Gå til innhold

Problemer ved støtdemperbytte foran

Ranger emnet


jamos92

Anbefalte innlegg

Holder på å bytte støtdempere foran på en -98 Syncro. Er kommet godt på vei med byttet. Problemer oppstod da jeg skulle få demperen over den nedre bærearmen ved montering av den nye demperen. Det skal være mulig å skifte demper uten å løsne noe annet enn skruene i toppen, oppe i motorrommet, eller tar jeg feil? Lurer også på om det er nødvendig med en kontroll av forstillinga etter et slikt inngrep?

Endret av jamos92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se i tråden under denne. Der linket jeg til en how-to, den er det sikkert hjelp i :)

 

Link: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1949336post1949336

Endret av Quattro73
Lagt til link.

- 07 mod. Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D

- 02 mod. Audi A6 3,0 Quattro

x 02 mod. VW Passat Highline 1,9 TDI

x 00 mod. Mercedes E200 Elegance

x 96 mod. Mitsubishi Galant 1,8 16V GLSi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få demperen over bærearmen nede, må bilen jekkes opp på begge sider slik at stabstaget ikke holder igjen.

Da skal (bør) det gå å presse ned hjulnavet og bærearmen slik at du får vippet demperen over bærearmen

Om det ikke går, må du løsne ene linken til stabstaget.

 

 

Edit: dette var vist allerede beskrevet i punkt 3 i tråden det var lenket til over.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Har fulgt en slik beskrivelse. Fikk akkurat presset demperen over bærearmen ta jeg tok av demperen, men det ble mye vanskeligere når den skulle på plass igjen. Må se på det igjen i morgen. Men kan samtidig spørre angående justeringsskrue, som det står om i beskrivelsen. Hva er det for noe? Var en låsmutter på enden som jeg satte til så mye som gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde litt igjen i dag, men det mangler fortsatt noen millimeter. Er veldig trangt mellom bærearmen, drivakselen og hjullagerhuset. Eller så er det jeg og fattern som er for spedbygde så vi ikke får presset ned armen tilstrekkelig. Tror derfor jeg må løsne stab-staget som du foreslår. Men må jeg justere noe på forstillingen etter å ha gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er bare millimeter om å gjøre, så kan du løsne de 3 boltene som holder fjærbeinet på motsatt side. Da slipper du stab-staget ned litt sånn at det synker ned også på den siden du jobber på.

 

Om du løsner stab-stag lenk, så er det ikke noe som må justeres etterpå. Bare å skru sammen igjen.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå plukket av dempere på begge sider og stab-stag. Men får fortsatt ikke på de nye demperne. Det ser for meg ut som om de er lengre. Skåla på demperen kommer så langt ned at den kommer i konflikt med hjullagerhuset. Festet nede på demperen kommer i tillegg ikke i mellom hjullagerhuset og bærearmen. Er det slik at den nye demperen er så mye stivere at den blir lengre? Lurer derfor på om jeg kan plukke av den nedre, fremre bærebrua uten å måtte justere forstillingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du skrudd sammen fjær og demperfestet riktig i toppen slik at ikke fjærbeinet blir for langt?

 

Du kan skru av bærearmene nede uten å justere noe etterpå.

 

Eneste justeringene er bæreramma nede som kan justeres litt høyre-vestre slik at camber blir lik på begge sider, og spissing med styrestagene.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har satt sammen fjær og demper korrekt med skåla/tårnet som skrues fast med de tre skruene (vet ikke navnet), skiva, fjærbeinslageret og låsmutteren. Korriger meg hvis jeg tar feil. Fjærene skal også sitte korrekt i forhold til demperen. Men du snakker om bæreramma, som jeg er litt usikker på hva er. Går det iåfall an å løsne bærebruene i begge ender, det vil si både i karosseriet og på hjullagerhuset? Beklager at det begynner å bli mye spørsmål, men begynner å bli litt lei og vil få bilen kjørbar igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skriver bæreramma, mener jeg den ramme / travers som går fra side til side under bilen.

 

Bærearmeene er de to armene nede, og to oppe som er bevegelige.

Alle bærearmene kan skrus av og på igjen uten noe justering av forstilling.

 

Guide fra Passatworld: http://www.passatworld.com/forums/61-b5-information-base/104287-replacement-suspension-fwd-passats.html

Tegning av forstilling: http://audi.vag-zapchasti.ru/pic/AU_Bilder_156_156407100.gif


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår