Gå til innhold

Om å bytte bensinpumpe.

Ranger emnet


Golfen min er død

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger (sannsynligvis) å bytte bensinpumpe på min Golf 2 GL 1,8 1990.

 

Sliter med fusking, røkking og lugging (turtallet dør av) på halv tank (Kan ikke kjøre opp mer enn max 23 liter), og til slutt vil den ikke gå.

 

Omtrent alle jeg kjenner som har peilig sier jeg må bytte bensinpumpa, som også virker logisk for meg. Har lest at det også kan være dysa, bensinfilteret, coilen, dritt i tanken, og diverse andre ulumskheter, men siden det kun skjer når tanken nærmer seg halv regner jeg med det er pumpa.

 

Noen som har peiling angående pris på bensinpumper på bilgravplasser, evt. om det må være til eksakt samme modell?

 

Og om det er en omfattende jobb, som jeg har forstått er det ikke værre enn å ta ut tanken, åpne tanken, ta ut pumpe, sett i ny.

 

Er det noe mer avansert en dette?

 

Beklager for dumme spørsmål, men kan lite om bil, og er lei av å fylle hver 20' liter. (Fattig student som liker å kjøre opp hele tanken)

 

Takk på forhånd :)

[Lagt i mine hender 19. Mars 2011] Golf MK2 1990 1,8GL 90HK

Elektriske Recaro seter.

4 klar-lykter forran.

Orginal Blaupunkt kassettspiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha pumpe fra en bil med samme bensinsystem som din. Har du injection så er det en type pumpe, monopoint har en annen (forskjellig trykk). Pumpen er nr. 16 på bildet under. Om du skal ta fra en annen bil så skru av hele pumpehuset med filter (nr 15 på bildet).

 

img.asp@mdl=110&unit=8DF04C8F

 

Pumpehus med filterholder.

 

163208_x600.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du skal gjøre det så vanskelig som å ta ut tanken så ville jeg heller funnet på noe annet og gjøre :P ta en røyk f.eks :p

 

neida

 

for å få ut fødepumpa i tanken, så åpner du bakasjelokket, tar bort teppet, skrur av 3stk PH2 skruer på det store runde lokket der

 

da finner du toppen av pumpe og tankmåler

 

der sitter det en plastring, denne får du opp ved og bruke hammer og meisel (ikke skarp) så slår du den opp (righty tighty, lefty loosy) som det meste annet på disse bilene

 

når du har tatt av de 2 slangene, samt denne ringen og kontakta, så er det bare og dra ut armaturet, du må vinkle det litt for å få ut flottøren i tanken

 

da er det bare og bytte pumpa evt hele stasen om du har det. monteres i motsatt rekkefølge

 

easy peasy i grunn

 

edit, vil og nevne at disse bilene har 2 pumper. en i tanken og en under

 

den i tanken er lik over hele fjøla (utenom G60/syncro)

 

den under er vel en 50mm pumpe, og skal gi et styretrykk på minimum 1.2bar som er kravet på dysa i monojet

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, på BilXtra sa de at min modell ikke har pumpa inne i tanken, men under bilen, i nærheten av tanken.

 

Kan si litt mer om bilen, det er ikke monojetronic, det er forgassermotor, 90 hester.

 

Skjønnte ikke stort av det der Quattro, er nok litt vel lite befart når det kommer til mekanikken i en motor.

 

Housey, takk for forklaringen, skal prøve dette :D

 

Edit: Så nå at du sier at den har 2 pumper, er disse pumpene like?

Og hvilken bør jeg prøve å bytte først?

[Lagt i mine hender 19. Mars 2011] Golf MK2 1990 1,8GL 90HK

Elektriske Recaro seter.

4 klar-lykter forran.

Orginal Blaupunkt kassettspiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde du hatt en ren forgassermotor, så hadde du hatt mekanisk pumpe, som er drevet av ei lobe på akslingen til fordeler i motor :)

 

siden du har en 90mod. så har du mono :) pga katalysator kravene etc :p der er det 2 pumper. siden styretrykket på disse er såppas lavt, så bruker du tilsvarende pumpe under bilen ( trykkpumpa)

 

den i tanken er lik over hele fjøla, da denne bare fyller opp surgetanken under bilen

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så jeg har monojetronic ja?

Kunne banne på det var en forgasser oppå der, men du har nok noen hundre ganger mer peiling enn meg.

 

Har kjøpt den som sitter under bilen, og ikke i tanken. Håper det er den, og ikke den i tanken som er gåen.

Fikk den for 500.- , får den bytta neste uke :) Spennendes å se om det fungerer.

[Lagt i mine hender 19. Mars 2011] Golf MK2 1990 1,8GL 90HK

Elektriske Recaro seter.

4 klar-lykter forran.

Orginal Blaupunkt kassettspiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med samme problemet på min 94 mod Golf 3, 1.8 . Pluteselig stoppet bare bilen, og ville ikke starte igjen (startmotoren fungerer).

Skiftet coilen, spraya alle plugger, men ingen hjelp. Prøvde med startspray, og da ville den tenne i noen millisek, så tydlig det er bensintilførselen som er problemet.

Åpnet opp det dekslet bak, lå en skitten greie med svart lokk på som jeg ikke klarte få av. (Trodde jeg måtte skru på den, men skal prøve hammer/jekk).

Men er det mulig at det kan være f.ex bensinfilteret? Er det stor sannsynlighet for at pumpa er helt ødelagt, og ikke bare tett ellernoe? Kan den kanskje være tett i fordeleren ? Kjipt å måtte kjøpe en ny pumpe til 2-3 K, om det går an å fikse den. Hører ingen lyd når jeg vrir tenningen til andre hakk, og sjekka spenningen på kabelen inn, når jeg prøvde starte....hoppet litt...men rundt 9 V ellernoe tror jeg det stod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår