Gå til innhold

problemer med håndbrems

Ranger emnet

skogs

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nettopp skiftet ut bremseklosser på begge sider og kabel på venstre side til håndbremsen. Bilen er en 97`Celica T20 med skivebrems bak. Håndbremsen går på trommel. Jeg vet ikke hva den delen med skive og trommel på egentlig heter, så jeg kaller den bare "skiven" for enkelhets skyld.

Å skifte kabel og klosser gikk fint, men det ser ut til at det kun er den ène skiven som passer. Den høyre skiven passer på begge sider, mens den venstre ikke passer skikkelig på noen av sidene. Jeg tenkte at den bare måtte slite seg til litt, så jeg trakk den innpå ved hjelp av hjulmutterne. Etter dette kunne jeg ikke rikke hjulet, men det gikk rundt når jeg begynte å kjøre. Etter noen minutter med lav hastighet gikk jeg ut for å kjenne på skiven, den var glovarm og det var fortsatt like mye motstand i den som før.

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Skal jeg bare la den slite seg til, eller kan jeg ødelegge bremser,kabler eller hjullager pga varmen? Burde jeg slipe ned trommelen eller kjøpe ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være en mekanisme for å slakke på bremsebåndene. Det er slik at den gamle skiva hadde større diameter inni fordi den var slitt. Derfor får du ikke på den nye skiva nå fordi den har en mindre diameter, siden den er ny. Så det du må gjøre er og få slakka på båndene og stramme det igjen når du får på skiva.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skiftet ut den ene nye skoen med en gammel. Den gamle var slitt i underkant av 1mm, og nå skled trommelen rett innpå uten problemer. Men håndbrekken er veldig svak, er dette vanlig rett etter å ha skiftet klosser? Vil det slite seg til, eller må jeg gjøre noe spesielt med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider