Gå til innhold

Ukontrollert rumling i bass

Ranger emnet

Volvo-trimmaren

Anbefalte innlegg

Hei. Har ett problem med suben i bilen. Problemet er at den gir fra seg ukontrollerte rumlelyder, helt uavhenging av musikken. Også når volumet står på 0. Den spiller musikk helt fint, men disse rumlelydene ligger i bakgrunnen og ødelegger. Suben er en Seas Lotus SW 300, 12", den blir drevet av en Harman/Kardon TC 600. Har egentlig to slike suber, men dene ene får jeg ikke lyd i, derfor er det bare en som er tilkoblet nå, mens jeg venter på en ny en. Den står i lukket kasse. Har 25mm strøm og jordkabel, skal oppgradere med en 25mm til snart. Har ingen støy på frontsettet (focal drevet av en eldre Rockford 4-kanaler). Spilleren er en Pioneer DEH-P9800BT.

Noen som har forslag til hva som kan være galt?

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er cd-spilleren som er problemet. Pioneer bruker piiiiiiiiiittesmå pico sikringer mellom jord på RCA utgangene til subben. Disse kan ryke uten grunn. ( har skjedd med hver pioneer jeg har hatt) Prøv å napp ut signal ledningene til subben. Om lyden går vekk da så er det spilleren. Og ja, dette kan repareres om du vil lodde litt. Spilleren må demonteres i molekyler.

Her ser du forklaring på problemet samt en mindre bra guide :

http://www.hondacivicforum.com/forum/audio-visual-electronics-10/pioneer-headunit-pico-fuse-fix-*56k*-75438/

Evnt kan du wrappe utgangene med ledning og skru fast i metallet slik som vist på bildet. Begge metodene vil fungere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, men har allerede ordnet jordingsbanene. Problemet er der fortsatt selv om jeg drar ut signalkabelen fra forsterkeren. Basselementet oppfører seg veldig usunt. Det slår kraftig innover (!) med ujevne mellomrom, så kraftig at den ødelagte suben (som fortsatt er montert i samme kasse), slår kraftig utover når dette skjer. Så jeg går utifra at det er forsterkeren som er problemet. Noen ide om hva jeg kan forvente må skiftes? Er det sannsynlig at det var dette som drepte det ene elementet? Skal oppgradere jordingspunktet, montere 50mm jordkabel og en ekstra 25mm strømkabel imorgen. Noe mer jeg bør gå over?

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider