Gå til innhold

Spørsmål om godkjenning

Ranger emnet

BBever

Anbefalte innlegg

Hei

la oss si at jeg har en bil med 300 hk, men som er oppgitt til 180 hk orginalt. den er også over ti år gammel. kun registrert i Norge, ikke innført fra et annet land på noe tidspunkt. den er chippet, større turbo, intercooler og downpipe.

kan dette godkjennes uten at det koster skjorta?

Jeg vet om reglementet for biler som er eldre enn 10 år, men det jeg ikke har funnet noen opplysninger om, er om dette KUN inkluderer en effektøkning på 10 -15%.

I og med at 180 til 300 hk er en større effektøkning enn 10 til 15% må jeg da betale for dette?? Eller holder det å få alt godkjent av BT?

la oss også si at bilen har oppgraderte bremser og andre spesifikasjoner som gjør at biler TÅLER 300 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger ikke � betate avgifter for �kt effekt...

grunnen til at dette ofte blir nevnt er fordi at ved f�rstegangs reg i norge, regner man ut en engangsavgift p� bilen som skal betales for � f� registrert. Den avgifen bruker utslipp, effekt og vekt som beregningsgrunnlag...

ergo, om du �ker effekten m� du betale differansen mellom den opprinnelige avgiften og den som blir beregna i forhold til effekten, utslippet og vekta du har pr idag, og ikke minst fradrag etter hvor lenge bilen har v�rt innregga i Norge... Etter 10 �r er bruksfradraget 100%

s� siden det er tilfelle for deg trenger du ikke betale noe...

Om Statens Vegvesen godkjenner dette er derimot en helt annen sak... Du trenger god dokumentasjon p� at netopp din bilmodell er testet av et uavhengig laboratorum, eller at bilprodusenten g�r god for netopp modifikasjonene DU har gjort med din bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaha?

Hva vil et uavhengig laboratorium si da? vil dette bety TUV i Tyskland eller det ene laboratoriumet i Sverige som tar seg betalt 30 000,- for å sjekke bilen?

- om TUV kan gå god for bilen, må den vises hos de eller holder med dokumentasjon fra min side?

OG hvor ofte er det at bilprodusenter går god for noe slikt? La oss si at bilen er en Audi. Må den da godkjennes av Audi selv, eller kan Møller bil si "jau, detta va bra saker gutten min. Kjør i vei!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Møller er behjelpelige med nødvendig dokumentasjon ved effektøkning. Dette betyr ikke at de godkjenner noe som helst, men at du får dokumentasjon på f.eks. hvilke bremser som holder til hva.

la oss også si at bilen har oppgraderte bremser og andre spesifikasjoner som gjør at biler TÅLER 300 hk.

Om bilen har oppgraderte bremser som takler effekten så har du vel mest sannsynlig dokumentasjon på dette? Det er denne du tar med til BT, som det anbefales at du har en dialog med i forkant ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki

Bilen har et porsche bremsesystem som nok tåler effektøkningen. Er usikker på hva det står i dokumentasjonen om bremsene, men skal sjekke opp dette.

Vil så gjerne kjøre lovlig, så jeg slipper å være nervøs bak rattet.

Er det noen andre som har vært igjennom en lignende prosess? Hva bør være mitt neste trekk?

Bør jeg kjøre bilen på Møller å be de ta for seg bilen slik at de kan sjekke om den holder mål? Hva om de bestemmer seg for at noe mer må gjøres? Har de meldeplikt til BT?

Er usikker på hvordan jeg skal gjøre det i forhold til BT. Om jeg har dokumentasjon på bremsene, og klarsignal fra Møller så vil vel BT se bilen? Da er det vel en mulighet for at de "tar" meg om de ikke er førnøyd....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke BT, og du vil få et brev hvor det bl.a står (i mitt tilfelle, jeg driver og bytter motor):

"Det vanlige ved montering av større motor er at det må dokumenteres at råkarosseriet tåler den økte effekten. I tillegg må understell, styring, drivverk og bremser være oppgradert tilsvarende den høyere effekten. Dokumentasjon i denne sammenheng kan komme enten fra fabrikant eller kompetent uavhengig labratorium (f.eks TÜV)"

"...støy og avgasskravet må forstatt være oppfylt"

Du må også vise bilen til kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider