Gå til innhold

Kompressor er bedre enn Turbo!

Ranger emnet


Prolixin

Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå ble det vel ulovlig med turbo i top fuel etter at en vant en del på 80-tallet, selv med straffevekt..

 

Men nå finnes det ikke turbo'er som klarer å levere luft nok til topfuel motorene.. Det er grunnen til kompressor.

 

En kompressor motor sliter mer på motor enn turbo pga at den drives av veiva. G60 motoren har større slitasje på rådelager enn andre vw motorer med turbo eller NA..

Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.)

 

X Volvo 360 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med turbo er maks ladetrykk på lave turtall, mens kompressor bygger etterhvert.

Kompressor er mer kjørbart (f.eks. på autoslalom), men turbo er raskere i ren akselerasjon (drag).

uansett så stjeler kompressoren hk pga parasittisk friksjon. (motoren må dra den.)

 

Jeg ville alikevel aldri ha satt turbo på G60 motoren.

1989 Corrado G60

1988 Golf 2 VR6 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. såklart :) det bremser jo litt å føre eksosen gjennom en turbin.. men i forhold til effekten turboen generer er det snakk om småtterier i forhold til kompressor :)

 

Og om turbo gjør starter lettere kommer vel an på.. store turboer har en tendens til å komme brått på.. feks om jeg drar avgårde på førstegiret er det ikke sikkert at jeg spinner i starten, men at jeg spinner i feks 40 km/t er mer trolig.. hmmm, men det er kanskje ikke like kritisk å miste litt grep når man alikevel har fart fremmover.

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Prolixin

Men altså, mange folk tror turboen ikke stjeler noe effekt fra motoren, det er feil. Det tar jo litt effekt å kjøre eksosen igjennom en turbin. Ikke like mye som en kompressor, men fortsatt så stjeler den litt effekt. Hvis ikke så kunne man jo ha lagd en evighets maskin :D

 

Helt feil. Kompressor utveksling heter dette. Mindre eksos turbin, større impeller på trykksiden. Ergo, du trykker mer en du tar ut. Og jo mer som kommer ut desto mer trykker du. Noen trenger å lese litt om turboer snart før jeg blir heeeeelt gaaal. Ikke vær dum da :D Evighetsmaskin ville det aldri blitt, turboen drives jo av eksos som engang var bensin :rolleyes:

 

Før det nepes mer om turbo her , bestill disse bøkene

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår