Gå til innhold

Hjelp, Mercedes fusker


EspenAskøy

Anbefalte innlegg

Hei, er helt ny her og trenger hjelp.

Har nylig kjøpt en Mercedes C-klasse fra 1995 med automat og 1,8 motor med 122 hk. Nå opplever jeg at den fusker når jeg skal gasse på litt. Testet den ved å ruse motoren i P-giret, og da viser det seg at den begynner å fuske når turtelleren når 3500-4000 omdreininger. Det virker som den "hakker". Det kommer en slags tikkelyd og hele motoren beveger seg litegranne.

 

Er det noen som kan stille en kvalifisert "diagnose" ut fra dette? Værsåsnill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som det er noe med tenningsanlegget ditt. Sjekk tennplugger, rotor, fordelerlogg og pluggledninger. se til at alt ser helt og pent ut og ikke ser ut til å være utslitt.

Du skriver ikke noe om det er bensin eller diesel. Den øverste forklaringa er for bensinmotorer.

 

Om du har diesel så er det ikke tennplugger på denne, men glødeplugger.

 

Normal - Tennpluggen har en lys grå/brun farge

ok.jpg

 

kald.jpg

Kald/Karbonavleiringer - Tørre, myke avleiringer pga. for lav temp.

 

Symptom: Vanskelig å starte, feiltenning

 

Årsak:

 

For rik blanding (for mye bensin i forhold til luft)

For sent tenningstidspunkt

For kald tennplugg (bytt til varmere tennplugg)

 

Olje/fuktig plugg - Våte og oljeaktige avleiringer på tennpluggen

 

Symptom: Vanskelig å starte, feiltenning

 

Årsak:

 

Problem med stempelringer, sylinder eller ventiltettninger.

For mye olje i drivstoffet (totaktsmotorer)

olje.jpg

 

Tenningsbank -brent/smeltede elektroder, svidd isolator. Metall avleiringer på isolator

 

Symptom: Tap av motoreffekt, skader på motor, motorhaveri, lyden av tenningsbank (forbrenningen starter før gnisten kommer)

 

Årsak:

 

Tennplugg ikke skikkelig skrudd fast

Meget dårlig kjøling av motor

Altfor tidlig tenningstidspunkt

Altfor varm tennplugg (bytt til kaldere plugg)

Altfor mager blanding (for lite bensin i forhold til luft)

For høyt ladetrykk

tenningsbank.jpg

 

For varm - Ekstremt hvit isolator, gjerne med små svarte prikker

 

Symptom: Redusert motoreffekt/fusking ved høye turtall/last

 

Årsak:

 

Tennplugg ikke skikkelig skrudd fast

For dårlig kjøling av motor

For tidlig tenningstidspunkt

For varm tennplugg (bytt til kaldere plugg)

For mager blanding (for lite bensin i forhold til luft)

varm.jpg

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår