Gå til innhold

Bmw E12 motortrøbbel. Tenning?

Ranger emnet

Mogens

Anbefalte innlegg

Hei :)

Prøver meg her, da jeg snart er tom for ideer om hva som er galt med motoren min.

Dette er en gammel 2.0L 4 cylindret motor. Ble bygget mellom 1967-1987, etter hva jeg har funnet ut. Motoren min har stift-tenning.

Det begynte med at den plutselig begynte å gå veldig urent på tomgang(hørtes ut som den gikk på 2 cylindere). Jeg trodde først det hadde skjedd noe med toppen, men da den ikke har gått varm, slo jeg fort fra meg dette. Jeg byttet stifter, og ledninger, da butikken ikke hadde fordelerlokk - coil - rotor. Den gikk etter dette en god del bedre, men fortsatt urent på tomgang. Det er heller ingen antydning til kondens i bensin. På turtall over 3000rpm gikk den helt rent og fint, og temperatur er stabil som alltid. I går derimot, mistet jeg gnisten på pluggene. Den kan tenne noe i begynnelsen, men etter noen sekunder er det helt dødt. Jeg kan ikke se noe feil med fordelerlokk/rotor, men coilen er rusten og fæl. Kan dette ha begynt med de symptomene jeg forklarer, for så at coilen kutter helt ut? Eller er det slik at dette virker, eller ikke virker?

Jeg har også sjekket fordeler og lokk for kondens.

Kort summert: det begynte med fusking på tomgang, men fin på høyere turtall. Plutselig for at den kunne gå mye bedre et par dager. Nå er det ingen gnist. Jeg velger å tro at det ikke er tilfeldig at gnisten plutselig blir borte etter et par uker med dette problemet.

Noen som har tips på hva som kan være galt? Gjerne om måleverdier på coil osv.

Motoren sitter i en båt av merket Plancraft Sabre 1991 modell, og er levert originalt med denne Bmw motoren.

På forhånd takk for hjelpen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider