motor som var skadet i blokken. Så har jeg en "komplett" blokk (med blokk, stempler, kam, topp ++) liggende..... Er det noe spesielt jeg burde gjøre når jeg bytter blokken??? Jeg tenkte å bestille et pakningsett med simmeringer.

motoren som jeg fikk var komplett med girkasse å forgasser og det hele og den kjørt mellom 100000- 200000km, så jeg tenkte å bruke mesteparten av delene fra den motoren, pga jeg vet ikke hvor langt den andre blokka er gått.... burde jeg kjøpe npen "nye" deler som feks. rådlager, stempelringer osv???

 

ønsker gjerne et svar!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du førs demonter en motor er de lurt å bytte div pakninge. kjøp slipesett til blokka pris ca. 800,- til volvo

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg tenkte på et slipesett med pakninger. Innholder settet alle de pakningene/ evt. simmer-ringer jeg vil trenge til jobben??

Er det noe annet jeg burde skifte, når jeg har motoren i så mye "deler"???

Vil jobben ta ca. mange timer viss man ikke får problemer med noe, (men jeg vet det er alltid noe uforventet som vil kommer opp)??? burde jeg lakkere/ fikse noe ellers på blokka før den blir montert på?? jeg har ikke ennå noen bil å sette den inn i da...... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vomaz

ja, jeg tenkte på et slipesett med pakninger. Innholder settet alle de pakningene/ evt. simmer-ringer jeg vil trenge til jobben??

Er det noe annet jeg burde skifte, når jeg har motoren i så mye "deler"???

Vil jobben ta ca. mange timer viss man ikke får problemer med noe, (men jeg vet det er alltid noe uforventet som vil kommer opp)??? burde jeg lakkere/ fikse noe ellers på blokka før den blir montert på?? jeg har ikke ennå noen bil å sette den inn i da...... :)

 

jeg hadde ikke brukt for mye penger på en b21a.

den har jo begrenset potensiale.

 

men du kan jo gjerne fikse på den, for å lære deg ting og tang.

 

men om du bruker 800kr på skrapesett, 1000kr på pakninger, etc. så ikke regn med at du får igjen penger for strevet om du selger motoren.

 

det selges slike motorer for slikk og ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde egentli tenkt å bruke b21'n som et prosjekt for å lære meg mere om volvomotoren, så jeg hadde ikke tenkt å bruke så alt for mye penger på den.

 

hvordan er mulighetene for "trimming" av en slik motor??

feks. skifte av kam/topp, dobbleforgassere, k&n, eff.anlegg?? vil det gi noe effekt fra seg i forhold til pengebruken???

 

merker man forskjell fra en b21 å en b19 i en gammel volvo??

når det gjelder drag å aks. å forbruk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vomaz

jeg hadde egentli tenkt å bruke b21'n som et prosjekt for å lære meg mere om volvomotoren, så jeg hadde ikke tenkt å bruke så alt for mye penger på den.

 

hvordan er mulighetene for "trimming" av en slik motor??

feks. skifte av kam/topp, dobbleforgassere, k&n, eff.anlegg?? vil det gi noe effekt fra seg i forhold til pengebruken???

 

merker man forskjell fra en b21 å en b19 i en gammel volvo??

når det gjelder drag å aks. å forbruk??

 

altså..

jeg er en av de som ikke gjør noe, med mindre jeg kan gjøre det skikkelig.

 

unntaket er selvsagt midlertidlige løsninger som jeg må gjøre, mens jeg sparer penger til å gjøre det skikkelig.

 

det finnes de som har trimmet b19, b21, etc. det er jo "samme" som b23, men de er ikke borret så mye.

 

en b23 kan du bruke penta veiv på og få den opp i 2.5 liter.

du kan også hive på kam, 2 dobble dellorto, sportfilter, sporteksos, etc..

 

men... det blir dyrere enn å kjøpe en ft motor feks. pluss det vil bruke mer bensin.

 

du får kanskje billigere forsikring, men jeg tror du får et rimelig høyt bensinforbruk.

du kan vel gå på et bilcross arrangement og snakke med de som har trimmet b23'er der?

 

Jeg mener de betaler rundt 80.000 for å få 280hk ut av en forgasser b23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lasse_GT

en bra måte å trimme en b230a motor på er å høvle toppen noen millimeter, fått tipsen ifra en som har kjørt i volvo org. cup.

motoren ble mye sterkere etterpå..

 

da øker du kompresjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

 

Takk får svarene!!!:)

 

Jeg fikk volvoen hjem i helga...:D

 

men jeg MÅ ha "ny" motor, pga den som sto i satt fast.... grunnen til at den røk var at den var kjørt uten olje toppen var også skadet..... :(

 

så jeg må ha ny motor, men jeg satt inn en b19 imidlertidig i helga, så jeg kan kjøre med den, samt at jeg har montert servo...

 

instrumentet-bordet var byttet, men jeg lurer på en ting når det gjelder instrumentet, det var et lys som lyste TURBO på instrumentbordet nede midt under turtelleren når tenningen ble slått på og speedoen gikk til 220km/t ikke 200km/t som jeg er vant til, er det et turbo instrumentbord som står i??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår