Gå til innhold

Problemer med audi a4 -96 (blink lys+batteri)

Ranger emnet


kongle89

Anbefalte innlegg

Spørsmålene gjelder en Audi A4 1996 modell, 1,8 liter.

 

Spørsmål 1:

 

Har i lengre periode hatt problemer med blinklysene. Av og til virket de og av og til ikke. For 3mnd siden sluttet de helt å virke. Levert den på verksted (det kosta flesk), der bytta de rele og blinklys"bryteren". Dette funka i 2 månder, nå virker de ikke igjen. Noen som har en aning om hva som kan være feilen?

 

 

Spørsmål 2:

 

Batteriet blir tappet for strøm, står bilen 2-3 dager uten å bli kjørt over en litt lengre strekning må jeg renne den igang. Nå er batteriet sannsynligvis helt ødlagt, noe som nok er min egen feil grunnet mange utladninger. Bilen har stått på ladning mens jeg er på jobb(8 timer) og da holder det akkurat til å starte en gang. Nå vill den ikke lade i det hele tatt nesten, får ikke starta den en gang om den har stått 8 timer på ladning.

Batteriet må nok byttes, men spørsmålet er hvordan jeg finner ut hva som stjeler strømmen? Har ett multimeter fra biltema når dette står på A(likestrøm 200μ) og jeg måler fra pol til kabel får jeg -0,00 uansett hvordan jeg vrir og vender på det.

 

På den rød kabelen er har den tidligere eieren kobla på noe ekstra kable på toppen tror jeg grunnet han har hatt noe bass baki, jeg har ikke det. kunn cd spiller. Kanskje koble disse av?

 

(Kan legge til att jeg har et problem med tenningslåsen, nøklen må vris ett lite hakk tilbake for att alt av lys og elektriske i bilen skal virke. Itillegg hvis jeg vrir den til maks begynner starteren å skrike. vet ikke om dette kan ha noe innvirkning)

 

 

Håper noen kan hjelpe meg da jeg er lei av å betale alt for mange tusen til verksteder som ikke klarer å fikse probleme ordentlig. Merk gjerne svaret ditt med spørsmål 1 eller 2:)

Endret av kongle89
klikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde et lignenes problem med batteriet, begynnte med at bilen ble tungstartet, etter hvert så fikk jeg ikke start (ikke nok strøm) om bilen sto et par dager. ble bare værre og værre. Til slutt om den stod på lading hele natta fikk man alltid lett start på morgnen/rett etter at laderen var koblet fra. Klarte da 2-3 start om man ikke stod parkert for lenge. For om den var fullatdet på morgnen man kjørte seg en tur, vare borte mer enn 3-4 timer fikk man ikke start igjen.

Hadde kjøpt bilen en måndes tid før og irritert meg lenge over et skiltlys som ikke virket, viste seg at dette var koblet fra. Og var etter at jeg koblet på detta at problemet startet, så koblet dette fra igjen, (var sikker på at dette stjal strøm) men det løste langt i fra problemet. Så da var neste å måle strøm med ampermeter når bilen var av, men ikke noe unormalt her heller, gikk jo selvfølgelig noen mA. Lading ble målt både lader og dynamo, samt hvile spenning på batteri, men ikke noe unormalt her heller.

Til slutt endte det med at jeg tok bilen på verksted, etter en halvtime og noen hundrelapper fattigere viste det seg at batteriet hadde en død celle (batteriet var bare en drøy mnd gammelt, så hadde jo aldri gjetta at det var her feilen lå).

Kjøpte nytt batteri på samme verksted for en hyggelig penge og tok det med det gamle dit jeg hadde kjøpt det. Dem kobla på en greie som sjekka batteriet, og karen/maskinen prestrerer og si det trenger lading:O jeg forklarte greia og det endte med at dem sendte det inn til produsenten, etter en ukes tid ringte det en noe spak kar og sa jeg ville få penger på koto om et par dager :)

 

så etter å ha fortalt en lang historie :P (og lest at du ikke leser av at bilen trekker noe strøm(dette er litt rart, memory på radio og klokke skal jo trekke litt + sikkert litt andre ting)) så konkluderer jeg vel egentlig med at det er noe galt med batteriet ditt, enten gammelt og utbrukt eller nytt med en eller annen feil.

 

målt spenning på batteriet ved tomgang da, gir dynamo/(den tingen som jeg ikke husker navn på, som sørger for rett spenning) riktig ladespenning, burde vel ligge mellom 13.8-14.4V ca om jeg husker rett.

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Få tak i en brukt nødblink-bryter, blinkreléet sitter inni denne. Bytt og se om det blir bra.

 

2) Enig med Pal, høres ut som batteriet ditt er defekt. Kjøp et nytt og problemene vil nok forsvinne. Når det gjelder (bly/syre)batterier så blir de ødelagte av å være utladet. Tette- og ventilregulerte batterier blir ødelagte av for høy ladespenning, aldri mer enn 14.5V på slike.

Når du målte strømmen så har du målt feil eller så er det noe galt med instrumentet ditt. Noe strøm skal du måle, som Pal sier, noen milliAmpere er normalt.

 

Når det gjelder tenningslåsen så er det sikkert bakstykket på denne som er defekt. Nokså enkelt å skifte og koster lite, se bilde under.

 

Audi-Porsche-Volkswagen-New-Ignition-Switch-4A0905849B-for-sale_120739537556.jpg

 

Nr. 1 på bildet under.

118905800.gif&hash=20e2ed70537dcdb444b2f6fad9aca8a7

 

Når du tar av pluggen på bakstykket av tenningslåsen så ser det ut som på bildet under. Bakstykket løsnes ved å løsne to settskruer, en på hver side. Trekk av bakstykket, sett inn det nye og skru fast. Sett på pluggen - ferdig. Gule ringer rundt settskruene på bildet.

Bakstykketenningsls.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar:)

 

Får nok kjøpe nytt batteri ja og få tak i blink rele. Når det gjelder bakstykke til tenningslåsen (tenningsbryter?) må jeg kode tenningslåsen da i og med at jeg har startsperre på den? Hvor får jeg kjøpt tenningsbryter?

 

(fikk nye nøkler for noen dager siden, da måtte de kodet tenningslåsen, kosta 600,- for noe som tok 1 minutt:S)

 

Bilopphuggeren hadde en A4 firhjulstrekker kan jeg benytte deler fra den tro (batteri, rele, tenningsbryter)?

 

Fikk forøvrig til det med multimeter nå, jeg målte til 0,31. Syns jeg husker det ikke skal være over 0,5 så dette er vell ok?

Endret av kongle89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår